Generatiepact : een nieuwe start?
Generatiepact : een nieuwe start?
Peter Van de Ven23 november 2005 – 14:34
Nu er een kans bestaat dat er belangrijke acties op komst zijn tegen het generatiepact, is het belangrijk helderheid te krijgen over wat men wil.
Na de beleidsverklaring van 11 oktober heb ik met woede, walg en weerzin de vele commentaren van de regering, de werkgevers en gelijkgezinden gevolgd. De Amerikanen achterna, hebben wij immers nu ook onze “11”, niet van september, maar van oktober. Ik kijk vooruit naar 11 november van volgend jaar.
We zijn nu meer dan een maand na die beleidsverklaring in ons parlement, en ik heb mij gedurende die tijd sterk de vraag gesteld waarom ik zo boos ben op onze regering, ik heb me gedurende deze maand ingespannen om daar voor me zelf meer duidelijkheid over te krijgen en daar helder in te zien.
Ik heb begrepen dat het voor mij moeilijk is alleen toeschouwer te kunnen zijn.
Ik heb getracht heel specifiek en concreet te vatten waar ik me zo van afkeer.
Ik keer me af van de houding van verschillende deelnemers aan dit “debat”:
- De botte houding van de regering die meerderheid/ minderheid een beslissing over een belangrijk maatschappelijk thema wil doordrukken, ipv met respect naar een oprechte consensus toe te werken;
- De oorlogsretoriek van de VLD, die de indruk wil wekken dat er een noodtoestand heerst, een beleid bij hoogdringendheid wil voeren, en van de burgers de opoffering van hun welzijn en van de sociale wetgeving vraagt, alles voor een “hoger doel”, namelijk de economische concurrentiekracht en aantrekkelijkheid van onze bedrijven;
- De onmetelijke arrogantie van de Sp.a, die zich vastklampt aan haar regeringspositie en die onbeschaamd met drogredenen en valse schuldgevoelens de burgers wil doen vergeten dat ze in de feiten deelneemt aan een rechts beleid (ze willen dit wel doen, maar het mag niet gezegd worden) en die de burgers wil opzadelen met consumptiedwang;
- De minachting van de werkgevers voor de werknemers (en voor hun belangenorganisaties), werkgevers die er vanuit gaan dat de burgers maar één dimensie hebben in hun leven: deelnemen aan de arbeidsmarkt en liefst voor een laag mogelijk loon;
- De “bijdrage” van de gangbare media die via interviews, artikels en commentaren de bevolking er aan herinnerd hebben wat het woord “overheidspropaganda” betekent.
Ik keer me af van het uitgangspunt dat de volledige Belgische politiek uitsluitend in functie stelt van consumptiedwang en van het bewaren of verhogen van onze concurrentiekracht. Cultuur is meer dan economie alleen, economie is meer dan concurrentie. Arbeid is meer dan arbeidsmarkt en welzijn is meer dan welvaart.
Ik stel me vragen als:
- Waarom houdt de regering vast aan de onveranderlijkheid van de uitkeringen in de SZ? Voor wie een premie ontvangt is het inderdaad niet prettig als die (tijdelijk) verlaagt, maar nog onprettiger is als ze onzeker wordt of op losse schroeven staat. Als de werkende bevolking een bedrag X genereert voor de SZ, en dit voor een aantal Y premies, dan bedraagt de gemiddelde premie X/Y. Vlottend, maar gegarandeerd. Wanneer het wat beter gaat, kunnen overschotten gestort worden in het Zilverfonds, ipv de premies te verhogen, zodat ze kunnen aangesproken worden wanneer het wat slechter gaat.
- Waarom wordt geen echt bijkomend pensioensparen georganiseerd, niet als een verzekering, maar als en spaarmodule? Wie wil sparen kan beroep doen op verschillende formules: sommige van die formules zijn omkeerbaar, zodat men eerst in maandelijkse bijdragen opbouwt, om daarna in maandelijkse opvragingen af te bouwen. Zelfbeschikking is het kernwoord. Om zulks mogelijk te maken voor de pensioenen is geen loonmatiging, maar zijn wel een substantiële loonsverhoging en een adequaat maatschappelijk begeleidingskader nodig.
- Waarom zijn de lastenverlagingen “onvoorwaardelijk”? De winnaar van de Ronde van Frankrijk krijgt toch ook pas de gele trui nadat hij gewonnen heeft? Men geeft toch nooit een trofee opdat men zou winnen, maar nadat men gewonnen heeft? Waarom moeten dan lastenverlagingen worden toegekend opdat men zou te werk stellen, in plaats van omdat men te werk gesteld heeft? Waarom wil men lastenverlagingen toekennen aan bedrijven die de dag nadien delokaliseren?
- Waarom is er zulk een haast? Als het onderwerp dan toch zo belangrijk is, vereist een maatschappelijke verandering een groot en diep en uitgebreid draagvlak. Het is niet omdat er niet langer geprotesteerd wordt dat er een consensus bestaat. Het protest begint dan te woekeren en de samenleving verzuurt. Sociale rust is het gevolg van een consensus, niet omgekeerd. Eerst de prioriteiten vastleggen: welzijn of welvaart? Met het haastwerk van de regering wil men niet alleen het generatiepact doordrukken, maar wil men vooral de uitgangspunten onbevraagd en kritiekloos doen aanvaarden. Het uitgangspunt, de concurrentiekracht als heilige koe, is tot spijt van wie ’t benijdt, geen evidentie, maar dient integendeel onderwerp van maatschappelijk debat te zijn.
- Waarom engageert de regering zich in een negatieve spiraal door zich te vergelijken met buurlanden en groeilanden? Waarom willen we niet met trots een voorbeeld zijn voor landen met een minder ontwikkelde sociale wetgeving en slechter functionerende rechtstaat ? Liever dan dit model te grabbel te gooien omwille van concurrentiekracht of economische aantrekkingskracht, kunnen we dit verbeteren, ipv afbreken, zodat we een inspiratiebron kunnen zijn voor een land dat welzijn lief heeft.
Als besluit, is het mijn mening:
- dat het debat rond de vergrijzing en de concurrentie met het generatiepact een valse start heeft genomen, en dat goed zou zijn dit debat van vooraf aan te hernemen;
- dat het goed zou zijn in eerste plaats de uitgangspunten (België in dienst van concurrentiestrijd?) in vraag te stellen;
- dat onderhandelingen over punten of komma’s en over individuele of specifieke bedrijfssituaties deze uitgangspunten niet in vraag stelt, maar alleen de kans op verdeeldheid vergroten;
en hoop ik:
- dat er veel luisterbereidheid is, tussen de regering (en werkgevers) en wie protesteert, maar ook en vooral tussen alle partijen die zich verzetten tegen de invoering van het generatiepact, zodat iedereen, iedereen begrijpt; in hoeverre dit tot een nieuwe “Linkspartei” kan/moet leiden, is een aansluitend onderwerp.
- dat mogelijke acties zo veel als praktisch haalbaar geweldloos zullen zijn, niet alleen omdat dit naar mijn mening de betere optie is, maar vooral omdat, omwille van het geweldmonopolie van de overheid, geweld een rem zet op het voeren van de acties zelf.
Nieuwslijnmeer
- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme

















Sp.a brochure generatiepact: oneerlijke onzin
Peter Van de Ven, 15/12/2005 – 12:17
Hierbij vindt u de tekst van mijn bespreking (oktober 2005)van de brochure die de Sp.a verspreidde naar aanleiding van de kritiek op de invoering van het generatiepact.
ONEERLIJKE ONZIN
De Sp.a-leiding heeft het nodig geacht een “informatie”-campagne te starten waarmee ze tracht burgers tot hun standpunt over te halen. Bij elke totalitaire cultuur hoort propaganda, en daarin is de Sp.a niet anders.
Zo is in de brochure het woord “generatiepact” steeds zo gedrukt : “ …het Generatiepact…”, uiteraard zonder bijbedoelingen.
Het is dan ook nuttig en zelfs belangrijk de gepubliceerde tekst aandachtig te lezen en te “wegen” op zijn deugdelijkheid.
“Sp.a beseft dat dit pact vele vragen oproept. In deze brochure willen we de meeste van deze vragen beantwoorden”
1. Het pact roept niet zozeer vragen op, maar wel woede. Een regering wordt verondersteld zorg te dragen voor de burgers van het land, niet te collaboreren met wie het slecht met hen voorheeft, namelijk met diegenen die maar één doel voor ogen hebben met de politieke integratie van de EU: sociale afbraak en loonmatiging. Het verzet tegen dit pact is niet te scheiden van het verzet tegen een Europese grondwet.
2. Het woord “meeste” getuigt van de eindeloze arrogantie van de Sp.a. De brochure vermeldt tien vragen, toont tien vraagtekens. Hoe weet de Sp.a-leiding dat dit aantal “ de meeste” waren? Hebben ze alle “vragen” geteld?
3. Aangezien het om vragen gaat, moeten er antwoorden komen. De brochure licht toe, aan wie het nog niet of verkeerd begrepen heeft. Men zou dit vrij vertaald kunnen lezen als: "De stakers weten niet waarover ze staken", onderverstaan dat wie dit zegt uiteraard een perfecte kijk op werkelijkheid heeft, in tegenstelling tot de "perceptie" van het plebs. Van minachting en ijdelheid gesproken.
“Het zou dus beter zijn mochten er 12 bakkers dat brood kunnen bakken”
1. Opdat er 12 in de plaats van 10 bakkers brood zouden bakken, moeten er arbeidsplaatsen zijn voor 12 bakkers. Die arbeidsplaatsen ontstaan niet door de wens op arbeid van die bakkers.
2. Indien men met “het brood” de beschikbare pensioengelden bedoelt, zou men kunnen overwegen brood niet alleen bij de bakker te kopen, maar zelf brood te bakken. Het bestaande repartitiesysteem combineren met een kapitalisatiesysteem, op een manier waarbij de burgers volledige zeggenschap houden over de door hen gespaarde gelden. Dus niet met pensioensparen.
“Want laat ons niet vergeten dat het Generatiepact er voor zorgt dat de sociale zekerheid genoeg geld krijgt en dat de uitkeringen regelmatig aangepast kunnen worden aan de stijging van de welvaart”
1. Waarom moeten de uitkeringen eigenlijk op peil blijven? Men zou ook van het principe kunnen uitgaan, “de tering naar de nering zetten”. Het antwoord volgt verder in de tekst: “… zodat de koopkracht van de gezinnen gevrijwaard blijft.”. Wie denkt dat het hier om menslievende bezorgdheid van de Sp.a gaat, vergeet dat Johan Vande Lanotte Minister van Begroting is geweest. Koopkracht betekent consumeren, consumeren betekent inkomsten voor de bedrijven, maar even goed voor de schatkist. De zogezegde maatregel van armoedebestrijding is in feite een platte begrotingstruuk.
2. Door de beperking van de pensioenuitkeringen (door langer te werken) zullen anderzijds werkloosheid en ziekteverzekering meer kosten krijgen. Wat betreft werkloosheid wil men dit opvangen door een strengere controle. Wat gaat men doen met ziekte en invaliditeit? Mensen verbieden om ziek te worden?
“ Is er een alternatief? Zeker. Maar ze zijn allemaal slecht.”
1. Is er volgens de Sp.a nu een alternatief of is er geen? Zeggen dat alle andere mogelijkheden niet alleen minder opportuun, maar zelfs moreel en politiek verwerpelijk zijn, is hetzelfde als zeggen dat er geen alternatief is. Een politiek die beweert zonder alternatief te zijn, is een totalitaire politiek.
2. De bewering komt eigenlijk neer op: niet-Paarse “oplossingen” zijn verwerpelijk. Waarom? Omdat ze niet Paars zijn.
“Op die manier zorgen we er voor dat de volgende generatie niet opgezadeld wordt met problemen die wij nu nog kunnen oplossen”
1. Alle politieke beslissingen zouden aan bovenstaand criterium moeten voldoen, het is de essentie van politiek zelf. Het zou dus interessant zijn om na te gaan of alle regeringsbeslissingen daaraan conform zijn. Wapenleveringen aan Tibet bijvoorbeeld, of lucht kopen en verkopen ipv luchtvervuiling te bestrijden, of beslissen meerderheid tegen minderheid nemen ipv een echt debat te voeren, of mensen verplichten te gaan stemmen, of referenda tegenhouden, of de tegenstellingen tussen de gewesten op de spits drijven, waardoor we opgezadeld zitten met een belachelijke staatsstructuur. De geciteerde zin is niets meer dan “een open deur intrappen”.
2. Is het inderdaad ook zo dat het generatiepact zal bereiken wat het beweert? De regeringsverklaring zegt wel wat ze wil vermijden (inbreuk van de SZ door concurrentie en vergrijzing), maar ze zegt niet wat haar einddoel is. Kan men eigenlijk wel een test verzinnen die deze stelling zou kunnen staven of weerleggen? Neen, de onderverstane bewering van de regering hoort in de prullenmand thuis, wegens principieel niet weerlegbaar.
“Tot slot wordt in het Generatiepact de vermindering voor patronale bijdragen….verhoogd.”
1. Deze zin zegt het juist: de patronale bijdragen, die nu reeds al sterk verminderd zijn, worden nog verder verlaagd. Deze uitgave wordt gecompenseerd door de werknemers langer te doen werken én door hen meer te laten consumeren. Na de opkomstplicht bij verkiezingen volgt waarschijnlijk binnenkort de doe-alles-op-plicht voor het dagelijks leven. Op dit cynisme kan Monty Python echt jaloers zijn: steel van de armen om aan de rijken te geven.
2. Hoe zeer vorige opmerking juist is, blijkt uit het taalgebruik van de Sp.a en dat van het VBO: burgers moeten aan het werk “gezet” worden, maar bedrijven worden “gestimuleerd” (Sp.a), of moeten “verleid” worden (VBO, bij monde van Rudy Thomaes tijdens “Frontlijn”) om mensen in dienst te nemen. Repressie voor de werknemers, hoffelijkheid en gedienstigheid voor de werkgevers.
3. Verder in de tekst staat: “Voor het eerst is er nu een financiële sanctie voor werkgevers die niet voldoen aan hun opleidingsverplichtingen” Wie gaat dat opvolgen? En hoe? Is die maatregel voldoende? En moesten werkgevers niet “verleid” en “gestimuleerd” worden?
“Voor het Generatiepact is gekozen voor geleidelijkheid.”
1. Of een boom geleidelijk zijn bladeren verliest of in één keer, het resultaat is hetzelfde: een kale boom. De vraag is: waar wil onze regering met ons naartoe? Eén antwoord: waar onze industriëlen met ons naartoe willen. Naar sociale afbraak en loonmatiging. Wetten en lonen op maat van de “groeilanden”. Dat is de realiteit achter deze “solidariteit tussen de generaties”.
2. Deze uitdrukking wil ook de indruk geven dat het allemaal zo erg niet is. Als het niet erg is, wat brengt het dan op voor het patronaat?
“Mensen bij herstructurering aan en nieuwe job helpen”
1. Dit is een mooi eufemisme voor: mensen dwingen om langer te werken.
“Deelname aan de tewerkstellingcel is vrijwillig. Maar wie…, verliest dat recht, als hij niet in de tewerkstellingscel stapt.”
1. Overvaller tegen kassierster: “Het staat u vrij om mij de inhoud van de kassa te geven, maar als u dat niet doet, knal ik u af” De Sp.a heeft wel een bijzondere opvatting van de vrije keuze. Sp.a-voorzitter tegen Sp.a-parlementslid: “Het staat u vrij om voor of tegen het generatiepact te stemmen, maar als u tegen stemt, zet ik u uit de partij.”
2. Ook: “Wie op brugpensioen is, blijft beschikbaar op de arbeidsmarkt”: idem
“Moet iedereen nu tot zijn 65ste werken?”
1. Neen, tot zijn 67ste, zoals recent voorgesteld bij Royal Dutch.
“…, ouderenbanen creëren kansen voor jongeren. De cijfers bewijzen dit.”
1. Kansen zijn geen zekerheden. De redenering gaat ervan uit dat langere tewerkstelling noodzakelijk aanleiding geeft tot verhoogde consumptie, die dan weer werk schept. Burgers hoeven echter niet te consumeren. De overheid heeft niet het recht hierin sturend op te treden.
2. Geen econoom of socioloog kan een test te verzinnen om deze stelling te toetsen. Dit is principieel en praktisch onmogelijk, omdat men een land niet voor twintig jaar kan afzonderen van de rest van de wereld. In de loop van de geschiedenis werden al de meest onzinnige stellingen kracht bij gezet met het argument van het “wetenschappelijk bewijs”. De aanwezigheid van dit taalgebruik is een indicator voor totalitaire cultuur, omdat het gebruik van de omschrijving “bewijs” in de zin van onweerlegbare informatie kenmerkend is voor een totalitaire argumentatie.
(Zie bv: “The open society and its enemies”, Karl R. Popper, bv over Plato: “This autoritarian intellectualism, this belief in in the possession of an infallible instrument of discovery, or infallible method,…, is often called “rationalism”, but is diametrically opposed tot what we call by this name. (Deel 1, blz 227)
3. “Gelijkaardige argumenten hebben we gehoord toen vrouwen gingen werken” . Best is niet te onkritisch omspringen met dit namaak-feminisme. Welke vooruitgang is er wanneer mensen alles uitbesteden dat ze vroeger zelf konden doen, en gaan werken om dit alles te kunnen betalen, en als vrouwen meer en meer even ongezond leven als mannen, en, samen , overbelast, want twee doen het werk van drie, werken om aan gecreëerde en kunstmatige behoeften te voldoen? Waar zijn de begrippen “onthaasting”, “levenskwaliteit”, “werktijdverkorting” en “liever welzijn dan welvaart” gebleven?
4. De onderliggende stroming is: vergroot de arbeidsvraag, verlaag de lonen. Verdien met twee wat je vroeger alleen kon verdienen.
Besluit
1. Het generatiepact zegt wat het wil vermijden, niet wat het wil bereiken.
2. Het generatiepact toont niet aan dat er een verband is tussen de voorgestelde (opgedrongen) maatregelen en het vermeende resultaat.
3. Het generatiepact maakt gebruik van manipulerende redeneervormen: pseudo-wetenschappelijke onzin, logisch valse besluiten, lay-out effecten, betuttelend taalgebruik.
4. Het generatiepact maakt geen onderscheid tussen welzijn en welvaart, evenmin als tussen arbeid (werken) en arbeidsmarkt (gaan werken). Het lijdt aan ultraliberale bewustzijnsvernauwing, waarbij menselijke relaties en rijkdom worden herleid tot kopen en verkopen.
5. De werking van het generatiepact is gebaseerd op de veronderstelling van de consumptiedwang; consumptiedwang is eerst dwang, dan pas consumptie. Het waardeert welvaart boven welzijn. Bovendien is dit een economische val waar de USA in verstrikt zijn: verhoogde consumptie betekent verhoogde schuldgraad, verlaagde consumptie betekent recessie. We moeten consumeren om aan het werk te blijven. Wie ons daaruit kan verlossen is tien Nobel-prijzen waard.
6. Het generatiepact wil zich op ontoelaatbare wijze moeien met beslissingen die zuiver tot de privé-sfeer behoren. Manipuleerbaarheid van de burger staat daarbij voorop.
7. Het generatiepact stelt zich voor als “de enige weg”, “zonder alternatief”. Andere mogelijkheden “zijn geen optie” of zelfs moreel verwerpelijk. Bovendien wordt meerderheid tegen minderheid gestemd, de parlementaire debatten zijn er voor de show en bezigheidstherapie voor zich-vervelende-parlementairen. Voor deze toestand van de democratie bestaat een naam: Totalitaire Democratie
( Wikipedia (Eng): "Totalitarian democracy" is a term coined by Israeli historian J. L. Talmon to refer to a system of government in which lawfully elected representatives maintain the integrity of a nation state whose citizens, while granted the right to vote, have little or no participation in the decision-making process of the government.Wikipedia (Ned): Totalitarisme is een systeem waarbij de staat bijna volledige controle heeft op het dagelijks leven van mensen, zowel in politiek, cultureel, filosofisch, godsdienstig als in sociaal of economisch opzicht. De heersende ideologie in een totalitaire dictatuur wordt gepropageerd als de enig mogelijke weg naar een betere toekomst; zie: “The Origins of Totalitarian Democracy van J.L. Talmon: “The idea of a sole exclusive truth, which is the basis of the rigid and fixed conception of Republican virtue, excludes the possibility of political parties representing honest differences of opinion” (blz 115)“The leader identifies himself with the absolute doctrine and the refusal of others to submit comes to be regarded not as a normal difference of opinion, but as a crime.” (blz 40)
8. De verborgen agenda achter de beleidsverklaring van 11 oktober in het algemeen en achter het generatiepact in het bijzonder, zijn afbraak van onze sociale wetgeving en loonmatiging, op maat van de groeilanden.
Er zijn weinig vragen of ongerustheid. Er is woede.
Generatiepact
Peter Van de Ven, 15/12/2005 – 12:28
Hierbij vindt u mijn bespreking (november 2005)van de voorstellen tot "verfijning" die afgewezen werden door de vakbonden, maar dan toch werden toegezegd. Deze aanpassingen bevatten bijkomende lastenverlagingen, die dus zijn behouden door de regering.
De verfijning van het generatiepact is geen geschenk, maar eerder een dwangmiddel door morele chantage.
1.REGERINGSTACTIEK.
"Het mes op de keel", in meer dagelijkse termen chantage. Te nemen of te laten,...; op voorwaarde dat...; indien niet, dan... .
In het voorstel kunnen er enkelen, al is het niet duidelijk wie, de dans ontspringen. Maar wie de dans ontspringt, mag niet meer solidair zijn met de anderen, want anders "is the deal off". Normaal noemt men dit niet alleen chantage, maar eigenlijk ook omkopen. Idem voor de opmerking van de Sp.a dat ze sociale rust wensen, omdat het hen goed zou uitkomen: is dit een verdoken dreigement?
Alles ten dienste van een imago van vakbond-onvriendelijk land. Recept: maak de vakbonden boos, zet hen dan het mes op de keel en maak hen duidelijk dat ze niets meer te betekenen hebben. Alles op maat van buitenlandse investeerders. Laat de werknemers voelen dat staken zinloos is.
En de Belgische werkgevers, die vinden dat ook niet slecht.
Maar uitstel van verhoging van de pensioenleeftijd is geen afstel. Hoe zit het met de "eindeloopbaan"? Voor wie geldt het generatiepact nu en in welke mate?
Een eenvoudige antwoord: binnen enkele jaren voor iedereen. Voor iedereen zal de pensioenleeftijd worden verhoogd. En we weten niet tot waar, want dit is slechts een begin.
2.NOG MEER LASTENVERLAGING
“Te nemen of te laten” suggereert dat deze verfijning een toegeving is aan de eisen van de werknemers. Is dit echt zo?
Deze verfijning bevat immers veel nieuwe lastenverlagingen:
- lastenverlaging voor laageschoolden
- lastenverlaging voor de non-profit
- notionele interesten
- vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers
Men klan zich afvragen of de voorgestelde verhoogde mobiliteit voor kenniswerkers een opstapje kan zijn voor “GATS”, voor vrij verkeer van diensten. Met de zaak Struik in het achterhoofd.
3.REGERINGS-"LOGICA"
Even over iets anders: we zijn, denk ik, het allen eens over het volgende:
“Een mus is een vogel”
We kunnen daarvan twee ontkenningen maken, nl.
(1) “Wat geen vogel is, is ook geen mus”
Of
(2) “Wat geen mus is, is ook geen vogel”
Ik neem aan dat u het met mij eens bent dat de eerste oplossing de juiste is. Er zijn immers veel meer vogels dan alleen mussen: eenden, ooievaars, merels,… .
Wie een ontkenning maakt van een besluit, draait dus best de volgorde ervan om.
We kunnen ook vertrekken van de Sp.a-veronderstelling: “Sp.a is progressief” (voor heel eventjes maar, tot het einde van dit stukje)
De ontkenning daarvan is:
(1) “Conservatieven zijn tegen de Sp.a”, bijvoorbeeld: “Het Vlaams Belang is tegen de Sp.a”. Dit is een correcte redenering.
De gevolgtrekking echter (2) “Wie tegen de Sp.a is, is conservatief”, is van hetzelfde kaliber als “Wat geen mus is, is ook geen vogel”. Een drogredenering dus, want vergeten de volgorde om te keren. Evenals:
“Wie zijn rug draait naar links (Sp.a) die kijkt naar rechts”
“Elke staking (tegen het generatiepact) is een staking tegen de socialistische beweging (tegen links)”
Die uitspraken zijn variaties van de bovenstaande.
Sterker nog, de juiste conclusie “Conservatieven zijn tegen de Sp.a” doet de vragen rijzen: er zijn immers veel conservatieven die op dit ogenblik voor de huidige Sp.a-standpunten zijn. Dit suggereert dus dat zelfs het uitgangspunt “Sp.a is progressief” wel eens fout zou kunnen zijn.
Hetzelfde geldt voor “de hoop op sociale rust”, die eigenlijk een aansporing is om niet verder te staken.
Het correcte uitgangspunt:
“Op een maatschappelijke consensus volgt sociale rust”
is hetzelfde als
“Er is sociale onrust als gevolg van gebrek aan maatschappelijke consensus”
Maar de Sp.a redeneert:
“Bij gebrek aan consensus ontstaat altijd sociale onrust” , wat een foute gevolgtrekking is (opnieuw de volgorde vergeten om te keren), en welke ook kan geschreven worden als: “Als er geen sociale onrust is, is er een maatschappelijke consensus.”
Met andere woorden, bij de Sp.a denken ze dat als niemand protesteert, noodzakelijk ook iedereen akkoord is.
En waarom zou niemand nog mogen protesteren: “Omdat het de Sp.a goed zou uitkomen”
Het is dus duidelijk dat de Sp.a uit eigenbelang de staking wil breken