Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Het klimaatboek: "België heeft klimaatpact nodig"

Het klimaatboek: "België heeft klimaatpact nodig"

BRUSSEL -- Om een klimaatcrash te vermijden moet België de uitstoot van broeikasgassen met 90 % verminderen tegen 2050. Dat beweren Groen!-politici Els Keytsman en Peter Tom Jones in 'Het Klimaatboek'. Volgens de auteurs kan dat op een sociaal verantwoorde manier.

cropped-banner.jpg

Wie zijn boek over de dreigende klimaatswijziging mag voorstellen aan journalisten die halfweg april puffen van de hitte heeft natuurlijk wel een beetje het geluk aan zijn kant. Al bewijzen de twee auteurs in hun boek dat de huidige lentehittegolf maar een voorsmaakje is van wat ons nog te wachten staat. “De klimaatswijziging komt er sowieso,” zegt Peter Tom Jones. “Maar alleen aanpassen aan die opwarming zou dom zijn. Als we niets doen, dreigt een opwarming van 4 of misschien zelfs zes graden. We moeten er alles aan doen om de grens van 2° opwarming zo weinig mogelijk te overschrijden.”

De klappen van de klimaatswijziging zullen vooral in de Derde Wereld vallen. “Tien miljoen Egyptenaren leven in een gebied dat onder water dreigt te komen,” zegt professor Jean-Pascal van Ypersele die het voorwoord schreef van 'Het Klimaatboek'. “Maar ook in het rijke Noorden zullen de gevolgen van de opwarming in de eerste plaats de zwaksten treffen,” zegt Peter Tom Jones.

“Om dat doemscenario af te wenden is meer nodig dan het leuke ideetje van de week. Er moeten in alle sectoren concrete en coherente maatregelen komen met een groot effect,” zegt Els Keytsman. Op vlak van wonen ziet Groen! nog veel onbenutte mogelijkheden liggen. “Passiefhuizen die weinig of geen verwarming nodig hebben moeten de norm worden. Dat kan met een grootschalig isolatieprogramma en renteloze leningen die gefinancierd worden uit een sociaal klimaatfonds,” aldus Keytsman. Momenteel zijn er amper enkele tientallen passiefhuizen in België.

Ook de industrie moet een inspanning doen door ecologische bedrijfsterreinen te bouwen. Keytsman: “Daar kunnen bedrijven samen energie opwekken en de afvalstroom van het éne bedrijf kan de grondstof zijn van het andere.” Om het aantal autokilometers te doen dalen pleiten de auteurs voor een slimme kilometerheffing. “De vaste verkeersbelasting moet worden afgeschaft en vervangen door een heffing per kilometer die afhankelijk is van de plaats en het tijdstip waarop gereden wordt,” aldus Keytsman. De 1-literwagen waar naar verluidt in China aan gesleuteld wordt, moet de norm worden.

In plaats van extra belastingen op vliegtuigtickets moeten er volgens Groen! vliegquota komen. “Er is helaas geen technologisch alternatief voor kerosine. Maar extra taksen zijn een soort klimaataflaten. In plaats van 'de vervuiler betaalt', krijg je zo 'de betaler vervuilt'. Quota zijn een veel socialere oplossing,” meent Els Keytsman. Volgens de auteurs moet het in de toekomst zelfs mogelijk zijn dat individuen hun eigen quota verhandelen.

Keytsman en Jones berekenden dat al deze maatregelen 3 miljard euro kosten of 1 % van het BNP. “Dat is een peuleschil in vergelijking met wat niets doen kost. Volgens de econoom Stern kan de schade oplopen tot 20 % van het BNP”, aldus Keytsman. Groen! wil alle maatregelen wel aan een sociale toets onderwerpen.

Om dat allemaal te realiseren komt er volgens de auteurs in de volgende regering best een vice-premier die bevoegd is voor klimaat, leefmilieu en energie. “We hebben een ecologisch klimaatpact nodig met het middenveld, de vakbonden en de werkgevers,” zegt Keytsman. Enkele belangrijke middenveldorganisatie zien alvast brood in de voorstellen van het Klimaatboek. “De ecologische economie in dit boek schept een kader dat de meeste politici of opiniemakers niet durven hanteren, uit schrik voor impopulariteit. Als u niet houdt van hun ideeën daag ik u uit om er een aantal betere te bedenken,” zegt Karen Janssens van Greenpeace België.

Sofie Put van de studiedienst van het ACW is vooral blij dat sociale rechtvaardigheid de rode draad is in het boek. “Dat is een belangrijke meerwaarde: sociale rechtvaardigheid betekent meer dan energiescans bij enkele minder begoede woningen uitvoeren en dan wat tochtstrips aanbrengen. Sociale rechtvaardigheid heeft nood aan structurele maatregelen”, aldus Sofie Put.

"Het Klimaatboek. Pleidooi voor een ecologische omslag" is uitgegeven bij uitgeverij EPO, telt 184 pagina's en is vanaf vandaag/maandag 16 april verkrijgbaar voor 15 euro