Persbericht: LEM, LOM, VLEUGELLAM
Persbericht: LEM, LOM, VLEUGELLAM
VATUV08 december 2009 – 20:21
De Vlaamse regering keurde vorige week het selectiedossier goed, op basis waarvan bedrijven zich kandidaat kunnen stellen voor de commerciële exploitatie van de Antwerpse luchthaven. VATUV vreest dat zowel bewoners als het milieu zullen mogen opdraaien voor deze weinig fraaie plannen.
De in 2003 opgestarte publiek-private-vennootschap was bedoeld om de grote infrastructuurwerken zoals de intunneling van de Krijgsbaan te financieren. Toen vorig jaar duidelijk werd dat de bedrijven niet wilden mee betalen, bleef dit zonder gevolg. Nu tovert minister Crevits een andere financiële constructie uit haar hoge hoed. De overheid zal instaan voor de basisinvesteringen én infrastructuur via een Luchthaven Ontwikkelingsmaatschappij (LOM). De bedrijven staan in voor de exploitatie via een Luchthaven Exploitatiemaatschappij (LEM). Dat komt er dus op neer dat de overheid alle kosten mag betalen, terwijl een private partner winst mag maken met de exploitatie, zonder bij te dragen in de kosten.
De vervuiling en hinder van de luchthaven zijn duidelijk geen topprioriteit voor minister Crevits. Het lijstje is nochtans lang: CO2-uitstoot, fijn stof, lawaaihinder, roetneerslag, kerosinedampen enz. De minister zegt via een milieuvergunning rekening te houden met de belangen van de omwonenden. De vorige milieuvergunning werd door grote Manitou Peeters klaargestoomd door zonder milieueffectenrapport. We vragen ons af welke concrete stappen de huidige minister wil zetten om de bewoners te betrekken bij de besluitvorming? Welke garanties zijn er voor het milieu? In Brussel zijn er per vlucht gemiddeld 71 mensen, in Deurne zijn dat amper 3! Er zijn dagelijks 7 (lijn)vluchten naar 2 bestemmingen.
Maar we moeten dit alles aanvaarden omdat de luchthaven voor heel wat tewerkstelling zorgt. Volgens de "Beleidsnota Regionale luchthavens" van 1995 telde Deurne 550 werkplaatsen. Vlaams minister-president Kris Peeters sprak dit jaar over 560 voltijdse jobs. In 1995 waren er 260.966 passagiers; in 2008 was dat gedaald tot 176.971. Toch eigenaardig dat een luchthaven die nu 83.995 passagiers minder telt toch nog 10 nieuwe jobs genereert... We hebben de geflatteerde cijfers met de werkelijkheid geconfronteerd. Op een woensdagmiddag gingen we de polshoogte nemen en maakten er een filmpje over: "Deurne luchthaven: 560 jobs". U kunt het op Youtube bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=EBaIn1LG3Dc.
De minister doet alles om het bedrijfsleven ter wille te zijn. De omwonenden en het milieu daarentegen blijven in de kou staan. Voor VATUV is de maat vol, van deze betonboeren geen eieren meer!
Met vriendelijke groeten,
Eric Soenen en Piet Gillard (woordvoerders)
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme