Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Standpunt van het Gentse Forum Hoofddoek Of Niet - de Vrouw Beslist

[Opinie] Standpunt van het Gentse Forum Hoofddoek Of Niet - de Vrouw Beslist

Op 5 november 2007 wordt tijdens een uitzonderlijke zitting in het Gentse stadhuis onder de gemeente- en OCMW-raadsleden gedebatteerd over “het dragen van opvallende religieuze, levensbeschouwelijke of ideologische symbolen door stadsambtenaren”. Dit debat is er gekomen naar aanleiding van een in mei door het Vlaams Belang ingediende motie over een hoofddoekverbod.
Vervolgens zal er over dit thema wellicht een stemming zijn tijdens de gemeenteraad van 26 of 27 november 2007.

In Antwerpen is zo’n kledingrichtlijn er gekomen zonder enig overleg met of inspraak van de burgers en zonder dat een geïnformeerde en goed beargumenteerde discussie heeft plaatsgehad. Omdat wij willen vermijden dat iets dergelijks ook in Gent zou gebeuren, zijn wij alvast met een campagne rond dit verbod begonnen.

In deze campagne roepen wij iedereen op om zich te kanten TEGEN HET VERBOD. Het betreft hier een complexe materie maar wij zijn ervan overtuigd dat een dergelijk verbod ten aanzien van moslimvrouwen discriminerend en dus onrechtvaardig zou zijn. Fundamentele principes van onze rechtsstaat dreigen met de voeten te worden getreden: het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw en het recht op godsdienstvrijheid. Hieronder zetten we onze argumenten om dit verbod te bestrijden op een rijtje.

 de stad Gent heeft in haar diverse beleidsplannen herhaaldelijk te kennen gegeven van diversiteit werk te willen maken. Als eerste in België richtte Gent zelfs een eigen stedelijk “Meldpunt Discriminatie” op en liet via een affichecampagne iedereen weten dat “Gent van gelijke kansen houdt”. Dit verbod leidt echter tot de feitelijke uitsluiting en dus discriminatie van een groep effectieve of potentiële werkneemsters en maakt aldus een inclusief personeelsbeleid per definitie onmogelijk. Bovendien betreft het hier een reeds zeer kwetsbare groep op de arbeidsmarkt. Door dit hoofddoekenverbod niet te laten doorgaan kan Gent bewijzen dat de diversiteit zoals die in Gent bestaat enkel kan gehonoreerd worden middels een actief pluralisme. Op zo’n manier zou de liefde van Gent voor gelijke kansen meer kunnen zijn dan enkel een slogan.

 Neutraliteit en gelijke behandeling van alle burgers zijn een vereiste voor openbare dienstverlening. Uiterlijke kenmerken van individuele leden van het overheidspersoneel, met inbegrip van kledij en symbolen, kunnen echter niet op zichzelf de neutraliteit in het gedrang brengen. In een warme, actief pluralistische samenleving bereikt men neutraliteit niet door alle religieuze tekenen uit het openbare leven te bannen, maar juist door ze op gelijke voet te toe te laten. De neutraliteit van de overheid wordt gewaarborgd door te waken over het gedrag van haar vertegenwoordigers, niet over hun kledij.

 dit voorstel tot verbod is helemaal niet ontstaan vanuit een problematische praktijk. Veeleer is het ontstaan binnen de sfeer van islamofobie en provocaties naar de allochtone gemeenschap toe die de laatste jaren kenmerken. Het verbod streeft ernaar moslimvrouwen in de stedelijke dienstverlening onzichtbaar te maken. Wij vinden dat vrouwen hiermee in hun bestaan en hun dieppersoonlijke identiteit ontkend en dus gekwetst worden. Wie wint met deze stemmingmakerij op de hals van een groep vrouwen?

 we maken ons ernstige zorgen over de voorbeeldfunctie die de stad als werkgever in kwesties zoals deze vervult. Een door de stad opgelegd verbod zet de deuren wijd open voor andere sectoren om dezelfde discriminerende praktijken te gaan toepassen. Dit zou betekenen dat vrouwen met een hoofddoek nog heel moeilijk aan werk kunnen geraken, binnen of buiten de stad. Zij moeten dan noodgedwongen thuisblijven: is het zo dat men denkt vrouwen met een hoofddoek te ‘emanciperen’? Wij pleiten integendeel voor een stad die zelf positieve signalen en voorbeelden geeft van hoe we kunnen samen-werken en samen-leven rekening houdend met de bestaande verschillen

 het al of niet dragen van een hoofddoek zegt op zich niets over de emancipatie van de vrouw in kwestie. Het is het feit zelf de keuze te kunnen maken die emancipatorisch is. Dit zelfbeschikkingsrecht van vrouwen is een belangrijke verworvenheid. Zowel het opleggen van een hoofddoek als het verbod op het dragen van diezelfde hoofddoek zijn in hetzelfde bedje ziek: beide zijn dwangmaatregelen die de vrouw in haar eigen keuze beknotten. De vrouw moet zelf kunnen beslissen; niet onder druk van haar omgeving, evenmin van haar overheid.

 velen zijn geschokt door de omvang van dit debat en de vele tijd en middelen die in een volgens velen overbodige en door de verkeerde redenen ingegeven discussie gestopt worden. We vragen ons af of het niet beter zou zijn op zoek te gaan naar daadwerkelijke maatregelen om de structurele achterstelling van de allochtone gemeenschap op het vlak van onderwijs, tewerkstelling, armoedebestrijding,…weg te werken. Tezelfdertijd moeten er meer inspanningen gedaan worden voor de maatschappelijke aanvaarding van de allochtone gemeenschap en moet er gestreefd worden naar een volwaardige participatie.

29 oktober - Gent,

Platform Hoofddoek Of Niet – De Vrouw Beslist
Onderteken deze tekst door een mailtje te sturen naar:
hoofddoek_of_niet@hotmail.com

emancipatie

Volgens jullie interpretatie van emancipatie is iemand die zich lid maakt van het Vlaams Belang dus geëmancipeerd omdat het een eigen keuze van die persoon betreft. Hier zakt mijn broek van af. Sorry dames.

Het dragen van een hoofddoek

Het dragen van een hoofddoek heeft naar mijn oordeel niets te maken met die hoofddoek.
Juist die hoofddoek is een symbool dat uit het land van herkomst van die jongeren (al dan niet Belg) komt. De link is dus vlug gelegd. Bovendien vraag ik mij af waarom al die heisa. Als je bedenkt dat in de Turkse staat (een niet onaardig moslimland) het verboden is een hoofddoek te dragen in openbare diensten. Gans dat affaire is een opgeklopt gegeven waar niemand beter van wordt. Bovendien is ene hoofddoek de andere niet. Geef toe dames de ene is al extremer dan de andere. En daar ligt juist de provocatie. Met andere woorden gans dat lawaai is eigenlijk een stukje door jullie in de hand gewerkt. Je bekomt veel meer door rustig te blijven en minder uitdagend te zijn. Dat wil daarom niet zeggen dat je op je kop (hoofddoek) moet laten zitten. Je kan natuurlijk de link doortrekken naar ons kruis. Alleen is dat een symbool dat ons zo eigen is dat we er al lang geen aanstoot meer aan nemen. Weet echter dat het meer dan 100 jaar geduurd heeft vooraleer we ons ermee konden verzoenen.

Hoofddoekverbod is goed

Beste

Ik steun jullie verbod op hoofddoeken.

Petten en mutsen zijn ook niet toegelaten en moslims moeten zich aanpassen aan de belgische wetten, want in hun land hebben ze wat minder noten op hun zang dan ze hier wel hebben.

Ze denken heer en meester te kunnen zijn in België, het land dat hun onderhoud, ook al werkt 3/4 van de vreemdelingen niet en profiteren ze zo van de Belgische laksheid.

Ook al claimen ze zelf belg te zijn, ze zeggen maar al te graag meer marokkaan te zijn dan belg.

Zeker volhouden, jullie hebben zeker veel meer voorstanders dan tegenstanders.

Ik hoop dat ze de daders kunnen vinden die verantwoordelijk zijn voor die vernieleingen in het atheneum in Antwerpen en dat ze het land uit worden gezet.