Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Stemming EU-maatregelen tegen CO2-uitstoot: Industriecommissie zwicht voor autolobby

Stemming EU-maatregelen tegen CO2-uitstoot: Industriecommissie zwicht voor autolobby

Europese autoconstructeurs moeten meer tijd krijgen om de CO2-efficiëntie van hun wagens te verbeteren, vindt de Industriecommissie van het Europees Parlement. “De Commissie is gezwicht voor de druk van de autolobby,” aldus het ontgoochelde Friends of the Earth Europe. Maar de strijd is nog niet verloren.

FOEE.jpg

Actie van Friends of the Earth Europe maandag op het Luxemburgplein in Brussel. Een VW Kever uit 1948 is even (on)efficiënt als één uit 2008

Verschillende instanties van het Europees Parlement buigen zich dit najaar over het voorstel om de autoconstructeurs te verplichten om tegen 2012 de CO2-uitstoot van hun wagens te reduceren met 25 procent, tot maximum 120 gram per kilometer.

De Commissie Industrie ziet dat niet zitten. Ze stemde maandag met een nipte meerderheid voor een uitstel van drie jaar, tot 2015. “Tegen de wil van de bevolking in,” aldus Friends of the Earth Europe (FOEE). Een opiniepeiling in opdracht van FOEE had vorige week nog aangetoond dat de Europese bevolking in grote meerderheid voor de verplichting gewonnen is.

De maatregel zou zeer welkom zijn in de strijd tegen de opwarming van de aarde. “Energie-efficiëntere wagens zijn een makkelijke, effectieve en duurzame manier om de Europese uitstoot van broeikasgassen te verminderen,” zegt Jeroen Verhoeven van FOEE.

Hoop
Met de stemming van de Industriecommissie is het voorstel nog niet afgevoerd. “Deze stemming is belangrijk, omdat de milieucommissie er rekening mee moet houden. Maar het is de milieucommissie die de leiding heeft over het dossier. Zij stemt op 9 september over het finale rapport, dat dan in oktober of november ter stemming wordt voorgelegd aan het volledige Europese Parlement,” legt Verhoeven uit.

Hij is voorzichtig optimistisch. “De Europese parlementsleden (MEPs) in de milieucommissie nemen over het algemeen het milieu meer ter harte dan die in de industriecommissie, hoewel er ook in de milieucommissie een aantal MEPs zitten met vooral de belangen van de autoindustrie in hun achterhoofd,” aldus Verhoeven.

Zie ook:[Video] "Push (it) for fuel efficient cars"