Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Racistische klant is geen koning

[Opinie] Racistische klant is geen koning

BRUSSEL -- De zaak met de allochtone schepen op het stadhuis van Sint-Niklaas legt een pijnpunt bloot in het beleidskader tegen racisme en discriminatie. Gemeenten of bedrijven die toegeven aan de discriminerende vragen van klanten hebben in de praktijk weinig te vrezen. Het Minderhedenforum vraagt dat verstrekkers van diensten die zwichten onder racistische druk, ook effectief vervolgd worden.

De burgemeester van Sint-Niklaas wil niet ingaan op de vraag van een aantal koppels om de zwarte schepen van burgerlijke stand buitenspel te zetten. Freddy Willockx volgt daarmee gewoon de morele en juridische logica die discriminatie verbiedt.

Gevallen van discriminatie op vraag van klanten, zijn in de praktijk echter schering en inslag. Ziekenhuizen krijgen regelmatig de vraag van patiënten om niet door allochtone dokters of verplegers te worden verzorgd. Ook in rust- en verzorgingstehuizen komt het probleem steeds vaker voor. Bedrijven gaan massaal en ongestraft in op de vraag van de klant 'om geen allochtoon te sturen'. Zo stellen sommige schoonmaakbedrijven zelfs vooraf de vraag "of het een probleem is dat de poetsvrouw een kleurtje heeft". De zaken in de bouwsector (Feryn) en de beveiligingssector (Eurolock) tonen bovendien aan dat bedrijven zich vaak verschuilen achter 'de klant' om discriminatie in hun personeelsbeleid te rechtvaardigen.

In de praktijk moeten we vaststellen dat deze gevallen van flagrante discriminatie meestal onbestraft blijven. Omdat niemand klacht indient, omdat er geen bewijzen zijn en omdat rechters weigerachtig zijn om de wet streng toe te passen.

Het Minderhedenforum, een samenwerkingsverband van 13 allochtone federaties, eist daarom een duidelijk wetgevend en controlerend kader dat bedrijven straft die ingaan op discriminerende eisen van klanten. De antidiscriminatiewetgeving moet hier expliciet melding van maken.

Het is essentieel dat de overheid controle gaat uitoefenen op de naleving van de wet. Zo moet de overheid de bevoegdheid krijgen om een verslag op te maken als een bedrijf ingaat op een racistische vraag van de klant. Zonder een stok achter de deur, blijven bedrijven discriminatie hanteren als concurrentiecriterium.

Het Minderhedenforum is een samenwerkingsverband van 13 landelijke federaties van etnisch-culturele minderheden

Psychiatrische hulp nodig

Als een klant of patiënt gevraagd wordt of "iemand met een kleurtje" soms een probleem is en die antwoordt daar "ja" op, dan moet hij daar prompt als wederantwoord op krijgen: "Dan hebt u dringend psychiatrische hulp nodig! Ziehier een paar adressen van goede psychiaters". Of, als dat in een ziekenhuis gebeurt: "Dan brengen we u binnen de vijf minuten naar onze psychiatrische afdeling". Nee maar serieus nu: mensen die van iemands huidskleur een probleem maken, die hébben toch zelf een probleem. Mij maak je niet wijs dat er je niks psychisch scheelt als je begint te flippen omdat iemand geen blanke kleur heeft, wat in de praktijk wil zeggen: omdat iemand niet roze/bleek/wit/rood/blauw/purper/appelblauwzeegroen ziet. Want tenandere, wat is dat voor een gezeik met dat "iemand met een kleur" en "kleurling" en al die vijven en zessen? Zijn de boven opgesomde kleuren dan geen kleuren? Mij komt het voor dat de "blanken" juist dé kleurlingen bij uitstek zijn, want die krijgen voortdurend zowat alle kleuren van de regenboog.
Bijvoorbeeld als "iemand met een kleurtje" in hun buurt komt.