Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De school als genderfabriek

De school als genderfabriek

De pas verschenen onderzoeken naar de tolerantie van jongeren tegenover holebi’s en naar het welbevinden van lesbische en biseksuele meisjes, roepen terecht de vraag op naar acties om de openheid voor holebiseksualiteit te vergroten. Het Vrouwen Overleg Komitee vindt met Wel Jong Niet Hetero dat holebiseksualiteit expliciet een plaats in de eindtermen verdient. Het VOK vraagt daarenboven ook aandacht voor holebiseksualiteit in de lagere school en wil het debat verder opentrekken.

De onderzoekers stellen immers dat de moeizame omgang met holebiseksualiteit kadert in een breder plaatje: jongens en meisjes omarmen nog steeds traditionele rolpatronen en worden op school in die visie gesterkt. Scholen zijn inderdaad op velerlei wijzen genderfabriekjes. Niet alleen holebi-jongeren hebben het er moeilijk. Spot en uitsluiting treffen ook kinderen die later heterorelaties zullen hebben maar niet passen in het ‘klassieke’ plaatje: jongens die niet van voetbal houden of meisjes die dat net wél doen, jongens die ‘te gevoelig’ zijn en meisjes die ‘te weinig meisje’ zijn. Kinderen worden al op heel jonge leeftijd gegenderd: er zijn aparte babyaccessoires, kindertandenborstels en shampoo voor jongens en meisjes. In vele speelgoed- en meubelwinkels past nagenoeg elk item in een roze of blauw universum.

Het is belangrijk dat het onderwijs tegengewicht biedt voor dergelijk hokjesdenken. Niet alleen zou het voor heel wat kinderen en jongelui bijdragen tot meer welbevinden in ons onderwijs. Eindelijk zouden ook de studie- en beroepskeuzes van jonge mensen wat minder beperkt uitvallen.

Kinderen zouden op school de boodschap moeten krijgen dat gender géén kwestie is van een tweedeling, maar dat genderidentiteiten (net als andere identiteiten trouwens) verscheiden, meervoudig, flou... zijn. Dat veronderstelt dat er, van in de lagere school, in de eindtermen aandacht gaat naar gender en identiteitsvorming, en dat holebiseksualiteit in dat brede programma wordt ingebed. En dat ook leerkrachten in hun opleiding vertrouwd worden gemaakt met de genderthematiek. Het is alvast een goede start dat Vlaams minister van gelijke kansen Van Brempt dit maatschappelijk erg relevante genderstudies-onderzoek liet uitvoeren en dat Klasse het onder de aandacht brengt van het ruime onderwijsveld.

Els Flour
Vrouwen Overleg Komitee

Meer info:
Vrouwen Overleg Komitee
Middaglijnstraat 10
1210 Brussel
www.vrouwendag.be