Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Murdoch en Microsoft samen tegen Google?

Murdoch en Microsoft samen tegen Google?

Mediamagnaat Rupert Murdoch (eigenaar van ondermeer New York Post, The Times, The Sun, Wall Street Journal en Fox News) voert geheime gesprekken met Microsoft over een deal die Google zou pijn moeten doen.

Bing, de zoekmachine van Microsoft zou het alleenrecht krijgen om te linken naar de websites van Murdochs News Corp. Microsoft zou daarvoor diep in de buidel moeten tasten.

Volgens Techcrunch komt een kwart van de bezoekers op de website van Wall Street Journal via Google. Als Murdoch de ader tussen Google en WSJ.com doorknipt, verliest hij dus een kwart van de advertentie-inkomsten.

Zou de deal Google echt pijn doen? Als een mug die een olifant steekt, zegt Jeff Jarvis, auteur van What would Google do. Jarvis verwijst naar een Duits onderzoek. Alle belangrijkste Duitse nieuwssites maken slechts 4,1 procent uit van de topzoekresultaten van Google. Wikipedia alleen al is meer dan drie keer belangrijker voor Google: 13,6 procent van de hoogste zoekresultaten komen van de 2.0-encyclopedie.

Onderzoeker Jeffrey Lindsay schrijft daarom terecht dat het plan enkel kan lukken als Murdoch alle andere grote nieuwssites (dus ook New York Times, The Guardian en BBC) en de persagentschappen Reuters en AP meelokt naar Bing. Maar dat zou dan een kartel zonder weerga zijn. Om nieuws te vinden zouden alle surfers dan verplicht moeten passeren langs Bing van Microsoft.

Wellicht zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Murdoch is er vooral op uit om een stukje van de advertentie-inkomsten van Google af te snoepen. Met dergelijke 'geheime onderhandelingen' probeert hij wellicht het bedrijf achter de populairste zoekrobot zenuwachtig te maken. Google is in de VS goed voor 30 procent van alle reclame-inkomsten op het net. Dat is een pak meer dan alle krantensites samen (13 procent).

Volgend jaar loopt ook de '900 miljoen dollar'-deal tussen MySpace en Google af. Murdoch kocht MySpace in 2005, maar kon er nog niet veel plezier aan beleven. Enkele maanden geleden stootte Facebook MySpace van de troon als populairste netwerksite. Google betaalt nu elk jaar 300 miljoen dollar aan Murdoch opdat MySpace op elk profiel de Google-zoekmachine integreert, maar zou dat bedrag ferm willen verlagen.

Een beetje spin is altijd meegenomen aan de vooravond van belangrijke onderhandelingen.

En België?
Vlaamse uitgevers volgen dergelijke steekspelen natuurlijk met argusogen. Ook zij zien hoe hun nieuwssites zo goed als niets opbrengen en soms zelfs verlieslatend zijn.

Hier en daar hoor je dan: we moeten de lezers laten betalen op het net. Ik heb die uitspraak nooit goed begrepen. Behalve De Standaard is er geen enkele site die eigen artikels gratis weggeeft. Ja, Belga-artikels die hebben ze allemaal. Maar eigen content? Op HLN.be kan je niet eens het editoriaal van Luc Van der Kelen vinden. Op Demorgen.be vind je wel een editoriaal en een selectie uit de opiniepagina's, maar dat is dan ook alles.

Gaan Van Thillo en co hun lezers dan laten betalen voor Belga-berichtjes? Dan moet Van Thillo in één ruk door deredactie.be van het net halen en Belga verbieden om hun nieuws te verkopen aan een gratis nieuwssite.

En daar is de reactie van Google al:

Google beperkt gratis nieuws
Eerste klik gratis, daarna registratiescherm

zdnet.be | 02 december 2009 | Pieterjan Van Leemputten

Google doet een kleine toegeving in de discussie rond het gratis tonen van artikels van betaalde sites. Krantenpagina's zoals The Wall Street Journal kunnen voortaan aangeven dat gebruikers na de eerste klik worden doorgestuurd naar een registratiepagina.

Het zogenaamde First Click Free-programma moet de brug slaan tussen nieuwswebsites vindbaar houden en het probleem dat hun artikels op Google te lezen zijn zonder dat de krant daar bezoekers of inkomsten voor krijgt. In het systeem is de eerste pagina die de gebruiker opent gewoon te bekijken. Wanneer je doorklikt, beland je op een registratiepagina.

Sites die het programma willen gebruiken, kunnen de gratis klik aanpassen. Zo kun je tot vijf gratis klikken per dag per gebruiker toelaten. Al is het nog onduidelijk hoe makkelijk dit te omzeilen valt met een dynamisch IP-adres of door de cookies uit je browser te wissen.

Opmerkelijk
De toegeving van Google is opmerkelijk. De afgelopen maanden hebben mediabedrijven duidelijk gemaakt dat ze niet blij zijn met de manier waarop Google hun artikels weggeeft. Rupert Murdoch van News Corp overweegt zelfs om zijn sites uit de index van de zoekmachine te halen. Microsoft bood hem daarna aan om ze tegen betaling op Bing te tonen.

Tegelijk geeft Google met zijn programma impliciet aan dat het vreest dat de actie van Murdoch succes zal hebben. In België is de discussie tussen de Franstalige krantensites en Google News immers al voor de rechter uitgevochten. Maar op dat moment was er geen sprake van een aanpassing.

link: http://www.zdnet.be/news/110644/google-beperkt-gratis-nieuws

NB: Voor dit nieuwsartikel moeten u en ik voorlopig niet betalen. Met dank aan ZDNet.be! IMC's* zijn lang niet de enige idealisten. *IMC = Independent media center (zoals bijv. Indymedia.)

nu op de radio

Interessante discussie over 'wel of niet betalen voor nieuws op het internet' nú op Radio 1

url van de radio

Vrijdag 4 december 2009 | 'Peeters & Pichal' | VRT Radio 1

Ben jij bereid om te betalen voor nieuws- en krantensites?

"De tijd van gratis nieuws op internet is voorbij," zei mediamagnaat Rupert Murdoch onlangs. De Britse Sunday Times wordt alvast Murdochs proefproject voor het betalende internetmodel. Die Britse krant kwam vorig jaar voor het eerst in de rode cijfers.

Valerie-Anne Bleyen reageert. Ze is doctoraatsstudente van de faculteit economie aan de VUB en heeft zich gespecialiseerd in betalende sites.

http://www.radio1.be/programmas/peeters-pichal/ben-jij-bereid-om-te-beta...

(wat een url!)

christophe

Gepost door christophe
24.11.2009

Tags