Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Nu ook nucleaire electriciens tegen global warming ?

Nu ook nucleaire electriciens tegen global warming ?

Al gemerkt dat uitgerekend Electrabel nu de film van Al Gore, An Inconvenient Truth, gebruikt als reclame voor haar eigen nucleaire waar? De electriciteitsproducent maakt handig gebruik van de hype rond de opwarming van de aarde om haar nucleaire agenda opnieuw wat meer aanvaardbaar te maken. En dan nog onder het mom van het 'groene imago opkrikken'.

Humo doet daar nog een schepje bovenop door de publicitaire stunt van Electrabel toe te dekken met zijn eigen journalistieke dekmantel en te schrijven dat "Electrabel jou helpt om CO2-vriendelijker door het leven te stappen".

Dit soort vermenging van reclame en journalistiek wordt stilaan een trend in de media. De gunsten van de reclame zijn voor vele media een kwestie van overleven geworden. Ongeveer de helft van een krant wordt met reclame betaald. Gratis kranten draaien zelfs helemaal op reclamegeld. De sporen van het marketingdenken dringen dan ook door in alle formats. Op de televisie eindigt zelfs het weerbericht met banken of verzekeraars die suggereert dat zij iets met de geneugten van de zon te maken hebben.

Ook treden chefs van magazines en kranten stilaan meer op als marketingmanagers dan als hoofdredacteuren. De berichtgeving wordt door de media zelf afgetast op haar sensatiegehalte, op de capaciteit om te scoren in de beeldvorming of marketing. De commercialisering van de media zelf begint af te stralen op de commercialisering van de berichtgeving.

Indymedia/GetBasic pleit ervoor om de impact van reclame op de media drastisch terug te dringen. Dat is dringend nodig om ook de berichtgeving te vrijwaren van de schadelijke effecten van commercialisering.

Waarom niet denken aan het invoeren van een speciale belasting op reclame, onder het motto "de vervuiler betaalt"? Een belasting die in de eerste plaats de massa "vervuilende reclame" moet beperken. De opbrengst kan worden gebruikt voor de zo broodnodige educatie rond media en publiciteit en om reclamevrije media te stimuleren.

Wegzappen van de vervelende reclameblokken op de televisie kan nog. De zoveelste reclamebrochure uit de postbus recht naar de afvalbak verwijzen gaat ook. Maar daar houdt het niet mee op.

De Post stuurde onlangs een paginalange ernstig ogende vragenlijst rond, die bol staat van publicitaire bijbedoelingen. Ook de telefoonmaatschappij heeft elke maand wel een of ander nieuw aanbod. Op straat kan je geen kant opkijken of een of andere affiche wil je iets
aansmeren.

Pub, allemaal pub. Meestal stomvervelend. We hebben er ook niet om gevraagd en uiteindelijk betalen wij zelf, de consumenten, voor het maken en verspreiden van reclame. Verschillende sociale bewegingen vinden – ieder op hun terrein – dat 'de maat vol is'.

Jongeren en kinderen vormen steeds meer de uitgelezen doelgroep voor de 'verborgen verleiders' van de reclame. Seksisme en agressiviteit vinden er hun weg en milieuverloederend verbruik wordt gretig aangemoedigd. De invloed op de geestelijke gezondheid is niet te onderschatten.

Daarom willen sociale bewegingen en pressiegroepen paal en perk stellen aan reclame die jonge kinderen als haar jachtterrein beschouwt. Ook milieuschadelijke reclame, zoals reclame voor 4x4's, of seksistische reclame krijgt het harder te verduren. Sommigen vinden ook het beslag van de reclamepanelen op de openbare ruimte te opdringerig en nefast voor het landschap.

Met zo'n boeket aan acties kunnen de bewegingen terecht de ambitie koesteren om richting geven aan het debat rond reclame.

  • Indymedia.be/GetBasic organiseert op woensdag 30 mei een debat over media en publiciteit. Lees meer
  • Campagnepagina

hoe vrij zijn onze gedachtes

Wij gaan prat op onze vrije wereld en vrije gedachtes....
http://www.mindpowernews.com/SubliminalAds.htm

Complot theorie

Iets wat me vooral is opgevallen, een tijdje voordat Humo een reclame deal maakt electrabel, hebben Margaretha Guidone zeer hard naar beneden gehaald. Ze stellen Margaretha voor als één of andere voodoo therapeut die niet in de Darwin theorie geloofd. Mensen die een beetje research doen, als ik zelf, komen er echter snel achter dat deze stelling compleet fout is en dat wel een vrouw is met twee voeten op de grond. Is dit een vorm van mislijdende media, of is de journalist in dienst te lui om zijn research deftig te doen? Één ding is zeker, Margaretha is absoluut tegen kernenergie. Misschien iets met electrabel te maken.