Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Fietsersbond wil ‘fietscaliteit’ van nieuwe federale regering

Fietsersbond wil ‘fietscaliteit’ van nieuwe federale regering

2007. Een nieuw jaar. Met federale verkiezingen. Het uitgelezen moment dus om nu reeds politici, die het ambt van minister van Financiën ambiëren, duidelijk te maken dat de Fietsersbond van de nieuwe federale regering fiscale stimuli wenst te zien om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer een stevige duw in de rug te geven. De ‘kost’ hiervan wordt meer dan gecompenseerd door de ‘opbrengst’ van de mindere filekosten.

FietsWerktFileEnfiets.jpg

De Fiets werkt!

Inleiding

De huidige minister van Financiën Didier Reynders heeft tijdens de afgelopen legislatuur weinig gedaan om via fiscale stimuli het woon-werkverkeer duurzamer, vlotter, efficiënter en dus economischer te laten verlopen. De filekosten in ons land zijn dan ook immens (in 2003 reeds 154 miljoen euro). Van de nieuwe minister van Financiën verwachten we meer aandacht voor het belang van de fiets in het woon-werkverkeer.

Concrete voorstellen
Een hoger aandeel voor de fiets in het woon-werkverkeer kan realiteit worden door de volgende fiscale stimuli:


1) Verhoging van het fiscaal vrijgestelde bedrag van de fietsvergoeding van 0,15 EUR/km naar minstens 0,18 EUR/km. Sinds de invoering van de fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding in 1997 werd het bedrag immers niet geïndexeerd. Ondertussen zijn we 10 jaar verder. In Nederland werd de vergoeding vanaf 1 januari 2006 op 0,19 EUR gebracht. In het ontwerp Federaal Totaalplan Fiets (2004) lezen we overigens: “voorstel: het plafond voor fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding wordt opgetrokken van 0,15 tot 0,18 EUR/km”;


2) het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde fiets (‘bedrijfsfiets’) en fietsaccessoires wordt van inkomstenbelasting vrijgesteld;


3) investeringen door de werkgever ten gunste van fietsende werknemers voor 120% aftrekbaar stellen als bedrijfskost: fietsenstallingen, douches en kleedruimtes, opbergkastjes, reflecterende hesjes, fietshelmen, bedrijfsfietsen, regenkledij, led-verlichting,…;


4) geschonken fietsen - en fietsaccessoires - worden wettelijk als fiscaal vrijgestelde sociale voordelen bepaald.
Het potentieel

In Vlaanderen bedraagt het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer 10,1%, in Brussel 1,1% en in Wallonië 1,2%. Het extra potentieel is echter groot: een derde van alle verplaatsingen in het woon-werkverkeer gaan in Vlaanderen niet verder dan 5 km: een perfect fietsbare afstand. Toch wordt voor 42% van deze woon-werkverplaatsingen tot 5 km nog steeds de wagen gebruikt. Dus: voor ca. 14% van alle woon-werkverplaatsingen kan de wagen zonder problemen vervangen worden door de fiets, gelet op de korte afstand van maximaal 5 km.

De Fietsersbond voerde in 2006 een enquête uit, met o.a. een vraag inzake het nut van de fietsvergoeding. Uit de cijfers hieronder blijkt dat het toekennen van een fietsvergoeding effectief bijdraagt tot een andere vervoerskeuze voor het woon-werkverkeer. 12% van de respondenten is meer gaan fietsen dankzij de fietsvergoeding!