Dag van de levende Crash Test Dummies
Dag van de levende Crash Test Dummies
han18 september 2006 – 15:44
Actiegroep 4x4info voerde met de steun van BRAL, de Brusselse Raad voor het Leefmilieu, actie voor veiligheid zachte weggebruikers.

Op 16 september 2006, bij het begin van de week van de mobiliteit, organiseerde de actiegroep 4x4info de “dag van de levende Crash Test Dummies”. Door tijdens de actie overstekende Crash Test Dummies in de straat op te laten voeren, wilden de actievoerders politici en autobestuurders overtuigen om te kiezen voor de veiligheid van zachte weggebruikers. Tegelijkertijd pleitten de actievoerders voor de invoering van het Intelligente SnelheidsAanpassing (ISA) systeem.
In de omgeving van het Montgomeryplein interpelleerden Crash Test Dummies autobestuurders en deelden flyers uit. Het Centrum van Duurzame Ontwikkeling (CDO) van de Gentse universiteit gaf een ISA demonstratie weg in de Sint Michiels Collegestraat. ISA is een intelligent systeem dat de snelheid van de wagen aanpast aan het snelheidsregime dat van kracht is.

Verkeersonveiligheid is een aanslag op de leefbaarheid van steden, en om aan een betere mobiliteit te werken is het belangrijk dat zachte weggebruikers zich met een veilig gevoel in en naar de stad kunnen verplaatsen.
“Fietsen of te voet gaan is de meest gezonde, milieuvriendelijke en efficiënte manier om zich in een stad te verplaatsen, maar een onveilig gevoel in het verkeer is een belangrijke reden waarom mensen in de stad de overstap naar de fiets nog niet maken” vertelt Hans de Vriese van de actiegroep 4x4info.
Een aangepaste snelheid is cruciaal om ongevallen te vermijden. Nochtans worden auto’s steeds krachtiger en geven ze hun bestuurder tegelijk een groter gevoel van zelfvertrouwen.ii Dat kan leiden tot een verkeerd inschatten van de snelheidsbeperkingen. Daarom pleit “4x4info” samen met het CDO van de Gentse Universiteit voor het verder invoeren van ISA, een systeem dat zorgt voor een Intelligente SnelheidsAanpassing. Het systeem zorgt voor een tegendruk in het gaspedaal als de bestuurder de snelheidslimiet wil overschrijden.
Een ISA-project met beleidsmakers zou vooral op Brussel gericht worden waardoor ISA ook op de Europese agenda kan geplaatst worden, zegt Johan Demol van het CDO van de Universiteit Gent. iii
Zelfs met een aangepaste snelheid kunnen menselijke fouten in het verkeer niet worden uitgesloten. Bovendien blijkt uit een recente studie dat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, menselijke fouten van autobestuurders de hoofdoorzaak zijn van ongevallen tussen fietsers en auto’s. Daarom lijkt het voor 4x4info en de Voetgangersbeweging logisch dat er bij het bouwen van auto’s rekening moet worden gehouden met de veiligheid van voetgangers in geval van aanrijding, en eisen ze dat de overheid hierin haar verantwoordelijkheid opneemt. De aankoop van auto’s die door hun ontwerp een gevaar betekenen voor zachte weggebruikers, moeten door de overheid fiscaal ontmoedigd worden.
4x4info geeft als voorbeeld de 4x4mode, en wijst er op dat het verhoogde chassis van deze wagens tegenwoordig openlijk wordt gepromoot als een voordeel om “verkeersdrempels sneller te kunnen nemen” iv. Schandalig, want die voertuigen met een grote hoogte zijn enorm gevaarlijk voor voetgangers en in het bijzonder voor kinderen.v
“Wij willen consumenten vragen een wagen te kiezen die rekening houdt met de veiligheid van zowel voetgangers als de inzittenden. Er zijn voorbeelden die tonen dat de combinatie van beiden perfect kan. Heel wat hedendaagse wagens zijn reeds uitgerust met snelheidsbegrenzers en werden reeds voetgangersvriendelijk ontworpen.” zegt Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging.
------------------------------------------
i De Veiligheidsmonitor van 2004 leerde dat verkeersonveiligheid in een stedelijke leefomgeving een onveiligheidsprobleem van eerste orde is. Vermindering van snelheid staat in rechtstreeks verband met een leefbare buurt waar mensen met een goed gevoel kunnen rondwandelen! http://www.poldoc.be/dir/dgs/dsb/document/vms2004/Nl/reports/grote_tende...
ii De gemiddelde topsnelheid van de meest verkochte versies was in 2004 178 km/uur
iii In de Kamer van Volksvertegenwoordigers werden twee aanbevelingen goedgekeurd. In deze resoluties wordt de verdere implementatie van ISA aanbevolen. In één van deze resolutie wordt aanbevolen om ISA in wagens van ministers in te bouwen. Meer dan twee jaar na het goedkeuren van deze resolutie is dit nog niet gebeurd. Een ISA-project met beleidsmakers zou vooral op Brussel gericht worden waardoor ISA ook op de Europese agenda kan geplaatst worden.
iv “Extravagant maakt het verschil. VW CrossPolo 1.4 diesel is nep-4x4” De Standaard 19-08-2006, pagina 35
v EuroNCAP website, pedestrian protection,
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=9&id2=157
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
hèt alternatief: degelijk en goedkoop openbaar vervoer
car wars, 18/09/2006 – 22:43
Naar mijn mening is niet een 'betere' individuele keuze van de consument het antwoord op de enorme overlast en schade zowel op sociaal vlak als op vlak van milieu, veroorzaakt door het steeds toenemende verkeer. Hoe je het ook draait of keert: enkel een sterk uitgebouwd, comfortabel, goedkoop en betrouwbaar openbaar vervoer kan dit soort problemen oplossen. Ook decentralisatie van een aantal overheidsdiensten kan een antwoord bieden op de absurde dagelijkse toevloed van pendelaars richting grote steden,en dan denk ik vooral aan Brussel. Het verwondert mij dat 4x4 nooit gewag maakt van deze opties. Ik denk dat we zoveel mogelijk mensen moeten overtuigen om auto en moto (die soms nog vervuilender zijn dan auto's, om niet te spreken van lawaaihinder)te laten staan en fiets, trein en bus te gebruiken om zich op langere afstanden te verplaatsen.