Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Dynamische verkeersborden, rekeningrijden en de Lange Wapper

Dynamische verkeersborden, rekeningrijden en de Lange Wapper

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits maakte het voorbije weekend het succes van de dynamische verkeersborden op de E313 bekend. 40% minder ongevallen de eerste 10 maanden van dit jaar vergeleken met de twee voorgaande jaren. Op hetzelfde moment verkondigde de Nederlandse regering dat ze vanaf 2012 rekeningrijden wil invoeren. Ook de Vlaamse regering wil dit systeem tegen 2013 toepassen voor vrachtwagens. (De Morgen 14 november ’09) Het onafhankelijk alternatievenonderzoek van Arup-Sum over de Oosterweelverbinding laat zien dat beide instrumenten een belangrijke positieve impact kunnen hebben op de verkeerscongestie in Antwerpen.

Het studiebureau berekende dat dynamische verkeersborden die het doorgaand vrachtverkeer optimaal spreiden over de verschillende Scheldekruisingen, de files en het aantal ongevallen met een kwart zouden doen dalen. Voorwaarde voor een goede werking van dit systeem is dat voor de verschillende Scheldekruisingen vrachtwagens gelijke ofwel geen tol hoeven te betalen. Rekeningrijden voor vrachtwagens zoals nu al in Duitsland gebeurt kan daar een oplossing voor zijn. Een studie van de KU-Leuven uit 2008 berekende dat wanneer we de Duitse tarieven in Vlaanderen zouden toepassen dit jaarlijks 414 miljoen euro zou opbrengen. Als men daarvan de verkeersbelasting en het eurovignet aftrekt blijft er nog ruim 250 miljoen euro over. Door afschaffing van die belasting dienen de Belgische vrachtwagens niet méér te betalen dan nu en draagt het doorgaand internationaal vrachtverkeer eindelijk ook haar steentje bij voor het gebruik van onze autostrades. Bij een afschrijving van 35 jaar betekent dit dat nieuw kapitaal ter waarde van 8.750 miljoen euro ter beschikking komt voor maatregelen en infrastructuurwerken. Volgens de Europese richtlijn i.v.m. km heffing dient dit geld besteed te worden aan maatregelen die de files kunnen oplossen of de fijn stof uitstoot en geluidsoverlast doen verminderen. Het Arup-Sum alternatief met een tunnel buiten de stad gekoppeld aan een dynamisch verkeerssysteem voldoet aan die voorwaarden. Dan moet echter heel dit project uit de constructie van Privaat-Publieke Samenwerking (PPS) van de BAM gehaald worden en terug in handen komen van de Vlaamse overheid. Opbrengsten uit km heffing mogen uitsluitend de overheid toekomen en kunnen enkel aangewend worden voor zuiver openbare infrastructuurwerken. Maar dit heeft als belangrijk bijkomend voordeel dat een zeer pervers gevolg van de BAM PPS constructie, namelijk het 35 jaar lang durende verbod op iedere potentieel concurrentiele Scheldekruising, wegvalt. Bij het BAM tracé mag het goede idee van Prof. Winkelmans van een tunnel te boren die de containers van linkeroever (Deurgangdok en Saeftingendok) via een transportband naar rechteroever brengt, de komende 35 jaar niet uitgevoerd worden. In het BAM-tracé zou deze te verwachten groei van 10 miljoen extra containers allemaal over de Lange Wapperbrug moeten vervoerd worden. Want dat brengt tol op om de investeringskosten en het beloofde rendement voor de aandeelhouders te kunnen afbetalen. De overheid heeft in functie van het algemeen belang er alle belang bij om juist het tegenovergestelde te doen en zoveel mogelijk vracht niet via de weg te vervoeren. Ook daartoe blijkt volgens de KU-Leuven studie een km heffing op vrachtverkeer op zich al bij te dragen. Er zal meer per spoor en over het water vervoerd worden en de transportbedrijven zullen gestimuleerd worden om hun vrachtwagens beter te vullen. Nu blijkt omwille van het Just-In-Time (JIT) systeem dat de meerderheid van de camions die over onze autosnelwegen donderen maar half gevuld te zijn. JIT maakt van onze autosnelwegen rijdende magazijnen. Dat voel je aan de lijve als je op de Antwerpse ring tussen de eindeloze rijen vrachtwagens in de file komt te staan.

Dirk Van Duppen, huisarts Geneeskunde voor het Volk en districtsraadslid PVDA+ te Deurne