Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Waarom liggen die cartoons zo gevoelig bij moslims?

Waarom liggen die cartoons zo gevoelig bij moslims?

Het gaat er niet om waarom, tengevolge van de fameuze cartoons, de reactie vanwege de moslims zo hevig is, maar wel over het respect die mensen voor elkaar hebben en hun vermogen tot empathie voor wederzijdse overtuigingen.

De Islam motiveert de mens om zichzelf in vraag te stellen, zichzelf te beheersen, zich naar de kennis te begeven en elkaar te leren kennen. De moslim is niet een persoon die enkel religieuze handelingen uitvoert, zoals het gebed e.d., maar hij refereert zich voornamelijk naar het menselijke voorbeeld dat God heeft gestuurd, namelijk de Boodschapper, Mohamed (vzmh).

De schade die woorden teweegbrengen worden vaak aangehaald in het belang van het voorbeeldige gedrag dat de mens zou moeten volgen. De moslim let hier op, uit liefde voor God, met als voorbeeld de Boodschapper en met als doel zijn eigen gedrag te perfectioneren en zijn relatie tot de ander te verbeteren.

Het is Allah die de moslims aanmaant om van Mohamed (vzmh), de laatste Profeet, te houden. Het is uit liefde voor God dat de moslim zich met Mohamed (vzmh) identificeert. Hij werd niet enkel door God gezonden, hij heeft ook de islamitische leer voor de moslims meegebracht, en daarbij zal hij op de Dag des Oordeels tussenbeide komen ten voordele van zijn gemeenschap bij God. Zo houdt de moslim van Mohamed (vzmh), voor het aardse leven alsook voor het hiernamaals.

Niet enkel de afbeeldingen van de Profeet zijn verboden in de Islam, maar eveneens alle soorten beledigingen, eveneens jegens anderen. Zoals de koranvers aanduidt: « En scheldt degenen, die zij naast Allah aanroepen, niet uit, anders zullen zij uit nijd in hun onwetendheid Allah uitschelden. (...) (soera 6, vers 108)

De zes zuilen van het geloof, Imaan [niet te verwarren met de 5 zuilen van de Islam], zijn van primordiaal belang voor het geloof van de moslim, die zich naar de volgende koranvers richt : « Deze boodschapper gelooft in hetgeen hem van zijn Heer is geopenbaard en ook de gelovigen, allen geloven in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken en Zijn boodschappers, zeggende: "Wij maken geen verschil tussen Zijn boodschappers"; en zij zeggen: "Wij hebben gehoord en gehoorzaamd, Heer, wij vragen U vergiffenis en tot U is (onze) terugkeer." .» (soera 2, vers 285)

Het gaat erom rekening te houden met de gevoeligheden van elkeen en wederzijds de moeite te doen om bruggen naar elkaar toe te bouwen en niet om de bestaande bruggen te verbranden, noch om greppels te graven.

Beledigingen verstoren het dialoog en hierdoor verdwijnt het respect ten koste van een leefbare coëxistentie.

Uitnodiging

In een wereld van fundamentalistisch geweld, hebben gematigde mensen die streven naar een vredelievende samenleving een bijzondere verantwoordelijkheid.

Hierbij vind u een link naar een oproep, eigenlijk een uitnodiging, voor wie concreet wil verduidelijken wat vrede en geweldoosheid voor hem of in zijn levenbeschouwing of zijn religie in de praktijk betekent.

Het is een initiatief.

www.dignitadoc.be/Hopen_op_en_werken_aan.htm

Zelfbeheersing vergt vrijheid van meningsuiting

"De Islam motiveert de mens om zichzelf in vraag te stellen, zichzelf te beheersen, zich naar de kennis te begeven en elkaar te leren kennen," zo schrijft Victoria Vandersteen. Dat is mooi, en wie kan niet akkoord zijn met deze minzame en intellectueel stimulerende levenshouding? Ik dank de schrijfster ook voor deze verklarende nota bij heel de hetze.

Maar waar zit'm dan de relatie met de talloze verboden in godsdiensten zoals de Islam (en evengoed het Christendom)? Zoals mevr. Vandersteen verder schrijft: "Niet enkel de afbeeldingen van de profeet zijn verboden in de Islam, maar eveneens alle soorten bespottingen, eveneens jegens anderen." Enerzijds, als je bedenkt dat religieuze verboden ooit genoteerd zijn omdat ze een sociaal corrigerende functie vervullen en het groepsdier dat mens heet wat lijnen geeft waarmee de harmonie in de groep kan behouden blijven, lijkt dit een progressievere aanvulling op de tien geboden uit het Oud Testament. Anderzijds blijf ik zitten met het onbestemde gevoel dat een religie moet kunnen evolueren en dat de volgers van die religie de vrijheid moeten hebben om als groep te werken aan de invulling van hun 'hemel op aarde.' Hoe gebeurd dat doorgaans? (1) Doordat een aantal vrije denkende mensen die lid zijn van de geloofsgemeenschap amendementen de wereld insturen, het publiek debat stimuleren en dat nieuwe consensussen groeien over hoe religie en samenleving samen kunnen groeien. En (2) doordat diverse strekkingen die hun invulling van het geloof anders zien naast elkaar kunnen bestaan en elk een positieve rol kunnen spelen. Tenslotte, (3) doordat er een seculiere overheid of instantie bestaat die ervoor zorgt dat er geen inbreuken worden gepleegd of gestimuleerd op een basisset aan door de samenleving overeengekomen wetten.
Let wel, dit is geen pleidooi voor het puur Westerse concept van scheiding tussen kerk en staat dat godsdienst als een puur individuele keuze bestempeld. Tijdens de gouden tijd van de Islamitische globalisering (ruwweg van de 10e tot de 14e eeuw) kon je vrij reizen tussen Cordoba, via Bagdad naar Samarkand, floreerden handel en de kunsten en was er relatieve vrijheid van meningsuiting. Religieuze filosofen dachten vrij na over de dingen, Kaliefen hielden een oogje in het zeil maar hielden zich meestal buiten de discussies.
Anders dan nu dus, waar dictatoriale willekeur een groot stuk van dat voormalige gebied beheerst en de onvrije massa's hun frustraties aan de straatstenen niet kwijt kunnen, tenzij het de heersers goed uitkomt en ze op die manier het latente geweld kunnen kanaliseren naar een buitenlandse vijand.
Neen, ik blijf ervan overtuigd dat een gelovige die vrij zijn geloof kan beleven maar daarnaast weet dat hij kan deelnemen aan een maatschappelijk debat dat vrij is in een samenleving die constructieve dialoog toe laat, eens hartelijk zou kunnen lachten om zo'n cartoon van tenslotte een buitenlandse ongelovige. Dat zou in ieder geval de beroemde Islamitische filosoof uit het historische Cordoba Averroës doen. Dat een sowieso moegetergde maar oorspronkelijk trotse Islamitische bevolking nu nog eens met het vingertje wordt gewezen door het 'arrogante westen' helpt natuurlijk niet. Wie houdt immers al die regimes al jaar en dag in het zadel?

Het gaat wel om het waarom

Het gaat wel om het waarom die reactie zo hevig is. Ze is vooral zo hevig omdat fundamentalisten daar belang bij hebben.
Daarnaast beweren dat de islam, of een andere godsdienst de mensen motiveert zichzelf in vraag te stellen is imho flauwekul. Hét kenmerk bij uitstek van monotheistische godsdiensten is het dogma en daarbijhorende lering/uitleg waardoor verdere vraagstelling de facto overbodig wordt. Gij zult niet denken!
Wie zich door het vrije woord geschokt weet moet dat maar niet lezen.

Wie wat middeleeuwse -mohamedaanse- prenten van de profeet wil bewonderen kan hier terecht:http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/islamic_mo_full/

Tareq Al-Suweidan, in

Tareq Al-Suweidan, in Copenhagen during the Mohammed Cartoon Crisis. explains why moslims where enraged en gives solutions to avoid similar future situations.

http://www.youtube.com/watch?v=Ecews5f7xts