Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Campagne referendum Wapper

Campagne referendum Wapper

In heel Antwerpen stonden borden opgesteld waar voor- en tegenstanders hun affiches kwijt konden. De grootste affiches waren van de actiegroepen. Van wie waren de kleine simpele tweekleurendrukjes?

IMG_1379.JPG

Maar Ademloos gebruikt ook commerciële reclameruimte (rond punt, Wommelgem)

IMG_1392.JPG

idem, aan de 'stenen brug', op de singel in Borgerhout

IMG_1421.JPG

In het begin zag ik 'ja' en 'nee'-bordjes bovenaan. De reuzenaffiches van ademloos (met kathedraaltoren ter vergelijking met de breedte van de ring aan het Sportpaleis) namen moeiteloos het hele bord in beslag. Pas de laatste 10 dagen zag ik affiches voor een ja-stem opduiken.

IMG_1422.JPG

Nee-affiches van Ademloos en de PVDA. Het ja-kamp komt helemaal uit politieke hoek: de paars-groene affiche links is van 'vooruit met Antwerpen', een vehikel van de BAM. De oranje bladen zijn van de plaatselijke CD&V-afdeling.

IMG_1424.JPG
detail rappermetdewapper.jpg

detail van foto 4: een ja-stem van een actiegroep? Dat moesten we maar eens nader bekijken.
Het tracé van BAM is dé oplossing voor het fileprobleem! www.RapperMetDeWapper.be
Aangekomen op de website van de 'Rapper' vinden we een animatiefilmpje:

rapper.jpg

Onder de link 'over ons' zit onze eerste verrassing. U verwacht toch ook een groepje activisten? Mooi niet. U wist al dat de voorzitter van Ademloos uit de reclamewereld komt en heel goede maatjes is met de burgemeester? Wel, deze site IS van een reclamebureau! Fluenza.be stelt zich hier meteen voor...

fluenza.jpg

"Wat is Fluenza? Fluenza is gespecialiseerd in web, mobile en viral video voor online en interactieve toepassingen en is expert op het vlak van communicatie naar jongeren toe en injecteert brand-awareness van binnenuit. We gaan op zoek naar de drijfveren en aanwezigheid van een doelgroep op het web, realiseren media die naadloos aansluiten bij hun interesses en verwerven zo een plaats in hun “online” belevingswereld."

Wie daar niet de kriebels van krijgt, leze No Logo, het standaardewerk over globalisering van Naomi Klein.

Fluenza kent de kneepjes van het vak. “Help ons deze film te verspreiden, en win een citytrip!info:www.rappermetdewapper.be” lees je op 2'55''. “De animatiefim is al 8547 keer afgespeeld op YouTube!” staat daar. Vreemd, want Youtube zelf heeft er slechts 4877 geteld (18 oktober, 's nachts). Met kijkgeschiedenis en al, zie! In de rechterkolom toont YouTube verwante fimpjes. "Waarom geen BAM-tracé": 7501 keer bekeken.

stats.jpg

De opdrachtgever van het fimpje is Antwerpen Hogerop VZW. Over de eigenaar van het webdomein antwerpenhogerop.be vind ik zo niet meteen veel op Google. Facebook toonde me toevallig als eerste vriend: Dirk Van Mechelen.

De makers van antwerpenhogerop.be vermelden ook nog wat anders dan de Wapper alleen, maar een klik op de link 'dossiers' geeft me toch een leeg gevoel. Onder 'nieuws' vinden we de renovatie van het provinciehuis, die inmiddels is afgeblazen, en vooral propaganda voor de Wapper. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit geen politiek uithangbord is. De vereniging kondigde onder meer het “nieuwe comité” aan dat de BAM steunt: het comité is gewoon de vereniging zelf.

Ook te zien op rappermetdewapper.be/?navigatieid=17 : In Maart 2009 jongstleden legden "den" voltallige bestuur van de vereniging Antwerpen Hogerop vzw de eerste, maar ook de tweede en derde, steen van "éénen" brug genaamd LANGE WAPPER. Zoals het een officiële opening betaamt ging dit gepaard met de aanwezigheid van een hoogwaardigheidsbekleding (sic!) : Annick De Ridder.

Op zijn kop
Het was een vreemde campagne: het nee-kamp dat het opneemt tegen de plannen van de politiek en dus bij de kleine man aanleunt, pakte uit met commerciële reclameborden en reuzegrote posters.

Pas veel later volgde het ja-kamp, integraal uit politieke hoek (ook de BAM is een politiek orgaan) met kleinere, diverse affiches.

Een reclamebureau, gespecialiseerd in het merken-bewustmaken van de jeugd, kwam tenslotte met kleine, eenvoudige tweekleuren-affiches om de jeugd aan te spreken en ze op hun computer een filmpke te laten zien van een tunnel met een verkeersinfarct waar de ziekenwagen niet door kan. DIT lijken de affiches van de kleine man. Maar ze zijn rechtstreeks te linken aan de VLD.

interessant

interessant opzoekingswerk!
zo zie je maar weer wie de volksverlakkers zijn!