Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Werknemers Volkswagen Vorst nog tot dinsdag in grote onzekerheid

Werknemers Volkswagen Vorst nog tot dinsdag in grote onzekerheid

BRUSSEL -- Welk scenario wacht de werknemers van Volkswagen in Vorst? Worden er enkele honderden, duizend of vierduizend banen geschrapt? Dinsdag moet tijdens een bijzondere ondernemingsraad duidelijk worden wat de herstructureringsplannen van de directie zijn.

500_65255625_b58479b8dd_o.jpg

De arbeiders van Volkswagen Vorst op de betoging tegen het generatiepact (28.10.2005). Foto:han Soete

Volgens Hedwin De Clercq van het ABVV was vrijdagavond nog alles rustig in de fabriek in Vorst. “Wij wachten af. Van spontane acties is voorlopig ook geen sprake. Tot nu toe zijn we er in geslaagd om de werknemers te kalmeren.” Het is maar de vraag of dat zo blijft tot dinsdag. Dan is er om tien uur een bijzondere ondernemingsraad waar het herstructureringsplan zal worden bekendgemaakt. In Duitsland is er volgens een woordvoerder van Volkswagen tijdens de raad van toezicht van het bedrijf niks beslist over de toekomst van de fabriek in Vorst.

Voor de negende keer in twee jaar tijd is het voor de arbeiders van Volkswagen in Vorst bang afwachten na geruchten over een nakende herstructurering in de pers. Maar deze keer lijkt het toch bittere ernst te worden. “Volgens mijn informatie zijn de gevolgen van de plannen van Volkswagen voor de fabriek in Vorst zeer dramatisch,” zei Herwig Jorissen, voorzitter van de socialistische metaalvakbond donderdagavond aan De Standaard. “Ja, de geruchten kennen we ook,” zegt Hedwin De Clercq. “Het probleem is dat niemand ons officieel iets kan bevestigen.”

Volgens die geruchten liggen er verschillende scenario's op tafel. Eén van die scenario's circuleert al sinds juni. Vorst zou nog 171.000 wagens van de Golf mogen maken. Dit jaar waren dat er nog 193.000 en daarbovenop nog eens 11.000 Polo's. Aangezien in Vorst nu al 400 tot 450 werknemers twee dagen per maand in een systeem van werkloosheid zitten, zou dat enkele honderden banen kosten. In Duitse kranten circuleerde begin november het cijfer van 1000 banen wat betekent dat Vorst een groter aantal Golfs zou verliezen. In het dramatische scenario waar Jorissen het wellicht over heeft, zou Vorst de Golf helemaal verliezen aan de VW-vestiging in Wolfsburg. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel zouden er daardoor 3000 à  4000 banen op de tocht staan. Momenteel werken er 5200 mensen bij VW in Vorst.

De toezichtsraad benoemde Audi-baas Martin Winterkorn tot nieuwe topman vanaf 1 januari. Huidig ceo Bernd Pischetsrieder wordt dus aan de kant geschoven en het is precies die Pischetsrieder die aan premier Verhofstadt beloofde dat er geen sprake was van een sluiting van VW in Vorst. Winterkorn staat dan weer bekend als een zakenman van de harde lijn. Een ander opvallend teken is dat Norbert Steingrà¤ber, de grote baas van VW Vorst volgens de vakbonden net nu op vakantie is. Volkswagen in Vorst blijft wel de meest productieve fabriek van de hele groep, maar sinds de sluiting van Renault in Vilvoorde weten we dat dat geen bestaanszekerheid biedt.

De politie lijkt alvast uit te gaan van de ergste scenario's. Er zouden driehonderd agenten paraat staan om in te grijpen als er iets gebeurt in d fabriek. Er staan ook vier sproeiwagens klaar.