Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

VW-manifestatie: betogers aan het woord

VW-manifestatie: betogers aan het woord

25.000 mensen trokken zaterdag door Brussel uit solidariteit met de werknemers van Volkswagen in Vorst. VW-arbeiders, Belgische en internationale collega's-metallo's, maar ook werknemers uit andere sectoren en sympathisanten: samen solidair voor werk.

Jolande.jpg

Jolande (Volkswagen): "Ik zou graag hebben dat het blijft bestaan en zou graag op een normale manier afscheid willen nemen. Ik werk hier 30 jaar. Ik geloof niet echt in de toekomst. Van zodra we onze golf kwijt zijn is het gedaan. Hier is er misschien nog een mogelijkheid tot behoud maar ik geloof er niet echt meer in. Misschien zal de politiek er iets aan doen maar eigenlijk is het wel altijd de werkman die moet inleveren."

LucCortebeeck .jpg

Luc Cortebeeck (voorzitter ACV): "Wij zijn hier op de eerste plaats om onze afschuw te uiten, afschuw ten aanzien van een economie die werknemers gewoon gebruikt als een wegwerpproduct. In de tweede plaats om voor werk op te komen voor de mensen van Volkswagen die het toch wel verdienen. En ook om een teken te geven aan multinationals dat het zo niet verder kan. Er moeten tekens gegeven worden. Er moet een regulerings-CAO’s komen voor multinationale ondernemingen. Er wordt heel wat beloofd maar er moet nog veel uitgewerkt worden. In Duitsland heeft men toch wel al een schok gevoeld en dat begint toch wel zijn resultaten te geven. In die zin heeft onze actie toch al gewerkt. Er is niet alleen solidariteit uit ons eigen land maar ook van landen zoals Spanje en Portugal."

MarcLoridan.jpg

Marc Loridan (federaal secretaris van de havens): "Wij zijn hier om de mensen die hun job zullen verliezen een hart onder de riem te steken. Als we genoeg druk uitoefenen kunnen we misschien de nodige zaken binnenhalen zoals het nieuwe model dat in 2008 meer tewerkstellig zal creëren. Als ik het vergelijk met Renault dan gaat het hier om een langzaam doodbloeien of als we het model binnenhalen voor creaties van Job."

LouisTillen.jpg

Louis Tillen (Renault): "Ik kom hier absoluut morele steun geven. Het is vergelijkbaar met wat er vroeger bij Renault gebeurd is. Of we geloven in een toekomst moet eigenlijk niet ter sprake komen, men heeft weinig keuze. Vanop het moment dat men werk aanbiedt moet men er durven over onderhandelen maar het zal niet van een leien dakje lopen. De politiek moet de mensen ondersteunen en trachten in de toekomst objectief iemand aan te stellen in Europa die kan kijken of alles op een eerlijke manier gebeurt en we niet de nationalistische toer opgaan. Dat de productie kan verdeeld worden onder verschillende vestigingen en landen."

Blommesant.jpg

Blommesant (Volkswagen): "Ik ben zeer tevreden over de opkomst vandaag. Het is rampzalig momenteel, alle werkposten verhuizen naar andere landen. Dit mag eigenlijk wel stoppen. Aangaande de beloftes geloof ik er niet echt in. We zullen wel zien. Vroeger Renault, nu dit, hopelijk worden er goede beslissingen genomen zodat er geen nieuwe sociale drama’s gebeuren. Eerst ging het over 3000, nu 1500, wat toch al beter is. Het wordt afwachten de volgende dagen."

sinterklaas.jpg

Sinterklaas: "Wij willen werkzekerheid en deze keer op papier. 3000 mensen is niet voldoende. De mensen in de toeleveringsbedrijven moeten ook hun job kunnen houden. De exacte cijfers moeten zo snel mogelijk komen zodat de mensen niet meer in een onzekerheid moeten leven. We moeten in de directie nog wat vertrouwen hebben. Ik hoop dat de beloftes worden waargemaakt. Wij gaan meer dan 100.000 Audi´s A1 krijgen, ik hoop het echt. Er moet ook een heel goed sociaal plan komen voor de mensen. Je kan de mensen niet zomaar op straat zetten. Het is eindejaar, maar het wordt heel hard. Renault was ook een sociaal drama. Die mensen konden bij ons aan de slag en vallen deze keer opnieuw in een put. Ik hoop dat er een sociaal plan komt en dat er genoeg
druk op Duitsland gezet wordt. Nu is het te doen!"

JandeRijmaker.jpg

Jan de Rijmaker (Renault): "Wij hebben hetzelfde meegemaakt en beseffen goed wat die mensen nu meemaken. Dat is een shock voor de mensen. Dit is niet op een week voorbij, maar zal weken maanden, jaren blijven duren. Uw job wordt ineens een groot vraagteken. Men denkt dat men een vast contract heeft en dit is nu zelfs geen zekerheid meer. De politiek zet druk op haar manier maar ze gaan grote toegevingen doen en dat is gevaarlijk. Het gaat niet meer over Volkswagen alleen, maar over alle bedrijven. Loonlastenverlaging, meer uren werken. Overuren is nog meer druk en nog meer stres. We produceren al harder dan de andere landen maar boeten 2 keer. Door meer te werken, door de stress die het met zich meebrengt."

AnemieTurteloom.jpg

Annemie Turtelboom (volksvertegenwoordiger VLD): "Wij vinden het voor ons van groot belang dat de we niet het pessimisme volgen van sommige mensen in de academische wereld dat er geen toekomst meer is voor de industrie in ons land, vandaar dat we hier met een belangrijke delegatie aanwezig zijn om onze steun te betuigen opdat de industrie in België zou blijven. Ik denk wat Verhofstadt de voorbije dagen al gedaan heeft toch wel heel belangrijk is om tot het uiterste te onderhandelen, dat we toch een toekomst hebben voor de site hier in Vorst. Het is van groot belang dat we de industrie hier kunnen houden. We hebben niet alleen Volkswagen maar ook Opel en Volvo. Het is van belang dat we blijven investeren in de automobielsector, in de assemblage in België."

WimCebrechts .jpg

Wim Cebrechts (ACV-metaal Oost-Vlaanderen): "Het is in ieder geval dramatisch voor de mensen die hun job verliezen bij Volkswagen en de toeleveranciers. Sidmar levert veel staal aan de automobielsector maar als er nog sluitingen komen kan dit op lange termijn misschien toch wel voelbaar worden. Hangt er van af welke oplossingen zullen geboden worden. We gaan misschien niet naar een sociaal drama maar er zal een goed sociaal plan moeten komen om mensen via bijvoorbeeld een opleiding aan een andere job te helpen."

"Vandaag moet iedereen aan het zelfde touw trekken als we Volkswagen op een grotere schaal hier willen houden. Ik denk dat we nu alles in het werk stellen om de mensen hier aan het werk te houden. Er moeten oplossingen komen."

PatriciaVerhoeven.jpg

Patricia Verhoeven: "Ik ben zeer ontgoocheld op de manier hoe de mensen momenteel behandeld worden. Men heeft geen respect voor de arbeiders op deze manier. We moeten ergens nog gaan geloven, we proberen er het beste van te maken. We moeten samen met de overheid en andere verenigingen een goed sociaal plan opstellen. Er zullen kleine toegevingen moeten gebeuren om die twee jaar te kunnen overbruggen. De mensen hebben al genoeg ingeleverd en zullen ook hun eisen hebben waarmee men zeker rekening zal moeten houden. Men mag niet toelaten dat de ondernemingen van het buitenland zo blijven sollen met de
mensen. We moeten allert blijven voor zulke situaties."

vanwienAlbert.jpg

Albert Van Wien (Renault): "Wij voelen terug hetzelfde als 10 jaar terug. De wanhoop, de onzekerheid. Dit staat in geen enkele krant als je ziet wat er allemaal achter zit. Dat is ellende, miserie, scheidingen. Ik heb vrienden verloren toen. De sollidariteit was enorm bij ons in die tijd. We staan hier nu ook. We zijn toen met 90 bussen naar Luxemburg getrokken."

"Hier bij Volkswagen hebben de mensen nu minder zekerheid, er is nog altijd geen uitspraak. Nu zijn er nog 400 mensen aan het werk en dit is heel belangrijk. Er is misschien toch nog wat hoop, we hebben toch nog iets
bereikt. De gepensioneerden zouden hier ook aanwezig moeten zijn. De sociale zekerheid loopt ook op die manier gevaar."

Anitavanhoof.jpg

Anita van Hoof (secretaris Belgische Bond voor Bedienden en Kaderleden): "Het is schandalig wat er nu gebeurt, een fabriek die zo productief is en al die mensen zo maar op straat zetten. Ik ben heel septisch over de beloften, we zullen zien, ik denk dat er voor de mensen een zekerheid moet komen. Op politiek vlak moet er nog meer druk gezet worden. Ik denk dat het heel moeilijk is, het is een beslissing die genomen is in Duitsland."

Wiliam.jpg

William (Volkswagen): "Het is een ramp voor vele mensen, niet alleen voor de mensen van Volkswagen maar ook voor de mensen van de onderaannemingen. Het gaat niet alleen om de 3 à  4000 mensen bij Volkswagen maar ook om de 13.000 mensen van de onderaannemingen. De beloften zijn geruchten, maar zolang er niets op papier staat geloof ik het niet. Ze hebben een huis gekocht, een wagen af te betalen. Het is gewoon een ramp. Ik zou geen vergelijking willen maken met Renault, maar het gaat er lichtjes naar toe. Het gaat hier nog om een bepaalde werkzekerheid voor 12.000 mensen. Bij Renault was het een onmiddellijke sluiting. Ik denk dat onze politici zich te veel laten doen door Duitsland. De sollidariteit is volgens mij aanwezig bij iedereen, iedere arbeider."

ChrisDeCock .jpg

Chris De Cock, verantwoordelijke KAV Vlaams-Brabant: "Ik vind het een heel onverwacht spijtig gebeuren dat mensen op zo’n manier op korte tijd zonder werk zullen zitten. De hoeveelheid, het is bijna het sluiten van een fabriek. Het zijn verschillende drama’s die elkaar opvolgen, Renault, Sabena, het zijn telkens opnieuw mensen die hun job verliezen. Ik weet van vrouwen die eerst hun job in Renault verloren en nu weer bij Volkswagen."

"Ik heb grote vraagtekens bij de beloftes die men maakt, pas in 2009 is volgens mij niet realistisch dat mensen kunnen zoeken naar een nieuwe job door de onzekerheid die er nu leeft bij hen. De politiek, de vakbonden en de mensen moeten voldoende druk uitoefenen. We zitten in een proces van Globalisering. Het is belangrijk dat de mensen tonen dat ze dit niet aanvaarden. Dit moet een Europese solidariteit worden. Uiteindelijk zijn het niet de loonkosten die de bepalende factoren zijn in dit probleem."

KoenDeJaeger .jpg

Koen De Jaeger (bestendig secretaris ACLVB-Gent): "We komen hier met Volvo Cars Gent onze steun betuigen. Wij vinden inderdaad dat de automobielsector een degelijke kans heeft om hier te overleven. Ik hoor dat de mensen van Volkswagen gematigd positief zijn. Wij hopen inderdaad dat er nieuwe modellen naar Vorst kunnen komen. Ik denk dat we in België een van de productiefste landen zijn en, als we vergelijken met Duitsland, heel flexibel zijn. Ik vraag me af op welke manier we nog meer kunnen besparen ten opzichte van Duitsland. Ik denk dat de overheid met nog meer besparingsmaatregeling zal afkomen. We hebben hetzelfde zien gebeuren met Ford Genk. De zaak is terug opgestart, er werken nu meer mensen dan voordien. Wij kunnen alleen maar hopen dat dit voor Volkswagen ook zal gebeuren."