Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

3500 jobs weg bij Volkswagen in Vorst (update)

3500 jobs weg bij Volkswagen in Vorst (update)

VORST -- Het verdict is hard. Bij Volkswagen in Vorst verdwijnen 3500 banen. De Belgische VW-vestiging mag niet langer de populaire Golf bouwen. Dat vernamen de vakbonden tijdens een bijzondere ondernemingsraad.

De Golf wordt voortaan niet meer geassembleerd in België. Tot nu toe werd de populaire auto van Volkswagen in drie vestigingen gebouwd: Mosel en Wolfsburg in Duitsland en Vorst dus in België. De raad van bestuur van Volkswagen heeft beslist dat de Golf voortaan alleen in de Duitse fabrieken wordt gebouwd. Dit jaar rolden er 194.000 Golfs van de band in Vorst. Daarnaast bouwd VW in Vorst ook nog 10.000 stuks van de kleinere Polo. Het is nog niet duidelijk of Vorst in de toekomst ook andere modellen krijgt. Nieuwe modellen komen er ten vroegste in 2008.

Het grote banenverlies in Vorst is onderdeel van een herstructurering die ook in Duitsland tegen 2009 20.000 banen moet kosten.

Er zouden zo'n 1500 banen overblijven in Vorst. Dat is meer dan 3500 minder dan het huidige aantal werknemers. Bovenop die 3500 jobs zouden ook nog 500 bedienden hun baan verliezen. De raad van bestuur herhaalde wel dat de vestiging niet volledig dicht gaat. Zij zegt dat de ingreep nodig is om het hoofd te bieden aan de overcapaciteit.

De vakbonden hadden de werknemers opgeroepen om vandaag niet naar de fabriek te komen. Woensdag om 10u houden ze een algemene personeelsvergadering om de werknemers in te lichten.

Update 16u
Volgens algemeen secretaris van ACV-metaal Marc De Wilde zouden er ook nog 10.000 indirecte banen sneuvelen in ondermeer de toeleveringsbedrijven. Dat betekent dus dat de beslissing van de VW-top gevolgen heeft voor minstens 13.000 werknemers.

Hoewel de vakbonden de werknemers opgeroepen om thuis te blijven, kwamen er toch enkele honderden arbeiders naar de fabriek. Meer informatie kregen ze daar niet. De werknemers reageren zwaar ontgoocheld. "Dat het zo ernstig zou zijn had ik nooit gedacht. Na al die inspanningen word je behandeld als een nummertje," aldus een arbeider.

Update 19u
Volgens het persagentschap Bloomberg wil Martin Winterkorn, de baas bij Volkswagen, het winstobjectief van 2008 halen. Volkswagen wil dan 5,1 miljard euro winst maken. In 2004 bedroeg die winst 'maar' 1,1 miljard euro.

Een typisch fenomeen bij bedrijven die herstructureringen aankondigen is dat de aandelen omhoog schieten. Ook bij Volkswagen lachen de aandeelhouders. Het aandeel steeg op de beurs van Frankfurt lichtjes met een klein half procent. Maar zeker in vergelijking met februari van dit jaar is het verschil opmerkelijk. Het aandeel steeg van 50 naar meer dan 80 euro. Begin februari kondigde de toenmalige topman van VW de herstructurering aan die in Duitsland 20.000 en in Vorst 4000 banen kost.

schandalig

wanneer gaan de arbeiders eindelijk eens begrijpen dat ze al jaren 'gepoept' worden (vergeef me het woordgebruik, maar ik kan moeilijk beleefd/beschaafd blijven tegenover deze zoveelste sociale slachting!) zowel door de bazen als door de politiek. Al decennia eisen de bazen meer en meer van de arbeiders (looninleveringen, flexibiliteit, ...; die onze levens kapot maken), hierbij gesteund door de politiek (die al decennia steeds meer 'voordelen' aan de bazen geven: gigantische sommen gaan van de armen naar de rijken, de rijken worden steeds rijker, de armen steeds armer!): een ongelooflijke valse en hypocriete boel!
En ook de vakbonden hebben dit spel steeds mee gespeeld!!

Het wordt tijd dat de arbeiders krachtig reageren: organiseer julllie zelf, laat de rijken betalen, zet de bazen/kapitalisten en hun handlangers buiten: saboteer, staak, sla de boel plat, bezet de fabrieken, neem ze zelf in beheer en transformeer ze tot plaatsen waar er wordt gewerkt in gelijkheid, in vrijheid en voor iedereen!

Het kapitalisme moet weg, en vervangen worden door een écht, dat wil zeggen, libertair socialisme/communisme.

politiek?

"de politici reageren verslagen op het nieuws"

daar sta je dan...
dan gun je de bedrijven al eens lastenverlagingen, minder/geen taks op hun winsten, minder belasting op ploegenarbeid
je pakt de generaties

slaap zacht meneer de president!
how long, how long must we sing this song?

gefrustreerde werknemer

Beste,

n.a.v. Vorst en de nakende ontslagen
idem Opel binnenkort.

Waar is onze fierheid naartoe gegaan.
Kunnen wij dan zelf geen auto bouwen, kijk eens in het verleden.

Is het bv. ook geen BELG, welke het merk SCODA terug op de wereldkaart heeft gezet. En hebben wij geen dergelijke helden meer in ons landje. Houd ze liever in eigen land en investeer in hen.

Laat die Duitsers hun VW opstoven en wip ze zelf buiten in hun gebouwen te Vorst. Want hoeveel belastinggeld uit België hebben die Duitsers al niet verkwist door hun gebouwen en machines

Via investeringen door ons belastinggeld te laten betalen.
Dus zijn dit Belgische eigendommen en kunnen wij in deze gebouwen een eigen Belgische auto maken.

Ik weet wel dat ik droom, maar misschien kan een intelligente Belgische politieker of pientere Belgische ingenieur met een deel van mijn idee wel iets verwezenlijken .

Investeer liever in je eigen België dan op je krent te blijven zitten.
Een beetje chauvinisme mag toch wel of niet.
Vooruit waar wachten jullie op.
Deze situaties treffen niet alleen de werknemers van Vorst maar de ganse Belgische bevolking, nu iedereen de mond er over vol heeft dat bv. de pensioenen onbetaalbaar dreigen te worden. Wel bij deze zien we weer een massa inkomsten van onze pensioenkassen weg smelten en diegene die dan toch tot zijn 65 of misschien nog langer zal moeten werken met een handicap opgezadeld worden.

Wie weet welke fabrieken er nog volgen.
Doe er iets aan want het is reeds later dan 5 voor 12.
Een gefrustreerde werknemer van dit land
Zoals ik zijn er vermoed ik nog heel veel !!!

…en nb.: ik ben geen ingenieur maar een gewone sterveling met een meer dan matige job met een meer dan matig loon,maar ik probeer logisch na te denken.

Philips J

ik hoop vanuit het diepste

ik hoop vanuit het diepste van mijn hart dat deze mensen geholpen worden en dat de vakbonden hard terugslaan!!!!!
en aan de strontflikken zeg ik blijf weg van vorst !!!!!!

Ik begrijp uw standpunt maar

Ik begrijp uw standpunt maar het is net chauvinisme dat ervoor gezorgd heeft dat enkel Vorst afziet en niet de Duitse afdelingen.

schande, schande,

schande, schande, schande...!!! het is tijd de grote monopoliebedrijven aan banden te leggen, in plaats van altijd maar kadoos te geven. die kadoos helpen niks en komen rechtsteeks in de zakken van de aandeelhouders terecht. weggegooid geld is het, uitgedeeld door dieven-politici aan dieven-kapitalisten... De Posche familie maakt vandaag 1,2 miljard euro winst!! en ze willen met deze herstructurering de winst opdrijven naar 5,4 miljard euro!! Het is tijd om principieel en duidelijk te zijn, in plaats van 'pragmatisch' en laf. Tijd voor intern ationale syndicale solidariteit. Tijd voor sociale politiek! Andere politiek!

volkswagen

Wie zet nu eens de échte dieven vast ?
het is niet moeilijk het zijn altijd dezelfde !
zakken vullen,overheidsgeld stelen,en dat allemaal legaal.
waar is de moraal van het verhaal ?
waar zijn diegenen die voor werk gingen zorgen ?
foei aan alle verantwoordelijken,en sterkte voor de slachtoffers

Chauvinistisch Duitsland?

Goede informatie is nodig, maar blijkbaar nog veel te zeldzaam.
In dezelfde golf (tja) van herstructureringen bij Volkswagen gaan in Duitsland 20.000 banen verloren. Inderdaad: 5 keer zoveel als in België.

Zie de Deutsche Welle

venezolaans voorbeeld

overheid neem uw verantwoordelijkheid:
onteigen VW en start zelf een productie op

Europese wet afdwingen !

De politiek wil er weer een nationalistisch tintje aangeven : Duitse arbeiders hebben het gewonnen van Belgische. Maar de echt schuld ligt in dit Europa van het kapitaal die dat allemaal toelaat. We moeten allen vechten dat er een wet komt die sluitingen en afdankingen verbiedt zolang een bedrijf winst maakt. Maar zo een wet kan er enkel maar komen als de beslissingen in Europa niet langer meer gemaakt worden door de patroonsorganisaties en de ronde tafel van industriëlen.

En gaan we dan ook opnieuw

En gaan we dan ook opnieuw de steenkoolmijnen open doen?
Belgacom terug RTT noemen en van Oostende naar Dover varen?
Beetje denken volgens de regels van de 21'ste eeuw mag wel.

schrijven,

Kunnen we niet met zijn allen rouwkaarten struen naar vw duitsland
met de duidelijk vermelding met het verlies van de fabriek vw Vorst Belgie.

het adres
adres

Brieffach 19700
D-38436 Wolfsburg

Legt gij altijd zo snel uw kopken?

Rouwkaarten? Liggen de 5200 werknemers van VW-Vorst al onder de zoden? Ik zou zeggen: laat die van VW en de vakbonden nu maar eens grote druk op Verhofstadt zetten zodat VW verplicht wordt zijn productie gelijk te verdelen.

Vorst : een bemiddelaar voor 15.000 werkzoekenden

Het globaal (wereld)kader van de automobielsector vergt kennis van, contacten met, en een doorgewinterde onderhandelaar(ster) op Europees niveau . En dit voor een man/vrouw die tevens een onaanvechtbaar ''Europees/Belgisch'' profiel heeft. Mijns inziens komt op politiek vlak maar één politicus hiervoor in aanmerking : de actuele burgemeester van Vilvoorde krijgt de kans om - naast zijn Europose activiteiten , de woordvoerder te worden van de Belgische bekommernis van de bewuste(auto)consumenten van vandaag en morgen. Ecologie, economie , industriële belangen en sociale bekommernissen vormen een mooi platform voor de maatschappelijke voorvechter die Dhr. Dehaene is...Denkt U niet ?

Verhofstad

je gaat toch niet zeggen dat Verhofstad van niets op de hoogte was.
en de VLD zal echt niet de kaart van de arbeiders gaan trekken...

RTT

Rtt geen slecht idee, deprivatiseren voor lagere rekeningen en menselijker werkomstandigheden en een dienst aan de bevolking.