Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Oude Pidpa-site omgebouwd tot kunstenaarsoord

Oude Pidpa-site omgebouwd tot kunstenaarsoord

LIER - Sinds oktober 2007 staan de gebouwen van de oude pidpa- site in Lier (Antwerpen) te huur voor kunstenaars. De site werd verkocht aan projectontwikkelaar Mertens Projects uit Zandhoven die ten vroegste in 2009 zal starten met de bouw van een wooncomplex. Tot zolang vullen 20 artiesten van alle slag de ruimtes met creativiteit. 22 juni 2008 werd hun eerste opendeurdag. Hoog tijd dus om poolshoogte te nemen in een oud pand met een nieuwe bestemming.

pidpa 016 (2).JPG

Caravans en de bijhorende circusartiesten.
De Pidpa- site is een L- vormige locatie waarop twee gebouwen te onderscheiden zijn. Opslagplaatsen, droogruimtes, oude douches, kantoortjes en werkplaatsen van de vorige eigenaar zijn nu allen ingericht als ateliers voor beeldende tot performale kunstenaars. Eén van de meest in het oogspringende gebruikers zijn de circusartiesten. Twee verschillende circusgezelschappen laten hun aanwezigheid uiterlijk gelden door de geparkeerde kleurige en met blokletters bedrukte caravans. Eén van de gezelschappen is het ‘Time- circus’, een ander heet ‘Cie Circ’ombelico’.

Jef Naets van Circ’ombelico vertelt. “Via een advertentie kwam ik hier eerder toevallig terecht. Ik houd me vooral bezig met het maken van de decors. Het productieteam van Circ’ombelico vond hier eveneens een ruimte, in het kantoortje aan de voorkant van de site. Voor het echte repetitiewerk is hier jammer genoeg niet voldoende plaats, maar daar kunnen we dan weer elders in Lier voor terecht. Het meest interessante aan de pidpa- site is de ontmoeting met de andere artiesten. We inspireren elkaar en hopen in de toekomst enkele kruisbestuivingen waar te kunnen maken. Voor ons gezelschap is dit een erg productieve periode. We willen onze volgende shows hier in elkaar steken. Het eerste resultaat daarvan, een kleutercircusproductie, zal te bewonderen zijn in november 08 in ‘De Warande’."

pidpa 022.JPG

Jef werkt aan de decors van Cie Cirq'ombelico.

pidpa 023.JPG

“Een leven zonder kunst kan ik me niet meer voorstellen.”
Op de bovenverdieping van een langwerpig betonnen gebouw ontmoet ik Miriam De la Paz. Onder de naam ‘Alma Mahar’ werkt ze aan sieraden en schilderijen. Miriam is afkomstig van Spanje, Barcalona en kwam 19 jaar geleden door een huwelijk terecht in Vlaanderen. Nadat ze anderhalf jaar geleden ernstig ziek werd, stortte ze zich in de kunst.

“Ik maakte van de crisis een kans. Ik had een enorme behoefte om te schilderen en later kwam ook het maken van de sieraden erbij. Ik maak daarbij vooral gebruik van (halve) edelstenen. Mijn materieel haal ik meestal uit het buitenland.
Ik combineer familiebezoek in Spanje wel vaker met mijn zoektocht en aankoop van de stenen. Ik woon zelf in Lier en dit atelier hier komt dan ook erg van pas.
Deze plek en de opendeurdag vandaag zijn een enorme impuls. Er komt veel interesse en erkenning van de andere artiesten en de bezoekers. Als deze site tegen de grond gaat hoop ik dat de stad een ander leeg gebouw ter beschikking stelt. Ik kan me ondertussen geen leven meer voorstellen zonder kunst.”

pidpa 041.JPG

Nederrif

Fouad Salhi is een dichter / schilder die onlangs samen met twee andere artiesten de oude doucheruimte van de Pidpa-site ombouwde tot een atelier. Zijn schilderijen zijn een kruising tussen Nederlandse gedichten en Berberse kalligrafie. “Ik heb mijn eigen taal uitgevonden. ‘Nederrif’ is een mengvorm van het Nederlands en het Rif, een Berberse taal.
Ik schrijf gedichten in het Nederlands die ik daarna omzet in een kalligrafisch schrift.
Dat schrift is gebaseerd op oude tekens die het Berberse alfabet vormen.
Eigenlijk is Berbers al lang geen geschreven taal meer, maar tijdens een reis in Marokko vond ik een document met een Berbers geschreven alfabet. In de Marokkaanse gemeenschap wordt kunst soms met een scheef oog bekeken. Portretten bijvoorbeeld worden niet aanvaard. Wat de Marokkanse gemeenschap van mijn Nederrif’s vindt, weet ik niet. Maar ik vind dat ik erin ben geslaagd om ‘halal kunst’ te maken. (lacht)

pidpa 055.JPG

Poëtische Impressies Door Performale Anticipatie. (PIDPA)
Door het delen van een atelier vonden Ellen Meulepas, Wim De Vos en Fouad Salhi elkaar in een gezamelijk project. Met ‘Dauwdrop’ willen ze de bomen op de oude stadsomwalling van Lier voorzien van 259 “grasmaskers” en “kleinestkastjes.” Het project heeft een hele ecologische filosofie.
Concreet wil het drietal de boomdokterjes (kleine vogeltjes) behuizing bieden en tegelijkertijd de natuur op de stadsomwalling benadrukken door er een ‘kunstig’ element aan toe te voegen.
Het project heeft voorlopig nog geen groen licht gekregen van het stadsbestuur, maar dat deert het enthousiasme van de bedenkers niet. Wim De Vos vertelt; “We willen de oude stadsomwalling van Lier een nieuw uitzicht geven.
De grasmasker in de bomen zullen een erg poëtisch zicht zijn vanop de grond. Achter deze maskers zitten dan weer kleine nestkastjes voor boomdoktertjes die de boom gezond houden. Kunst en natuur worden een symbiose
De bedoeling is dat de voorbijganger de kunst in de natuur opmerkt en dat er een ‘dialoog’ onstaat tussen beide.. En ‘PIDPA’ is de kunstvorm die dit geheel omhelst.”

pidpa 061.JPG

De oude watertoren op de Pidpa-site.

Info:
Dienst Cultuurbeleid
Stadsbestuur Lier
Bril 29
03/ 480.11.96