Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Wil de formateur letterlijk een land met drie snelheden?

[Opinie] Wil de formateur letterlijk een land met drie snelheden?

Wil Yves Leterme nu echt een België met drie versnellingen? ABVV-BTB las het lijstje Vlaamse eisen in Le Soir van vandaag, 16 augustus 2007. En wij vrezen dat we dit België met drie snelheden zelfs zeer letterlijk mogen nemen.

Regionaliseren van de wegcode!
Drie verschillende wegcodes in één federaal land? Mogen we dit eventjes uitproberen met heel concrete voorbeeldjes? Mogen we vanaf de nieuwe staatshervorming sneller rijden in Wallonië dan in Vlaanderen? Wordt de maximumsnelheid in Vlaanderen vastgesteld op 120 km/u en in Wallonië op 130 km/u? En in Brussel 110 km/u dan, misschien?

Maar zijn de boetes dan misschien hoger in Wallonië dan in Vlaanderen? Of zal er in Vlaanderen een repressief beleid worden gevoerd wat betreft de naleving van de Vlaamse wegcode? Worden de controles op het wegvervoer dan strenger bij de één of bij de ander? Of wordt de Europese regelgeving verschillend geïnterpreteerd?

En mogen vrachtwagens in Wallonië dan wel inhalen als het sneeuwt? En niet tijdens het spitsuur? Of zal het in Vlaanderen zo zijn? En krijgen we dan Vlaamse en Waalse verkeersborden? Of zal er een verschil zijn in de Vlaamse of Waalse wegmarkeringen? En zullen de Vlaamse chauffeurs dan beter beschermd worden dan de Waalse? En hoe zit het met Brussel? Op welke manier wordt de Brusselse wegcode aangepast? En wordt Brussel dan een soort transitzone, met speciale eigen regels? Of wordt Brussel verdeeld, een stukje vlaamse wegcode en een stukje waalse wegcode.

En moeten chauffeurs dan driemaal rij-examen doen? 1x voor Vlaanderen, 1x voor Wallonië, 1x voor Brussel. En zullen zij dezelfde theoretische en praktische kennis moeten bewijzen? Of wordt het voor elke regio net een beetje anders? Ontwaken wij op een dag in Absurdistan?

Verkeersveiligheid bevorderen? Hoezo?
Alle gekheid op een stokje. ABVV-BTB hoopt dat een denkpiste die de regionalisering van de wegcode en van de inschrijvingen van auto’s terecht komt waar ze hoort, …in de vuilbak!

ABVV-BTB betwijfelt of de verkeersveiligheid gediend wordt met een verdere versnippering in de diverse reglementeringen. ABVV-BTB pleit voor transparantie, voor eenduidigheid, en voor zoveel mogelijk eenvormigheid ook op het Europese niveau.

ABVV-BTB weet dat hetgeen de formateur op tafel legt NIET is wat de chauffeurs op de weg willen. De chauffeurs willen geen farwest toestanden, geen willekeur. Zij willen hun job op een veilige en verantwoordelijke manier kunnen uitoefenen. En een duidelijke doorzichtige eenvormige regelgeving helpt daarbij.

ABVV-BTB wil er zowel bij de Vlaamse als bij de Waalse partijen op aandringen om het gezonde verstand te laten spelen. De chauffeurs, die ook HUN kiezers zijn, -samen met alle andere weggebruikers - zullen er hen dankbaar voor zijn.
ABVV-BTB pleit ervoor om rond verkeersveiligheid en mobiliteit in het algemeen federale preventiemaatregelen te nemen. Wij pleiten dat onze toekomstige federale minister van Mobiliteit zich ook binnen Europa profileert als voorstander van een gelijkvormige Europese regelgeving.

Eens te meer blijkt dat men

Eens te meer blijkt dat men op hertoginnedal niet bezig is met inhoudelijk zaken maar dat men eigengereid eisen steld die zelfs tegen de wil ingaan van het electoraat dat ze beweren te vertegenwoordigen.

Stop nu toch asjeblieft met het politieke narcisme en gestook waar niemand beter van wordt en vertegenwoordig het (Belgische) volk op een waardige manier ipv steeds bezig te zijn met de eigen profilering.