Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Ik ben geen hoofddoek, ik ben een mens

[Opinie] Ik ben geen hoofddoek, ik ben een mens

Moslima's die bewust kiezen voor het dragen van een hoofddoek worden door sommige instanties niet meer als volwaardige burgers beschouwd. We worden als het ware "een hoofddoek" en verliezen als vrouw, in dit 'democratische' land, de meest essentiële rechten, zoals de toegang tot onderwijs en werk.

In dit hele debat is er een gebrek aan een open menselijke visie en een gelijkwaardige behandeling. Men gaat ervan uit dat de vrouw die de hoofddoek draagt zichzelf automatisch uitsluit van de arbeidsmarkt. Maar dit is niet het geval. De arbeidsmarkt wil competenties. De vele vacatures tonen aan dat er een tekort is aan bekwame werknemers (De Europese Unie zal binnenkort ook "the bleu card" invoeren om het aanwerven van "brains" uit het buitenland te vergemakkelijken) en dan zou de hoofddoek plots een probleem scheppen voor de toegang tot die arbeidsmarkt. Een eigenaardig argument, we willen "the brains", maar je mag jezelf wel niet zijn, je mag je niet kleden zoals je dat zelf wenst.

Vele burgers zijn deze "hoofddoekdebatten" meer dan beu. Ikzelf ook. Als hoofddoekdragende Belgische moslima ben ik géén hoofddoek maar een mens. Zoals elke werknemer wens ik gewaardeerd te worden voor mijn competenties en niet voor mijn uiterlijk. Zelf niet-moslims delen deze mening. Zoals we onlangs in de media vernamen werd een dame de toegang tot een job als laborante geweigerd omwille van haar lichaamsgewicht. Dit zijn onterechte, irrelevante maatstaven die geenszins de bekwaamheid van de personen kunnen beoordelen.

Vaak heb ik het gezegd "de hoofddoek is een goede barometer om na te gaan of de werkgever je weldegelijk voor je bekwaamheden aanwerft en niet voor je looks".
Ik heb eens aan een potentiële werkgever, die een opmerking maakte over de hoofddoek, gezegd: "Het is all-inclusive, mijnheer, de bekwaamheden en de look". Persoonlijk rekruteer ik - met mijn hoofddoek (en de vooroordelen hieromtrent ) op deze wijze - ook mijn werkgever. Het gaat om een zakenovereenkomst. Ik bied mijn diensten aan. De werkgever heeft deze diensten nodig voor zijn bedrijf. Het is een wisselwerking en geen éénrichtingsverkeer.

Waarom zou een vrouw met hoofddoek niet voor de overheid kunnen werken? Kan je ze dan plots minder goed functioneren? Verliest ze haar intelligentie en haar know-how?

De maatschappij is aan een serieuze emancipatie toe. Het gaat niet om allochtonen of autochtonen, maar het gaat om diversiteit in de brede zin van het woord. Hoe goed kan je om met de verschillen die een ander persoon met zich meedraagt?

We kunnen op internationaal gebied alvast van elkaar leren: http://ec.europa.eu/employment_social/eyeq/index.cfm?language=NL

Is een hoofddoek dragen dan emanciperend?

Ik ben blij dat ik eindelijk als vrouw mag beslissen over mijn sexualiteit en manier van leven. Ik ben blij dat die oude grijze man op een wolk die god noemt, niet meer overal toekijkt en oordeelt over mijn gedrag waardoor ik riskeer naar de hel te gaan als ik niet luister.
Ik heb geen zin om naar een oude man te luisteren.Ook niet naar mijn vader die die oude man napraat en niet zelf nadenkt. Ik wil zelf kiezen en nadenken.
Dat is emancipatie.
Er zijn zoveel interessante mensen.
Ik ben blij dat de kerk, met al haar onderdrukking van persoonlijke vrijheden in onze samenleving heeft ingeboet aan macht.

We zien dit als het afgooien van de ketenen. In het verleden was er de inquisitie, de heksenvervolging,de kruistochten en de morele druk van de pastoor voor wat wel mag en niet mag. Nu hebben we de nieuwe kruistochten van de Neo koloniale Bush clan die veel leed brengen in de wereld.Vooral tegen de Islam nog wel. Ik schaam me daar voor; Vergeet niet dat deze lieden gelovig zijn en alles doen omdat het hun van hoger hand word ingegeven. Dit zijn de eigen woorden van Bush. UIt naam van god.

Is het logisch in deze kontekst dat we liever geen hoofddoeken zien komen in onze samenleving?

De belangen zijn tegenstrijdig. In de marokkaanse cultuur kan een hoofddoek juist betekenen voor een meisje dat ze wel kan gaan studeren omdat ze anders niet buiten mag van de mannen uit hun gezin.
Wat ik niet begrijp is als vrouwen zichzelf weer inpakken. Als reaktie op het vele misbruik van de vrouwenlijven in de westerse reklame? Inderdaad is dat denigrerend.
Maar leg me es uit; wat is het nut van jezelf af te dekken en te beperken in je schoonheid uit naam van god? Bang voor je eigen vrouwelijke kracht? De wereld heeft nood aan vrouwelijke energie om terug in Balans te komen!
Kruip niet weg help mee, toon jezelf in wie je bent. Maak de godin wakker in jezelf. We zijn allemaal godinnen!Godinnen dragen geen hoofddoek.

Ik zie een hoofddoek als het afscheiden, u afzonderen van de mensen om u heen.De grote boze buitenwereld waar ik in rond loop.

Gelovigen kunnnen zowiezo al een houding van superioriteit hebben die de mensen zonder geloof niet zo aanstaan..Wij associeren dat daarmee.

Terecht of onterecht,daar gaat t nu niet over. U ervaart t zeker anders als ik. Ik verklaar hier de mechanismen en onbewuste negatieve associaties. Wat u als teken aan de buitenwereld van devotie ervaart en trots roept bij ons gevoelens van onderdrukking en afscheiding op.
Wij hebben daar geen zin meer in.
En dat zal nooit meer veranderen.

Wij laten die bevrijding juist moeizaam achter ons. Want 20 jaar geleden gingen oudere vrouwen hier op zondag ook met een hoofddoek naar de kerk. We zien dat als een achteruigang van vrijheid. (ik zeg niet dat we vrij zijn!)

De diversiteit bestaat eruit dat we met meer dan 200 verschillende nationaliteiten samen leven.
Tibetaanse monikken in hun rode gewaden gaan zo ook niet aan het werk in de gemeente. Iedereen moet zich een beetje aanpassen.

Ik vind dat moslimmeisjes nogal provoceren met hun gedrag en vraag me af waarom?
In marokko zie ik de laatste jaren bijna minder hoofddoeken en meer minirokken en decoltes onder de meisjes als hier. Hoe komt dat?
Is dat emancipatie?
Ook maar de vraag natuurlijk.

Ik ben een europese vrouw die veel in marokko komt.

ouwe mannenpraat

Wanneer gaan die moslima's hier nu eens eindelijk beseffen dat ze zich de les laten spellen door een stelletje ouderwetse macho's die hen onder de duim willen houden als huisslaafjes.
50 jaar geleden dikteerde de paus en mijnheer pastoor hier ook wat mocht en niet mocht terwijl ze zelf met hun poten aan hun meid of de misdienaarkes zaten.
Godsdienst, ook de Islam, is en blijft opium voor het volk. De iman, dominee of pastoor houdt ze dom, en als oranje-blauw z'n goesting krijgt houdt de baas ze terug arm.
Hoe zou het toch komen dat conservatieve politiek-sociale ideeën zo'n vruchtbare bodem vinden in allerlei godsdiensten?

Emancipatie?

moslima weigert hulp/onderzoek van mannelijke gynaecoloog. Gemeentelijk zwembad is eenmaal per week verboden voor mannen. Mannelijke moslim weigert met mijn vrouwelijke collega te praten en eist een mannelijke gesprekspartner. Vrouw in Engeland verwacht dat ze met burka voor de klas mag gaan staan.

Dit gaat inderdaad niet over de hoofddoek, dit gaat over een hele maatschappelijke context. Kijk, aanpassing is evident wanneer je beslist om te leven in een bepaalde samenleving. Wanneer ik Turkije bezocht heb, heb ik in de moskees geen niet-moslim gezien met ontblote schouders of benen. Wanneer een Afrikaanse vrouw in haar thuisland met ontblote borsten tussen de rieten hutten wandelt, zal ze veel reactie losweken wanneer ze verwacht dat ze dit hier ook kan doen. Uiteraard. Thuis heb ik al eens de gewoonte om een boertje te laten na het eten. Op mijn werk zal ik dit niet doen. Gedragscode is iets dat je toch van kleinsaf leert? Dit staat volledig los van religie - maar ik heb de indruk dat gelovigen vinden dat ze meer mogen en kunnen, in naam van hun godsdienst. En dat lijkt me verkeerd. Aanpassen aan een situatie of cultuur is het begin van blijk van respect. En dat kan ook zonder je eigenheid op te geven.

Je zegt: "Het gaat niet om allochtonen of autochtonen, maar het gaat om diversiteit in de brede zin van het woord. Hoe goed kan je om met de verschillen die een ander persoon met zich meedraagt?" Je uitspraak verbaast me ten zeerste. Want hoe goed kan jouw godsdienst bijvoorbeeld om met de verschillen tussen homo- en heteroseksueel? Tussen hen die de islam de rug toe keren en zij die zich er toe bekeren? Tussen man en vrouw?

IDD!

Ik heb niets toe te voegen aan de commentaren die hier reeds staan. Ze slaan allen nagels met koppen. De boodschap is simpel, wordt wakker!! Hallo! Je hoeft geen slachtoffer te zijn. Misbruik het woord deiversiteit niet want anders kan het je nog duur komen staan. Diversiteit betekent niet "doen wat je wilt" en als je dat er van wil maken zal het snel gedaan zijn met diversiteit.