Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Verbetering schrijf- en taalkennis BSO in zicht

Verbetering schrijf- en taalkennis BSO in zicht

Op de site van het Centrum voor Taal- en Onderwijs (KUL) http://www.cteno.be, dat overigens belangwekkend en praktisch georiënteerd werk levert, is geen referentie te vinden naar het onderzoek dat door Belga op 30/09/08 werd samengevat en dat een brede persweerklank kreeg en waar er geen meerwaarde zou zijn in het hoger secundair Beroepsonderwijs wat schrijf- en taalniveau betreft. Dus kunnen we enkel voortgaan op het Belgabericht om tot de volledig tegengestelde conclusie te komen dan de onderzoekers, nl dat een drastische verbetering van taal-en schrijfkennis in zicht komt.

”Bij 1.700 leerlingen in het derde jaar BSO en het zesde jaar BSO werd dezelfde lees- en schrijftoets afgenomen. Het ging om taken die ze moeten kunnen uitvoeren om in het maatschappelijk leven volwaardig te functioneren. De leerlingen van het zesde jaar scoorden op de toets nauwelijks beter dan de leerlingen van het derde jaar BSO” zo wordt in De Standaard van 30/09/2008 gemeld. De conclusie van de onderzoekers klinkt keihard: “De groei van de functionele geletterdheid valt dus tussen het derde en het zesde jaar nagenoeg stil.”

Met evenveel recht en en meer redenen zouden zij kunnen concluderen dat het niveau van het 3de jaar BSO nu al op het niveau ligt van het 6de jaar beroeps, dus dat er een enorme progressie gebeurd is van de nieuwe leerlingen tot en met het 3de jaar beroeps. De huidige 6de jaars beroeps schieten evenwel, zoals in het verleden, nog tekort maar er dient zich de komende jaren grondige beterschap aan, mede door de inzet van de leerkrachten, de studenten en hun ouders.

Moesten de onderzoekers drie jaar geleden het niveau onderzocht van dezelfde groep BSO-ers die nu in het 6de jaar bevraagd zijn, en moest geen enkele evolutie vastgesteld zijn dat kon de conclusie “De groei van de functionele geletterdheid valt dus tussen het derde en het zesde jaar nagenoeg stil” enigszins plausibel zijn. Maar zij vergelijken de huidige 6de jaars met een nieuwe generatie 3de jaars en zo wordt de indruk gewekt dat de huidige leerkrachten, studenten en hun ouders geen enkele meerwaarde gecreëerd hebben in het 4de, 5de en 6de leerjaar beroeps de laatste drie jaar. Er bestaat evenwel geen enkele basis om tot deze negativistische conclusie te komen.

Met meer redenen kan men stellen dat er zich op enkele jaren tijd een wisseling van publiek voordoet die al een inhaalbeweging van 3 secundaire jaren realiseert. De komende generaties zullen bij gelijk beleid met een hogere schrijf- en leesvaardigheid in het 6de Beroeps toekomen en meer dan vroeger in het 7de jaar Beroeps secundaire afgestudeerden afleveren, die het beste doen veronderstellen voor de tewerkstellingskansen van deze groep. De implementatie en het doortrekken van de begeleiding die werd opgezet in het basisonderwijs en de eerste 2 graden van het Beroepssecundair onderwijs naar het hoger beroepsonderwijs, met specifieke aandacht voor schrijven en spreken, is daarbij, zoals ook de KUL-onderzoekers concluderen, de aangewezen weg.

Jan Hertogen, socioloog

Schrijf- en taalkennis BSO

Op welke feiten baseert de auteur van dit artikel zich om te beweren dat leerlingen in het derde jaar van het BSO nu het niveau halen van wat leerlingen van 6 BSO enkele jaren geleden haalden betreffende lezen en schrijven.
Wat is volgens hem veranderd aan de instroom die dergelijke spectaculaire verbetering (mede) zou mogelijk gemaakt hebben?
Welke veranderingen in de leerplannen van het BSO? Welke betere pedagogische of didactische aanpak?

3de beroeps op zelfde niveau als 6de in 2008

Voortgaande op het Belgabericht (persbericht noch rapport zijn beschikbaar op de CTE0-site) scoorden de leerlingen van het zesde jaar beroeps nauwelijks beter op de toets dan de leerlingen van het derde jaar BSO. Omgekeerd kan dus (met meer reden) gezegd worden dat de 3de jaar beroeps (al) op hetzelfde niveau zijn van de 6de beroeps, ook al is dat niveau voor beiden nog ondermaats. Omdat het onderzoek geen opvolgingsonderzoek is van eenzelfde groep over drie jaar maar wel een vergelijking van 2 groepen met drie jaar leerafstand op een zelfde ogenblik (in 2008) kan dus vastgesteld worden dat het 3de jaar beroeps (laag scorend op de taal- en schrijfproeven) toch al op hetzelfde niveau zit van hun drie jaar oudere collega's in het 6de. En dat belooft dus voor de toekomst ook als is er nog een lange weg af te leggen!