Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Voor een volwaardige digitale VRT

[Opinie] Voor een volwaardige digitale VRT

Voor een volwaardige digitale VRT

Opinie verschenen in De Morgen van 22/02/2006

VRT_toren_digi_400.jpg

Wij pleiten voor een volwaardige en slagkrachtige openbare omroep die over de nodige middelen beschikt om haar openbare opdracht te vervullen. Die openbare opdracht bestaat erin een gangmaker te zijn voor een democratische samenleving en meer sociale cohesie. Die rol kan ze spelen door te steunen op een sterke nieuwsdienst en door het brengen van kwaliteitsvolle cultuur en ontspanning.

Een sterke en goede VRT vereist ook voldoende middelen om de digitale en interactieve taken van de toekomst aan te kunnen. Die middelen moeten in hoofdzaak komen van de overheidstoelage. Een omroep die steeds weer de commerciële sponsors in de ogen moet kijken om de eindjes aan elkaar te knopen, zal steeds meer meedraaien met het commerciële denken en steeds meer afwijken van haar openbare opdracht.

In de aanloop van de aflopende beheersovereenkomst werd de VRT aangemoedigd om voluit het pad van de commerciële ontplooiing en dito inkomsten te bewandelen. Tegelijk werd de dotatie binnen strikte lijnen gehouden. Nu die commerciële uitbouw succesvol blijkt, wordt dit pad afgesneden.

Gedeeltelijk terecht, maar dan moeten er binnen de nieuwe overeenkomst ook middelen voorzien worden voor de opdracht zoals die in het mediadecreet wordt omschreven. En dus ook de nodige middelen voor een volwaardige deelname aan de toekomst van de digitale en interactieve televisie.

De ‘krijtlijnen’ voor een beheersovereenkomst VRT zoals de Vlaamse regering die vorige vrijdag bekendmaakte, voorzien voor de komende vijf jaar in een schrale toename van de middelen met gemiddeld 1,4 procent per jaar. Daarbij maken we de optelsom van alle inkomsten – dotatie, sponsoring en radioreclame – die nog verstrekt of toegelaten worden. Leningen voor bouwwerven, die moeten terugbetaald worden, of eventuele en eenmalige opbrengsten van zendpark of andere realisaties vormen nu eenmaal niet de basis voor mediabeleid.

Dit pleidooi voor behoorlijk budget voor de VRT betekent niet dat de VRT een doorgeefluik mag blijven voor verdoken subsidies aan derden uit de particuliere sector.

De geldstromen naar productiehuizen en de verhouding met Belgacom staan als eerste in de lijn voor een kritische doorlichting. Producties als Flikken en Witse zijn eigen VRT-producties en de kijker zou positief opkijken van hun kwaliteit-prijs verhouding.

In essentie voorzien deze krijtlijnen geen middelen voor de digitale uitrol en de interactieve televisie die ermee gepaard gaat, een rol die duidelijk als opdracht in het mediadecreet staat ingeschreven.

Sterker nog, de krijtlijnen beperken niet enkel de budgettaire mogelijkheden maar ze gaan ook naar de grond van de zaak. Ze verbieden de VRT om de digitale uitrol en de interactieve televisie te ontwikkelen, met de enkele uitzondering van het digitale cultuurkanaal waarvoor trouwens geen middelen worden uitgetrokken. Niet alleen worden de budgetten niet voorzien, bovendien worden de opties van de toekomst als zodanig weggegomd.

En dat terwijl in het Europese televisielandschap digitale televisie tegen 2011 het enige nog beschikbare platform zal zijn voor de televisiegebruiker. Sterker nog, terwijl mediaminister Bourgeois enige tijd geleden nog verklaarde dat Vlaanderen al in 2010 de volledige omschakeling naar digitaal zal maken.

Het is nu al zonneklaar dat de toekomst van het medium televisie draait rond de uitbouw van de digitale en interactieve televisie. Het lijkt erop alsof de VRT nu gedwongen wordt te passen op die kernactiviteit van de toekomst.

Wat blijft er dan nog over van een visie op de uitbouw van een openbare omroep? Een omroep die zich met overigens ontoereikende middelen mag bezighouden met activiteiten en taken uit het verleden. En die passief moet toekijken hoe de particuliere sector zich in alle vrijheid en met alle flexibiliteit gaat voorbereiden op het tijdperk van de digitale, interactieve televisie.

Het gaat hier bijlange niet alleen om de bestaande particuliere zenders, maar om de hele privé-sector die uitkijkt naar digitale, interactieve platforms voor zijn interactie met de verbruikers.

Dat het keurslijf van de ‘krijtlijnen’ pas na drie jaar opnieuw mag bekeken worden lijkt eerder ingegeven door de electorale kalender dan door de vereisten van een snel evoluerend medialandschap. Eerst moeten de Vlaamse verkiezingen achter de rug zijn, en pas daarna kan opnieuw gedacht worden aan de zo noodzakelijke actualisering van het mediabeleid.

Deze ‘krijtlijnen’ dreigen het startsein te worden van een scenario waarbij de openbare omroep verschraalt naar een gehandicapte aanbieder van bestaande vormen. Met om zich heen een particuliere sector die alle mogelijkheden van de nieuwe technologie uitwerkt en ‘uitbaat’.
De kwaliteitsnormen die de openbare omroep in het verleden aan de dag legde - en die ze daarmee indirect aan de hele sector overdroeg – zullen in dit toekomstscenario jammerlijk ontbreken.

Paul Vanlerberghe
GetBasic - beweging voor democratisering van de media

Han Soete
Indymedia.be

Managers zijn niet mijn slag

Managers zijn niet mijn slag mensen qua persoonlijkheid: veelal hebben ze een zeer enge realiteit, waarin de enige doelstelling is om zoveel mogelijk winst te produceren voor hun broodheren en de aandeelhouders, ongeacht de sociale dimensie.

Wanneer je als overheid een manager neerpoot in een instelling met een publieke opdracht, in kwestie het managen van de openbare omroep, dan verwacht je natuurlijk dat die manager braaf ja knikt op elke beslissing van bovenhand: den Tony wordt immers royaal betaald door die opdrachtgever.

Dat was buiten Tony Mary gerekend: er worden tegenwoordig nogal wat stijgende eisen gesteld aan de VRT. Programma's maken voor letterlijk Jan en alleman m.a.w. zowel De Kampioenen, Ter Zake als KLARA en dat met zo weinig mogelijk middelen en minder sponsoring.

Bij de VTM is het simpel: je maakt géén programma's voor kleine minderheden onder de kijkers, die moeten maar hun soelaas op de kijkbuis ergens anders zoeken. En als er géén sponsors zijn voor een bepaald programma, dan programmeer je toch gewoon iets anders met meer kijkcijfers.

Op VTM ook géén consumentenprogramma. Nochtans zijn alle burgers consumenten en die zijn wellicht wel geïnteresseerd indien ze beter product A dan B kopen, maar je zou wel eens de broodheren van de reclameblokken tegen het lijf kunnen stoten, vooral mocht hun product na objectief onderzoek eigenlijk niet 'de beste koop' zijn.

Op VTM ook géén cultuurrubriek met recensies die naam waardig: tja, reclameblokken voor een nieuwe blockbuster en dan een recensent die stelt dat de Da Vinci Code vooral slaapverwekkend is, is nogal gênant.

De VTM zijn grootste opdracht is het produceren van hapklaar kijkvoer die net voldoende aantrekkelijk is om kijkers te lokken voor de reclameblokken. Zodat er nog meer worsten kunnen worden verkocht.

En die Tony Mary, die zegt: kijk, als jullie als overheid een kwalitatieve openbare omroep willen, klaar voor de digitale evolutie, waarin niet enkel aandacht is voor De Kampioenen maar ook bvb. voor theatergezelschap huppeldepup, dat kan, maar dat kost dan natuurlijk wel. 't Is nu éénmaal gemakkelijker om een commercial voor een blockbuster te draaien onder de noemer informatie, dan met een recensent op bezoek te gaan bij minder populaire cultuur- en kunstgezelschappen en daar een reportage die naam waardig over te maken.

Je kunt hoogstaande documentaires met onderzoeksjournalistiek programmeren, maar 't is nogal wiedes dat zoiets méér kost en slechts een kleiner segment kijkers aanspreekt dan pakweg De Pfaff's. Dus brengt de VTM géén onderzoeksjournalistiek, ze bedient zich in het beste geval van een huurling als Yves Desmedt.

Toen spitste de regering Tony Mary een beheersovereenkomst in de maag en de Tony zei: dat teken ik niet. Wat jullie willen en wat ik krijg als middelen is niet realistisch. Van de Tony werd natuurlijk verwacht dat hij braafjes zijn handtekening zette en dan wordt hij verondersteld de gebakken peren op te eten, wanneer in de toekomst blijkt dat de beheersovereenkomst niet realistisch is qua begroting en verwachte resultaten.

Dan zou men zeggen tegen de Tony: als dit géén realistische beheersovereenkomst was, waarom heb je dan getekend?

En dan zijn er natuurlijk die politieke stemmen, misnoegd over zoveel eigenzinnigheid, die zeggen dat de Tony dan maar moet opstappen als hij niet zonder voorbehoud tekent.

Ja, die politiekers zijn ondertussen al zo gewoon hun ambtenaren als marionetten te behandelen, dat je zo'n kritische werknemer kunt missen in je organisatie.

En de Tony die tekende niet, en die nam ook géén ontslag. De Tony zei: als ik word verondersteld mijn job naar behoren te doen, dan moet ik er ook de middelen voor krijgen. De Tony blijft omdat hij zijn job goed doet: weigeren dat de publieke omroep verzakt in hetzelfde statuut als de socio-culturele vzw's die voortdurend moeten bedelen om middelen, om dan te horen te krijgen dat ze niet geslaagd zijn in hun doelstellingen.

Ach Tony, we kunnen iemand zoals jou gebruiken bij het afsluiten van de C.A.O.'s in de socio-culturele sector: je kookt nu éénmaal geen patatten zonder water.

Go Tony.

Volwaardige VRT

De VRT moest onafhankelijk worden van de politiek, maar daar kwamen de politiekers op terug.
De VRT moest een hoogwaardige VRT worden (alhoewel zij naar mijn mening die "arme" privézenders soms nalopen voor de heilige kijkcijfers), maar daar kwamen de politiekers op terug.
De VRT mag blijkbaar niet volwaardig zijn.
Het liefst zou men de VRT ook een stille dood zien lijden, zoals voor de zoveelste keer zovele andere openbare diensten, zodat de prive de winstgevende zaken kan overnemen.
De verlieslatende zaken daar mag de belastingbetaler voor betalen.
Tony een man naar mijn hart

eulogie?

Dat ik het nog moet meemaken. Een pleidooi voor de VRT en een eulogie voor een lakei van het paarse neoliberaal regime op de website van Indymedia. 'T is zo'n beetje als een provinciale intellectueel tegenkomen die gelooft dat De Morgen en de Humo nog progressieve & linkse bladen zouden zijn.
Wat heeft de VRT zoal de afgelopen 10 jaar gedaan? Een groot festijn van dolle pret vooral ten behoeve van zichzelf en haar zelfvoldane personeelsleden en andere woestijnvissers aangericht met de centen van de belastingbetalers. Là chen geblazen. Het is begonnen ergens einde jaren '80, begin de jaren 90: huis van wantrouwen, morgen maandag, laatste show enzovoorts,enzovoorts ad nauseam. De lach staat gebrand op de gezichten van de Bart Peetersen, de Van Oudenhoves, de Uytterhoevens , de vrolijke Tommen & Barten van deze planeet.Om van de tweede garnituur à  la Felice en Geena Lisa nog maar te zwijgen.
Deze geinige lieden kunnen elkaar uitvoerig bebabbelen tijdens de daarvoor bestemde babbelprogramma's en zich verder achteraf al even uitvoerig te fêteren in supra vermelde bladen. Sociale cohesie, democratisering? Dat is pas een fata morgana, beste Han.
De VRT is in al haar vezels -met de nieuwsdienst op kop- de bedienaar van de maatschappelijke status quo en het consensusdenken. Of wie is dat kirrende mevrouwtje dat naast Alain Conincx zit in de martelgang dat de 7de dag heet? Het is warempel een duidster van de Kleine Dingen. En die bambi die ons diep in de ogen kijkt wanneer ze een poging waagt om een diepzinnige vraag te stellen tijdens Morgen Beter?
Het is niet omdat je steeds de zelfde professor uitnodigt dat je daarom ook nog wijzer wordt. Ik kan zo nog een poos doorgaan, maar wat mij vooral stoort aan de VRT-redactie(s) is dat zij nu al meer dan 15 jaar het Vlaams blokbelang mee salonfà¤hig heeft gemaakt. Fascisten behandel je niet als een 'normale' politieke partij. Punt aan de lijn. Ik herinner mij nog Siegfried Bracke, de vleesgeworden eigendunk, met zijn arm vriendschappelijk rond de schouder van Gerolf Annemans tijdens een verkiezingsshow-spel(schrappen wat niet past). Ik ben van oordeel dat de discussie VRT-VTM een schijndiscussie is. Het maakt mij niet uit wie in het regime de ideologische (re)productie al dan niet organiseert en regisseert, weze het nu de staat (tot nader order kapitalistisch) of de kapitalisten zelf. Ik beoordeel die ideologische producten ('content')op hun inhoudelijke merites en trek als media-activist daaruit mijn conclusies.
Beste Han & Paul, Witse en Flikken kwaliteitsproducten?Ja, hallo!?
Het is dat Hubert Daemen een redelijk goed acteur is dat beide series nog min of meer soms overeind blijven, aan de scenaristen zal het zeker niet gelegen hebben. Het is niet meer dan een flauw doorslagje van Frost, Morse en andere dienders uit het perfide Albion.
Overigens zijn flikken mannen met geweren die tussen bourgeoisie en proletariaat instaan, ten behoeve van die eerste groep. Meen ik mij te herinneren.

DIGITALE TV

ik ben volledig akkoord met het artikel: voor het behoud van een degelijke openbare omroep, inderdaad tegen 2011 volwaardig digitaal. Hiertoe zijn zeer belangrijke investeringen nodig: digitale camera's, montage, interactieve mogelijkheden, opleiding van personeel om met die nieuwe technieken te werken,... Dat zijn geen gewone werkingsmiddelen meer, maar een serieuse omschakelingskost en planning over 5 jaren.
Toch wil ik enkele randbedenkingen kwijt hierover. We mogen de consumenten niet stimuleren nu veel geld uit te geven aan het digitale tv-gebeuren: praktisch alles wordt nog analoog gemaakt, de omzettingen naar digitaal veroorzaken eerder kwalitietsverlies en extra-kosten. Analoog is het ouderwetse tv-beeld, de bredere tv's vervormen of knippen stukken beeld weg. Alleen voor de film-formaten zijn ze geschikter. Ik gebruik mijn tv vooral voor nieuws-kijken en erger mij aan dat vervormde vrt-beeld, omdat de vrt nu eenmaal meedoet aan de look van de zogenaamd moderne tv's. Ook de dvd is nog in volle evolutie: beeld en vooral film en interactive video-communicatie vragen grote snelheden, opslagcapaciteiten, enz Inderedaad grote investeringe, en wie persé koploper wil zijn betaald wel de hoogste prijzen, en is eerste slachtoffer van alle kinderziekten.
De digitale standaarden zijn nog niet rond, beeld op computer en zelfs digitale tv zijn inderdaad nog niet optimaal op elkaar afgestemd: dus nee aan het pushen tot nu-aankoop van nieuwe tv's, dvd-recorders,... Alleen internet-tv werkt nu met digitale opnames, en daarvan zien we toch duidelijk de nog beperktere kwaliteit dan van tv. Zolang we de grote oude camera's zien opnemen mogen we geen rush naar het digitale stimuleren bij de consument. Maar de vrt moet inderdaad werk maken van een planmatige degelijke overstap als openbare omroep !

Digitale ether

Digitale televisie, allemaal goed en wel, maar niet via de ether aub!!
GSM en UMTS-antennes zorgen reeds voor genoeg elektrosmog www.stopumts.nl http://www.indymedia.be/nl/node/912