Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Cheap(-but no-)Tickets.nl

Cheap(-but no-)Tickets.nl

Bijna kon ik niet vertrekken naar het Wereld Sociaal Forum in Brazilië, want er was geen ticket.

Dat bleek vier dagen voor mijn vertrek, in het kantoor van Air France in het Zuidstation van Brussel. Ik hoopte op een bevestiging van de vluchten, maar kreeg in de plaats te horen dat mijn naam geregistreerd stond, maar de reservering geanulleerd was.

Nochtans had ik de reis ruimschoots op tijd geboekt en betaald. Het geld was vlotjes van mijn rekening gegaan, ik had een boekingsbevestiging en factuur op zak én CheapTickets.nl wenste mij zelfs een paar dagen voordien nog een prettige reis. Waarom zou ik ook maar vermoeden dat de vlucht niet kon doorgaan?

Maar er was dat akelig buikgevoel. Ik heb weinig vertrouwen in internetbedrijven die alles goedkoper kunnen doen, omdat ze hun personeel vervangen door computers. Als je met een probleem zit, krijg je onmogelijk iemand aan de lijn, probeert een automatische stem je te overtuigen dat alle informatie duidelijk op de website staat en als je echt met een mens van vlees en bloed wil spreken, moet je eerst een half uur naar een vervelend muziekje luisteren vooraleer iemand je te woord staat.

Uiteindelijk ben ik maar eens langs het kantoor van Air France in Brussel Zuid gegaan. Op de computer stond mijn naam wel geregistreerd, maar de reis was geannuleerd. Ik kon onmogelijk naar Brazilië vertrekken, want zelfs het treinticket voor Parijs was er niet.

Die avond en de volgende ochtend, belde ik CheapTickets.nl om te weten wat er fout gelopen was. Inderdaad er is geen vlucht naar Belém op mijn naam. Waarom hoor ik dat nu pas, vier dagen voor vertrek? Dat had u kunnen weten, zegt de vrouw aan de andere kant van de lijn, want je had geen elektronisch ticket gekregen. Trouwens 'Gevoelige boekingen' kunnen altijd afspringen, zegt ze heel gewoon. Maar waarom staat er nergens op mijn boekingsbevestiging dat deze vlucht gevoelig is en dat er dus een kans bestaat dat de reis helemaal niet doorgaat? Waarom vermeldt CheapTickets.nl niet dat een boekingsbevestiging en betaling nog geen garantie zijn voor vertrek? Waarom wenst CheapTickets.nl mij een prettige reis een week voor mijn vertrek als er niet eens een vlucht op mijn naam staat? Waarom belt niemand mij om te zeggen dat de reis afgelast is? Maar meneer, zegt de stem door de telefoon, daar hebben wij geen tijd voor.

Stel je voor dat ik dit maandag had vernomen op het perron van de TGV, gepakt en gezakt, klaar voor vertrek.

Ik had nog drie dagen om een uitweg te vinden. Het werd spannend, temeer omdat nu ook bleek dat Belém een gevoelige bestemming is en dat Brazilië zich klaarmaakt voor carnaval. Een rondje reisbureaus met echte kantoren en echt personeel levert heel wat op. Echte mensen die meevoelen met mijn ongelukkig voorval, adviseren mij om een klacht neer te leggen bij een geschillencommissie, en -als bij wonder- is er een reisbureau (met echte mensen) dat mij op het laatste nippertje nog een betaalbaar ticket tevoorschijn tovert.

De verslaggeving over Wereld Sociaal Forum 2009 kan er enkel komen met uw steun!

niet alleen

hey Leo! :-)

je bent niet alleen:

http://www.reisgraag.nl/reisorganisaties/cheaptickets_nl.html

en hopelijk compenseer je je vliegtuiguitstoot op een andere manier ;-)

leogargouille

Gepost door leogargouille
19.01.2009

Tags