Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] ACV klaagt al jaren gebrek aan gemeenschappelijk veiligheidsbeleid op de luchthaven aan

[Opinie] ACV klaagt al jaren gebrek aan gemeenschappelijk veiligheidsbeleid op de luchthaven aan

Naar aanleiding van de chaos na de (valse) bommelding op de luchthaven van Zaventem vorige vrijdag, beklemtoont het ACV dat ze het gebrek aan een gemeenschappelijk veiligheidsbeleid op de luchthaven al jaren aanklaagt.

Vorige vrijdag liep niet enkel de communicatie naar de passagiers mank. Ook de werknemers op de luchthaven bleven in het ongewisse. Dit is slechts één incident dat het gebrek aan een gecoördineerde veiligheidsaanpak op de luchthaven blootlegt. Toen vorig jaar een ernstige brand een volledige loods van Sabena Technics in de as legde, was er geen enkele “ondernemingsoverschrijdende” communicatie. De gebouwen van Sabena Technics werden ontruimd maar in de aangrenzende bedrijven werd gewoon doorgewerkt. Ook inzake de goederen- en bagageafhandeling, die gebeurt door verschillende bedrijven (o.a. Aviapartner en Flightcare), dringt een noodzakelijke veiligheidscoördinatie zich op. Goederen en bagage worden behandeld door verschillende diensten, zonder de mogelijke risico’s te kennen.

Via het eigen ACV-luchthavencomité – een platform van ACV-vakbondsafgevaardigden uit de verschillende luchthavenondernemingen – heeft het ACV een uitwisselingsplatform, dat vooral aandacht heeft voor gemeenschappelijke thema’s zoals mobiliteit en veiligheid. Vanuit dit luchthavencomité is het ACV al ruim 10jaar vragende partij om het veiligheidsbeleid op de luchthaven te coördineren. De luchthavenuitbater (ex-BIAC, nu Brussels Airport Company of BAC) stond aanvankelijk niet negatief tegenover een gemeenschappelijk veiligheidscomité op de luchthaven. Maar de meeste andere ondernemingen op de luchthaven staan hier ronduit weigerachtig tegenover. Waardoor ook BAC deze optie heeft laten vallen.

Het ACV hoopt dat de actuele aandacht voor deze problematiek ertoe zal leiden dat er nu eindelijk werk wordt gemaakt van een gecoördineerd veiligheidsbeleid. De vakbonden – als vertegenwoordigers van de 20.000 werknemers op de luchthaven – zijn hierbij zeker bereid hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Guy Tordeur, Verbondssecretaris ACV Brussel-Halle-Vilvoorde
Jan Hermans, coördinator ACV-luchthavencomité