Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Groen! ziet verborgen agenda achter kaalkap in Borsbeek

Groen! ziet verborgen agenda achter kaalkap in Borsbeek

BRUSSEL -- Ook vrijdag wordt er gekapt op het Fort van Borsbeek. De actievoerders van Groenfront! gaan wel door met hun bezetting. Volgens Groen! schuilt er een verborgen agenda achter het kappen van de bomen.

3229035_1024.ts1154858973879.jpg

Een vliegtuig boven het bezette bos (foto groenfront!)

In Vlaanderen worden er wel meer bomen gekapt. Voeren de boomspotters dan geen symbolenstrijd rond het bos in de buurt van de luchthaven van Deurne? “Nee, want de Vlaamse regering heeft een verborgen agenda”, zegt Vlaams parlementslid Rudi Daems van Groen!. Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) zegt dat de bomen moeten verdwijnen omdat ze de opstijgende vliegtuigen in gevaar brengen. Een drogreden volgens de actievoerders van Groen!.

“De Vlaamse regering voert op die manier haar agenda uit om de luchthaven verder te laten groeien en om een groot bedrijfsterrein te creëren bij de luchthaven”, zegt Rudi Daems. Volgens Groen! moet het echte debat dus gaan over de toekomst van de luchthaven. Rudi Daems: “De Vlaamse regering kiest voor groei. Wij willen de luchthaven van Deurne binnen tien of twintig jaar - als de snelle treinverbinding met Brussel een feit is - verhuizen naar Zaventem.”

Volgens Daems is de houding van de overheid in dit dossier typisch voor het beleid van de regering-Leterme. “Minister-president Leterme zei vorig jaar dat zijn regering op beton gebouwd is. Hij bedoelde dat figuurlijk, maar meer en meer zien we dat deze regering letterlijk op beton is gebouwd en enkel bezig is met het aanleggen van nieuwe wegen en het uitbreiden van havens en luchthavens. Dat is een kortetermijnvisie op economische groei.”

Groen! wil op lange termijn van de luchthaven een groen long maken. Daems: “Daar kan dan extra woonruimte komen, maar ook park- en recreatiemogelijkheden en zelfs een beperkte kmo-aanwezigheid om de werkgelegenheid op peil te houden. Eens de snelle treinverbinding tussen Brussel en Antwerpen gerealiseerd is, heeft Antwerpen geen luchthaven meer nodig.”

Maar zelfs in het geval de luchthaven blijft waar hij is, is het kappen van de bomen voorbarig, aldus Groen!. “Peeters werkt met twee maten en gewichten. Meer dan zeventig procent van de vluchten vertrekt in de richting van Antwerpen en dus niet in de richting van Borsbeek, maar Peeters heeft wel enkel oog voor het veiligheidsaspect in Borsbeek. Momenteel is er ook een studie aan de gang die verschillende scenario's bekijkt voor de Krijgsbaan: ofwel ondertunnelen ofwel omleggen in een u-bocht. Een eerste samenvattende nota zegt: met een beperkte u-bocht is een drastische kaalslag van Fort III niet nodig.”

Daems geeft wel toe dat het tegenhouden van de kapwerken moeilijk wordt. “De acties gaan door, maar we moeten realistisch zijn. De Vlaamse regering had de huidige polarisatie kunnen vermijden met een goed overleg over alle alternatieven.”

terreinenbedrijf

"Een groot terreinenbedrijf" = een groot bedrijfsterrein?

jep

Foutje.
Bedankt.

boomspotters

als ons kleine landje zich wil redden op economisch gebied dan zullen er toch bomen gekapt moeten worden,we moeten echter voorzichtig omgaan met de natuur die we hebben maar op 100 meter van de landingsbaan staan twee benzinestations met LPG en alles erop en eraan.Moeten die dan niet nog dringender verdwijnen voor de veiligheid rond de luchthaven?Als je door de Sahara trekt zie je van ver wanneer je aan een nederzetting komt door de bergen rommel en afval die ze daar gewoon buitenkieperen kunnen onze boomspotters daar niet beter gaan aktievoeren?er zijn daar geen bomen maar dieper in afrika wel! als je ziet wat een gifbelt het daar aan het worden is.Nog veel werk aan de winkel jongens !

luchthaven antwerpen

De luchthaven van Antwerpen is minder veilig mét de bomen en haalt de standaard ICAO veiligheidsnorm met de snoei- en of kapwerken die nu uitgevoerd worden. Hoe kan GROEN! nu tegen veilig zijn?

Maar dat is het nu juist:

Maar dat is het nu juist: het gaat niet over veiligheid. Dat is een drogreden. Het gaat over het uit de weg ruimen van de bomen met het oog op een uitbreiding van de luchthaven. Er zijn alternatieven om aan de ICAO normen te voldoen, maar die zijn NOOIT zelfs maar in overweging genomen.

"De luchthaven binnen 10 à 

"De luchthaven binnen 10 à  20 jaar verhuizen naar Zaventem", zegt Groen. En dan daar gaan protesteren omwille van de overlast waarschijnlijk ? Misschien moeten we de haven van Antwerpen ook gewoon sluiten en verplaatsen naar ergens anders ? Dan hebben we er ook geen last meer van. Of, nu komt het, als we nu België eens gewoon opdoeken en we maken er hier één groot natuurgebied van. De mensen hier verhuizen we wel naar ... ergens anders.

Laat ons misschien bij de

Laat ons misschien bij de feiten blijven. Volgens de minister voldoet de luchthaven niet aan de internationaal overeengekomen veiligheidsnormen vanwege die bomen. Als ik op TV zie welke inspanningen er nu in Engeland geleverd worden om veilig luchtverkeer mogelijk te maken dan is het snoeien van bomen toch wel een minimum dat we kunnen doen.
Als ze de startbaan willen verlengen ben ik de eerste om mee te stappen tégen die verlenging maar van zulk een plan heb ik nog nooit gehoord noch gelezen.
Ik ga al eens op vakantie met het vliegtuig en dat wil ik in de meest veilige omstandigheden mogelijk. U toch ook?

Kaalkap in Borsbeek

Als groen op termijn de luchthaven van Deurne wil verhuizen naar Zaventem, zullen de boomspotters en de groenen die nu aktief zijn in Borsbeek, zich ook vastketenen aan de poorten van de bedrijven die noodgedwongen zullen moeten sluiten om en rond de luchthaven. Zullen zij dan ook in de bres willen springen voor de talloze te ontslagen werknemers. Vergeet dit maar. Voor de groenen en hun aanhang zijn bomen en dieren immers veel belangrijker dan mensen en werkgelegenheid.

reactie

Voor mensen die Groen! niet kennen is elke persoon die voor Groen! stemt een persoon die een dier of bos boven een mens zet. Wel, das pure onzin! In plaats van Groen! op voorhand te veroordelen zouden deze personen beter eens zonder vooroordelen gaan discussieren.

En economie en ecologie kunnen wel samen gaan: zorg voor een snelle treinverbinding Zaventem-Antwerpen en laat de luchthaven van Deurne zoals hij is, kleinschalig, met de bomen die er nu staan. Hierdoor behou je de huidige werkgelegenheid in Deurne zonder dat buurtbewoners overlast hebben. Een correcte oplossing, toch?

In Borsbeek kappen omwille van de veiligheid is trouwens gewoon een leugen: die bomen staan er al jaren en waren nog nooit een probleem. Plots worden ze dat wel als de luchthaven wil uitbreiden.

Maar alle buurtbewoners en kinderen die eens in het fort van borsbeek gaan wandelen, ravotten, fietsen, vissen tellen plots niet mee? Awel merci!