Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Milieugroeperingen klagen hypocrisie van Europees Commissievoorzitter Barroso aan

Milieugroeperingen klagen hypocrisie van Europees Commissievoorzitter Barroso aan

BRUSSEL -- Een twintigtal leden van verschillende milieubewegingen voerden gisteren actie aan de gebouwen van de Europese Commissie in Brussel. Commissievoorzitter José Manuel Barroso stelde er de Europese campagne voor waarmee hij de steun van het publiek wil vinden in de strijd tegen de opwarming van de aarde.

Pic006.JPG

Na een vraag van een journalist -die wellicht werd geïnspireerd door de actie - antwoordde Barroso dat het niet de taak is van de Europese Commissie om voortdurend moraliserend op te treden. De vraag ging over zijn wagen, die dubbel zoveel CO2 uitstoot dan wat de doelstelling van de EU is.

De bedoeling was dat er door de actievoerders op een ludieke manier een duikvlies werd overhandigd aan Barroso. Die prijs verwijst naar de bevolking van de Tuvalu-eilandengroep. Die mensen worden bedreigd door de stijging van de zeespiegel, veroorzaakt door het opwarmende klimaat. Maar Barroso is zijn duikvlies niet komen afhalen. Volgens Jeroen Verhoeven van de actiegroep 4X4 “bakt Barosso vooral hete lucht als hij rijdt met een wagen die hem bij een ritje naar de bakker van drie kilometer minstens een halve kilo meer CO2 oplevert dan brood".

De actiegroep '4X4' en activisten van 'Friends of the Earth Europe', 'Réseau Action Climat' en 'Agir pour l’Environnement' vinden het grootste probleem dat Barroso’s houding ook weerspiegeld wordt in de plannnen van de Europese Commissie, “die mobiliteit door bijkomende wegeninfrastructuur wil gaan promoten”, zeggen Jan Kowalzig van Friends of the Earth en Jeroen Verhoeven van 4X4. "De Commissie laat het tegelijk na om aan de autofabrikanten bindende normen op te leggen voor de CO2-uitstoot voor nieuwe wagens".

De actievoerders zien onder deze omstandigheden het lanceren van de Europese sensibiliseringscampagne als een “hypocriete parade” met Barroso die daarin met de ergste soort van 4X4-wagen voorop rijdt”.

Het verbruik van wagens verminderen speelt een sleutelrol in het aanpakken van de klimaatswijzigingen, want hoe meer brandstof een wagen verbruikt, hoe meer CO2 hij uitstoot in de atmosfeer. Recente cijfers tonen aan dat autoconstructeurs met hun huidige inspanningen om nieuwe wagens zuiniger te maken, de doelstellingen die in 1998 aan de Europese Commissie beloofd werden, niet zullen halen.

"Bovendien", zegt Jeroen, "het gebruik van biobrandstoffen is maar een alibi om geen bindende normen te moeten aanvaarden"."Biodiesel is helemaal niet 'CO2-neutraal',zoals wordt beweerd: bijvoorbeeld worden er bij het maken van die diesel zeer veel fossiele brandstoffen verbruikt".

De belangrijkste eis van de actievoerders is volgens Jan Kowalzig en Jeroen Verhoeven, "dat er bindende CO2-normen moeten komen voor autoconstructeurs, in plaats van vrijblijvende normen, wat nu het geval is". Wanneer ik aan Jan vraag of dat banen zal kosten, legt hij uit "dat het zelfs banen zal opleveren, want een milieuvriendelijke autoindustrie is veel arbeidsintensiever".

Links:
http://www.4X4info.be
http://www.foeeurope.org
jan.kowalzig@foeeurope.org
rosemary.hall@foeurope.org
http://tuvaluislands.com/warning.htm
http://www.europeanvoice.com
http://ec.europa.eu/environment/greenweek/home.html

Pic008.JPG
Pic009.JPG
Pic052.JPG
Pic088.JPG
mmmmm.PSF
er.PSF
12.PSF
14.PSF
aaa.PSF
aza.PSF
een.PSF
gh.PSF
lk.PSF
rr.PSF