Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

stRaten-generaal eist onmiddellijke intrekken reclamespots BAM

stRaten-generaal eist onmiddellijke intrekken reclamespots BAM

stRaten-generaal eist onmiddellijke intrekken reclamespots BAM + vraagt dat Vlaamse regering zich buigt en uitspreekt over communicatiecultuur binnen overheidsorganisatie BAM. In de aanloop naar het referendum over de Oosterweelverbinding lanceerde de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) op zaterdag 19 september een campagnewebsite. Op die website staan vijf reclamespots over vijf thema’s, die deze week ook verder uitgewerkt worden in krantenadvertenties. Samen duren de spots vijf minuten. In die vijf minuten communiceert BAM een batterij manifeste leugens – zie onder.

stRaten-generaal eist dat de reclamefilmpjes stante pede verwijderd worden van de website. Ook moet de Vlaamse regering nu eindelijk kleur gaan bekennen: staat zij toe dat een overheidsorganisatie aantoonbaar en manifest leugens blijft verkopen aan de bevolking?

BAM is een overheidsorganisatie (de Vlaamse regering is 99 % hoofdaandeelhouder), die ertoe gebonden is om correcte informatie te verstrekken. BAM wordt al jaren bekritiseerd (niet alleen door actiegroepen) voor de manier waarop ze niet communiceert of slecht communiceert. De nieuwe campagnewebsite toont aan dat BAM zich niets aantrekt van die kritiek. BAM steekt zelfs een tandje bij in het verstrekken van desinformatie.

Wanneer de regeringspartijen nu geen adequaat signaal geven en weigeren in te grijpen in de werkwijze en communicatiecultuur van BAM, zijn slechts twee conclusies mogelijk. Ofwel vinden ze het prima dat een overheidsorganisatie op dergelijke misleidende manier communiceert . Ofwel vinden ze dat niet, maar erkennen ze dat BAM een soort monster van Frankenstein is geworden, buiten de controle van de overheid.

In beide gevallen rijzen politieke problemen.

Enkele leugens uit de reclamespots:

à filmpje over fijn stof

Het alternatieve tunneltracé heeft logischerwijs twee tunnelmonden. De ene tunnelmond ligt in het natuurgebied op Linkeroever, ver van de bewoonde wereld (op exact dezelfde plek waar ook de BAM-tunnelmond is gesitueerd). De andere tunnelmond ligt in de haven, op meer dan een kilometer van de dichtstbijzijnde woning. Toch tekent BAM beide tunnelmonden (en de lokale concentratie van fijn stof) van het alternatieve tracé in dichtbevolkte stadsdelen, met woonblokken vlak naast de tunnelmonden. Om de boodschap helemaal duidelijk te maken, zegt de voice-over: ‘waar veel mensen wonen’.

à filmpje leefbaarheid

Het Masterplan Mobiliteit wordt toegelicht, met als boodschap dat zonder het bouwen van de Lange Wapper het hele Masterplan op de helling komt te staan: ‘Zonder brug valt de ketting uit mekaar’. Misleidend stelt BAM dat de heraanleg van de Scheldekaaien een onderdeel is van het Masterplan. Die heraanleg is een project dat zeer belangrijk is voor de waterveiligheid van Antwerpen en dat de Antwerpenaar na aan het hart ligt. De geplande heraanleg van de Scheldekaaien valt echter helemaal niet onder het Masterplan. Toch koppelt BAM de financiering van dit populaire bouwproject met groot draagvlak bij de Antwerpenaar aan een keuze voor de Lange Wapper. Het dreigement is duidelijk: zonder Lange Wapper geen heraanleg van de Scheldekaaien. Het is de zoveelste chantage door BAM op basis van een manifeste leugen.

Verder verzwijgt BAM dat Eurostat het overhevelen van tolopbrengsten naar andere projecten niet toestaat. Precies om die reden zijn al heel wat projecten uit het Masterplan intussen gefinancierd uit de reguliere begroting. Ook de financiële koppeling tussen Lange Wapper en projecten die wel onder het Masterplan vallen is dus niet correct.

Nog steeds binnen dit ene filmpje van amper 1 minuut volgt nog een fundamentele onwaarheid. Gesuggereerd wordt dat bij de bouw van de Lange Wapper 1 miljoen vierkante meter nieuwe groenzones gerealiseerd wordt. De waarheid is dat al dat ‘nieuwe’ groen heraanleg is van bestaand groen, met uitzondering van enkele stroken nieuw groen aan de verkeerswisselaar Zuid plus 1 compensatiegebied (Burchtseweel) dat wordt heringericht voor groen dat elders verdwijnt.

à filmpje werk

De meest fundamentele chantage uit de hele reeks reclamespots schuilt in dit filmpje: ‘Als we de werken nu op de lange baan gaan schuiven, staan we binnen tien jaar misschien allemaal op straat’. De suggestie dat bij het niet bouwen van de Lange Wapper (en het wel bouwen van een tunnelalternatief) de volledige economie van Antwerpen instort en alle Antwerpenaren werkloos dreigen te worden, vindt stRaten-generaal er onbetamelijk ver over.

à filmpje over mobiliteit

De uitgangen van het tunnelalternatief worden misleidend getekend aan het kruispunt van de verkeerswisselaar op Linkeroever en aan de verkeerswisselaar ten zuiden van Ekeren, in plaats van aan het tolplein naast Blokkersdijk en aan de Noorderlaan in de haven. Daardoor lijkt de tunnel op de kaart anderhalf keer zo lang als die in werkelijkheid is. Ook wordt beweerd dat de tunnel 50 meter diep zit, waardoor vrachtwagens onredelijke hellingen zouden moeten nemen. In werkelijkheid zit het tunnelalternatief 40 meter diep (nog concreter: centrale deel tussen min 37 en min 42 meter).

Op dinsdag 15 september verklaarde BAM-voorzitter Karel Vinck in het Vlaamse parlement dat BAM de Antwerpenaren op een objectieve manier zou informeren. Vier dagen later lanceert BAM een van de meest misleidende campagnes ooit gelanceerd door een overheidsorganisatie.

Dit kan niet zonder gevolgen blijven. De Vlaamse regering moet nu ingrijpen: dit is een reclamecampagne betaald door de Vlaamse overheid, met belastinggeld van o.a. de Antwerpenaren die nu belogen worden.

De Vlaamse regering is 99 procent hoofdaandeelhouder van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). De beheersmaatschappij dient bijgevolg te handelen als een overheidsorganisatie. Elke overheidsorganisatie en haar personeelsleden zijn gebonden aan het respecteren van een deontologische code voor de Vlaamse ambtenaar, die stelt dat het cliënteel (de burger) ten allen tijde correcte informatie moet verkrijgen. Deze code vormt de essentie van een betrouwbare overheid.

De Vlaamse regering kan na het lanceren van deze BAM-campagne niet langer de andere kant opkijken. Ze moet kleur bekennen en de mensen binnen BAM verantwoordelijk voor deze campagne ter verantwoording roepen, of op een andere manier duidelijk maken dat ze zich distantieert van deze campagne.

Een van de filmpjes

Oordeel zelf. Lees wel eerst de dossiers over de verschillende alternatieven.

Inderdaad zeer

Inderdaad zeer misleidend.
Doet me wat denken aan die campagne voor kernenergie.