Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

"Opel Antwerpen sluiten is geen optie"

"Opel Antwerpen sluiten is geen optie"

ANTWERPEN -- Na woensdag moeten de werknemers van Opel Antwerpen alvast aan één ding niet meer twijfelen: de steun van de vakbonden in de andere Europese vestigingen van Opel bestaat niet alleen uit mooie woorden. Honderden werknemers uit alle landen waar Opel een fabriek heeft, hadden een lange busreis veil om hun collega's in Antwerpen een hart onder de riem te komen steken.

opelfoto4.JPG

Vooral de Duitse delegatie was impressionant. Met duizend waren ze. Alleen al uit Kaiserslautern - waar 460 van de 3.500 arbeidsplaatsen op het spel staan – waren ze 's morgens met tien bussen vertrokken.

Maar ook wat er op het podium werd verteld zal de werknemers van Opel Antwerpen nieuwe moed gegeven hebben. Want als er één rode draad was in de lange reeks toespraken, was het deze wel: het verdwijnen van Opel Antwerpen is geen optie. Peter Scherrer, algemeen secretaris van de Europese metaalvakbond, noemde dat zelfs één van de principiële eisen: “We willen onderhandelen, ook als dat over pijnlijke maatregelen gaat, maar een sluiting gaan we niet aanvaarden.”

Ook Klaus Franz, vakbondsman en voorzitter van de ondernemingsraad bij Opel, wikt zijn woorden niet. “Het nieuwe Opel kan enkel bestaan met Antwerpen.”

Oude strategie
Nu Opel eindelijk af is van het Amerikaanse GM, willen de vakbonden dat er ook een nieuwe wind waait binnen het bedrijf. “In de oude strategie van GM werd er één fabriek uitgepikt om dan alle andere fabrieken onder druk te zetten. Dat pikken we niet meer”, zegt Armin Schild van de Duitse vakbond IG Metall.

Ook Marijke Persoone van de bediendenvakbond LBC wees op die strategie uit het verleden. “Daarbij werd ook niet geaarzeld om het nationalistische gif rond te strooien op zoek naar de vestiging die bereid was om nog harder te werken en meer in te leveren.” Volgens Persoone overstijgt de overlevingsstrijd van Opel Antwerpen daardoor ook het lokale belang. “Uiteindelijk gaat dit over onze industriële toekomst. Welke economie willen we? Willen we een economie waarin het kortetermijngewin bepaalt wat en hoe er wordt geproduceerd?”

Hoe moet Opel Antwerpen dan gered worden? Een werkgroep samengesteld uit de vakbonden, de verschillende afdelingen van het bedrijf en de Vlaamse regering buigt zich over de alternatieven voor de sluiting. Klaus Franz wil dat Opel de beloftes uit 2007 nakomt. Antwerpen kreeg toen na een staking uitzicht op twee nieuwe kleine SUV-modellen. “GM mag geen woordbreuk plegen. De SUV moet naar Antwerpen komen”, zegt Klaus Franz.

Rudi Kennes, vakbondsafgevaardigde van het ABVV wees er fijntjes op dat Magna, de nieuwe eigenaar van Opel, de vakbondseisen niet zomaar kan negeren. “De werknemers zijn bereid 1,2 miljard te besparen. Daardoor zijn wij de grootste investeerders in het nieuwe Opel. Zonder onze hulp zal het niet lukken.” Kennes wees er ook op dat er niet alleen bij de arbeiders bespaard mag worden. “Opel is een waterhoofd met een heel zwaar management. Ook daar moet in geknipt worden.”

Peter Scherrer, algemeen secretaris van de Europese metaalvakbond, is bereid om over die besparingen te onderhandelen, maar alleen als er een duidelijk industrieel concept op tafel ligt dat een toekomst biedt voor alle fabrieken in Europa. En als dat er niet komt, kunnen er nieuwe acties volgen. “We hebben bewezen dat we kunnen mobiliseren op Europees niveau. Er is al een betoging geweest in Spanje. We zijn in staat om verder te mobiliseren”, zegt Scherrer.

De vakbonden zeggen ook dat ze geen naakte ontslagen aanvaarden. Nu circuleert het cijfer van 11000 ontslagen. Een cijfer dat de bonden niet aanvaarden. Peter Scherrer: "Welk cijfer we dan wel aanvaarden? Het zijn onderhandelingen. Elke job die verdwijnt, is een job te veel. Maar we zijn ons er wel van bewust dat er moet geherstructureerd worden."

Vlaamse overheid
Maar ook als de nieuwe SUV's in 2012 naar Antwerpen komen, blijft er een probleem. De laatste Opel Astra rolt eind 2010 van de band. De fabriek in Antwerpen moet dus 2011 weten te overbruggen. Misschien kan het geld waarmee de Vlaamse regering over de brug wil komen, hier redding brengen, zegt Rudi Kennes.

De Vlaamse regering heeft 500 miljoen euro klaarliggen voor Opel Antwerpen. Het gaat om 300 miljoen euro garanties en 200 miljoen euro voor een sale-en-lease-backoperatie van de grond en de fabrieksgebouwen. Kennes wijst op pistes om dat geld te gebruiken om Opel Antwerpen over dat moeilijke jaar 2011 te tillen. “Het kan misschien via tijdelijke werkloosheid, maar het kan ook door te investeren in de engineering van de nieuwe SUV's zodat de productie sneller kan starten”, aldus Kennes.

Overzicht

Indymedia heeft hier prachtig werk geleverd.

eendracht maakt macht

Het zijn zware tijden voor iedereen die niet tot het kleine bevoorrechte clubje behoort die makkelijk meer dan 100 keer zoveel mag verdienen dan het gewone werkvolk.

Het wordt stilaan tijd voor een nieuwe sociale revolutie als je't mij vraagt.

Thanks, your website is very

Thanks, your website is very helpful