Vakbonden eisen snel duidelijkheid over toekomst Opel in Antwerpen
Vakbonden eisen snel duidelijkheid over toekomst Opel in Antwerpen
Teun De Voeght18 april 2007 – 16:36
De vakbonden bij Opel in Antwerpen willen dat de directie van General Motors volgende week duidelijkheid schept over de toekomst van de Antwerpse vestiging. De directie kondigde dinsdag aan dat er nog dit jaar 1400 banen moeten verdwijnen. Opel Antwerpen mag de nieuwe Astra niet bouwen. Welke modellen er in de plaats komen, heeft de directie nog niet bekend gemaakt.

Er wordt voorlopig niet onderhandeld tussen bonden en directie. De vakbonden zitten nog tot vrijdag drie dagen samen met hun internationale collega's. Ze willen er afspraken maken over de toekomstige strategie. De vergadering was overigens al langer gepland en staat dus los van de huidige ontslagen bij Opel in Antwerpen. “Om niet tegen elkaar uitgespeeld te worden, moeten we front vormen met de verschillende vakbonden. Dat hebben we in het verleden altijd gedaan en dat gaan we ook blijven doen”, zegt ACV-hoofddelegee Luc Van Grinsven.
Voorlopig zijn er wel nog geen acties gepland. “We gaan eerst alles rustig op een rijtje zetten en analyseren om dan te kijken wat sociaal het meest aanvaardbare is. We willen in ieder geval geen naakte ontslagen,” zegt Van Grinsven. Zijn collega van het ABVV Rudi Kennes zei vandaag aan Belga dat hij het cijfer van 1400 ontslagen nog naar beneden hoopt te krijgen. “Aanvankelijk was een verlies van 1.200 arbeiders vooropgesteld en dat cijfer wil ik behouden”, aldus Kennes.
Volgende week worden de Belgische vakbonden in het Duitse Russelsheim verwacht voor nieuwe onderhandelingen met de directie. De vakbonden willen dan duidelijkheid over de toekomstplannen voor de vestiging in Antwerpen. “Voor ons als vakbond is het zeer belangrijk dat er na 2009 of 2010 een product van de band loopt in Antwerpen. Een ander merk zou dus een mogelijke oplossing zijn”, zegt Luc Van Grinsven van het ACV.
Aan de staking die dinsdag begon na het bekendmaken van de ontslagen, komt in tegenstelling tot eerdere berichten in sommige media nog niet meteen een einde. De werknemers willen schriftelijke garanties van de directie dat de fabriek ook na 2010 open blijft.
Antwerpen is de enige van de vier Astrafabrieken (naast Antwerpen: Bochum, Ellesmere Port en het Poolse Gliwice) die de nieuwe versie van de populaire Astra niet mag bouwen. Antwerpen is in dat rijtje nochtans de tweede beste fabriek op vlak van productiviteit.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
staking , sommige vakbondsleiders en sociaal model
Noël, 19/04/2007 – 11:47
Vakbonden zijn ontstaan uit arbeidersstrijd.Remember de tijd van Daens.Staking is en blijft het ultieme en sterkste wapen van de arbeiders .Wanneer een staking uitbreekt betekend dat ook dat genoeg genoeg is.Ik ben 40 jaar arbeider geweest en heb vele conflicten meegemaakt en weet uit ondervinding dat wanneer een staking uitbreekt de laatste druppel overgelopen is.Vandaag worden de arbeiders meestal door vakbondsleiders aangemaand om niet te staken.zelfs niet wanneer er voor de zoveelste keer meer dan duizend mensen hun werk dreigen te verliezen.In het geval van GM des te schrijnender als men weet hoe die mensen al pakweg 20 jaar uitgeperst worden als een citroen.De 10 urendag werd eind jaren 80 door de vakbonden tegen de arbeiders in goedgekeurd( zowat 59 % stemde toen tegen) en CCMB delegee Terrence Harvey werd door de directie van GM buitengegooid zonder dat de CCMB hem verdedigde.KWB en KAJ deden het in die tijd terecht wel.Nu stellen we weer vast dat er tussen de arbeiders en vakbondssecretarissen blijkbaar iets schort.Kijk o.a nog maar eens naar de houding van CMB voorzitter Jorissen( patronaal paard van Troye binnen de vakbond)in een ander sociaal conflict.Hij weigert de staking van de arbeiders in toeleveringsbedrijven van Ford Genk te erkennen.Nochtans een staking gericht tegen één van de grootste problemen voor arbeiders vandaag .De zeer hoge werkdruk.Ipv door de arbeidersbril te kijken, kijken mensen zoals Jorissen door een patronale bril.En wij dan maar terecht de mensen blijven overtuigen van de grote noodzaak van vakbonden om onze belangen te verdedigen.Niet gemakkelijk als men ons dan wijst op de houding van bepaalde vakbondsfiguren a la Jorissen die de patronale kar trekken en daarvoor bejubeld worden door politici en patroons.Want zij zijn de zogenaamde realisten die de tekenen des tijds begrepen hebben.En wie actie wil voeren tegen hoge werkdruk of ontslagen is een soort van misdadiger .Spijtig genoeg ook voor bepaalde vakbondsmensen.Op die manier wordt alles steen voor steen afgebroken.West-Europa als laatste bastion van een model dat nog een beetje sociale zekerheid biedt ,zal op deze manier binnen pakweg 20 jaar niet meer bestaan.Met dank aan de zogenaamde realisten.Dat ze in het geval van GM niet afkomen dat een staking voor het ogenblik ongepast is gezien de grote stock.Men heeft ook nog andere vormen van staken.Men kan aan korte schokstakingen doen en langzaam aan acties.Wij hebben op ons bedrijf op die manier na 3 weken dergelijke acties een conflict gewonnen.Mogelijkheden genoeg maar men moet het willen.En laat de mensen beslissen zonder aan negatieve beinvloeding te doen zoals bij Volkswagen.
palliatief syndicalisme
Anonymous, 19/04/2007 – 13:47
daar gaan we weer...prachtig ordewoord: geen 1400 maar 1200 ontslagen! De strijd gaat door!