Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Nieuwe militaire transporten voor Amerikaanse oorlogen langs onze havens

Nieuwe militaire transporten voor Amerikaanse oorlogen langs onze havens

Opnieuw wordt via onze havens en luchthavens Amerikaans oorlogsmaterieel naar de oorlogen in Irak en Afghanistan verscheept. Met dank aan de NAVO...

Op 22 januari 2009 verlaat een kollosaal schip de Antwerpse Haven richting Irak. Dit vaartuig, dat luistert naar de poëtische naam 'Integrity', heeft een buik vol Amerikaans militair materiaal. Soldaten van de 66th Transportation Company vertrekken voor de derde keer richting oorlogsgebied. De 140 soldaten, die zullen instaan voor transport van voorraden over het hele land, komen van de Duitse Kleberkazerne. Hun materiaal wordt op Kaai 1241 in de Waaslandhaven op Linkeroever, overgeladen op het bewuste vrachtschip.

transport_irak_jan2009_afscheidsceremonie_66th_brigade_duitsland.png
De Amerikaanse soldaten, waarvan sommigen al voor de derde keer op missie in Irak, hebben er zin in. "Raise up 66. Raise up, Hooah!", brullen ze tijdens hun afsheidsceremonie in Duitsland.

Al sinds 2003 is België de logistieke draaischijf voor de oorlog in Irak. In het kader van de NAVO akkoorden kunnen de VS Belgische spoorwegen, havens en luchtvaartfaciliteiten gebruiken voor militaire goederen richting Irak en Afghanistan.

Amerikaans transport Antwerpse haven maart 2008.png
De Antwerpse dokken zien regelmatig Amerikaanse wapens passeren richting oorlogsgebied. Quasi geruisloos. Deze voertuigen werden gespot in het voorjaar van 2008.

Oostende en de Antonovs richting Afghanistan.

De spreiding en omvang van de VS operaties heeft ervoor gezorgd dat heel wat transporten niet meer alleen kunnen gebeuren met militaire vliegtuigen. De Amerikaanse overheid doet steeds vaker beroep op private transportbedrijven voor haar operaties. Zo wordt militair materiaal uit de Charleston Air Force Base, voor de oorlog in Afghanistan en Irak, overgevlogen in Russische vliegtuigen, door Russiche bedrijven. De Antonov toestellen zijn beter uitgerust om het zware materiaal te vervoeren dan de F-17's en C-5's van het Amerikaanse leger.

De Antonov-124 Condor is het grootste commercieel beschikbare vliegtuig ter wereld, met een vrachtcapaciteit van 120 ton. De gewapende hinderlagen langs Iraakse en Afghaanse wegen hebben de nood aan gepantserde voertuigen die bestand zijn tegen mijnen – de zogenaamde Mine-Resistant Ambush-Protected vehicles - verhoogd. Een Antonov-124 kan vier van de grootste van deze gepantserde voertuigen vervoeren, twee keer zoveel als een C-17. Elk voertuig weegt 19 ton.

De Oostendse actiegroep WILOO rapporteert geregeld over transitvluchten van deze mastodonten via de luchthaven van Oostende. Uit hun onderzoek blijkt dat transitvluchten in november 2008 34% halen van het totale aantal vluchten. “Van de 33 transitvluchten eind vorig jaar waren er 24 oorlogsgebonden, dertien van Air Charter Express en elf Antonov-124 vluchten. Die laatste vluchten vertrokken met bestemming Afghanistan vanuit het Charleston Air Force Base (VS), dat wordt beheerd door het militaire Air Mobility Command, ons wel bekend door de ontelbare militaire transporten via Oostende in de jaren 2002-2005.”, aldus WILOO.

mainlede_antonov.png

Regionale luchthavens zijn steunpunten van oorlogsvoering geworden. Ook de luchthaven in Bierset bij Luik leeft voor een groot deel van oorlogsvluchten. In Bierset gaat het onder meer om transporten uit de VS naar Israel, maar ook Kalitta Air, berucht omwille van de crash in Zaventem vorig jaar, passeert hier.

NATO GAME OVER

Ons lidmaatschap van de NAVO heeft als gevolg dat we dit kritiekloos laten passeren. Deze akkoorden werden afgesloten tijdens de Koude Oorlog om de Amerikaanse soldaten in Duitsland te bevoorraden. In 2003 was de toepassing van deze akkoorden illegaal: de oorlog tegen Irak was een zware inbreuk op het VN-Handvest. Desondanks zei de Belgische regering dat ze onmogelijk de uitvoering kon opschorten. Uit het internationaal recht en de uitgelekte verdragtekst bleek iets anders. Om tegemoet te komen aan de kritiek stelde de regering dat ze dit akkoord zou herzien. Zodra de nieuwe regering was geïnstalleerd, werd de belofte op de lange baan geschoven. Ze werd begraven in een studiegroep en de transporten bleven doorgaan, ook vandaag nog.

Vredesactie blijft de regering aan haar belofte herinneren. De kernwapenpolitiek en het agressieve militaire interventiebeleid van de NAVO schakelen België in in een oorlogslogica die moet worden gestopt. Met de campagne NATO GAME OVER richten we ons dit jaar op het verjaardagsfeest naar aanleiding van het 60-jarige bestaan van het bondgenootschap. Onder de slogan '60 jaar is genoeg', trekken honderden activisten op 21 maart 2009 naar het hoofdkwartier in Evere, om het terrein te sluiten. Van 2 tot 5 april vindt tijdens de officiële NAVO top in Straatsburg (Fr), een internationaal actiekamp, een tegentop en een massabetoging plaats. Er worden bussen ingelegd vanuit België.

alle info: www.vredesactie.be