Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Belgische Eurostar reclame veroorzaakt controverse bij Britten

Belgische Eurostar reclame veroorzaakt controverse bij Britten

De affiche in kwestie
In het Verenigd Koninkrijk is een controverse ontstaan over een reclame-affiche van Eurostar in België, waarop een halfnaakte skinhead met een Engelse vlag op zijn rug in een theekopje plast. Op andere posters zijn Blair en Tatcher te zien.

Eurostar voert momenteel een opvallende campagne voor de nieuwe hogesnelheidsverbinding Londen-Brussel in 1u51, onder het motto "Londen ligt net om de hoek". In de campagne worden typische Britse symbolen gebruikt.

Eurostar heeft 5 klachten gekregen van Britten in België. Afgelopen vrijdag kreeg het verhaal veel mediabelangstelling, o.a. op de BBC, die verscheidene e-mails ontving over het gewraakte beeld. Het bedrijf excuseerde zich, maar antwoordde ook dat het de campagne niet zou aflasten.

Volgens Eurostar zijn de beelden niet beledigend, maar specifiek gericht op de Belgen, die de eccentriciteit van de Britse way of life verstaan. Volgens Eurostar is de campagne een succes, want ze kregen al vragen naar kopies van de posters, en brieven met felicitaties. Maar het Britse bureau voor tourisme VisitBritain vond dat de campagne maar een rare interpretatie gaf van het hedendaagse Verenigd Koninkrijk.

Op de ochtendlijke talkshow op BBC Radio Newcastle vrijdagmorgen viel weinig begrip te horen voor de reclame. De talkshow host vond het "racistisch" en stak daarop de draak met het feit dat België bijna onbekend was in het VK: 'Belgium, what's it for?' was zijn slogan.

Humor, people, humor.

Don't get pissed so easily.

Daarbij, Michaël, zo'n titel "Britten geschokt door Belgische Eurostar reclame" is nogal tendentieus en veralgemenend, vind je niet?
Om hoeveel reacties gaat het eigenlijk?

Re: Humor, people, humor

Ok toegegeven, de titel is bedoeld om de aandacht te trekken... Zal het veranderen, als je een beter voorstel hebt zal ik het met veel plezier aanpassen.

Eurostar zou minstens 5 klachtenbrieven gehad hebben, hoeveel emails de BBC gekregen heeft zeggen ze niet.

Het verhaal staat te lezen op BBC News, FOX News, The Guardian, The Daily Mail en The Telegraph, geen kleine namen dus. Ik heb het stuk op de radio gehoord en de reactie was erg uitgesproken, maar dat kan je natuurlijk verwachten op een talkshow.

Persoonlijk vind ik de reactie ook nogal belachelijk, het is tenslotte reclame en bedoeld om de aandacht te trekken.

:-)

Wat moeten ze niet denken in GB: "die hebben daar binnenkort niet eens een land meer en nog met ons lachen"

Nu ook in het Nieuwsblad

Dag Michaël,

Het 'nieuws' staat vandaag ook in het Nieuwsblad. Zij citeren zelfs ook de BBC-commentator uit Newcastle. Helaas wel zonder naar jou als bron te verwijzen.

"En ook de Engelse pers was niet te spreken over de campagne. Een radiopresentator van de BBC vroeg zich eind vorige week zelfs openlijk af 'waar dat België eigenlijk nog voor dient'."

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=A81KCKAI

Verdere commentaar in het Nieuwsblad:

'Vrij stom.' Stand-up comedian Nigel Williams - half Engelsman, half Vlaming - is niet bepaald enthousiast de affiches. 'Wij maken toch ook geen reclame voor Flanders met Vlaams Belangers? De Vlamingen zijn al zo bang voor hun veiligheid. Misschien hadden ze beter kunnen duidelijk maken hoe multicultureel Londen is.'

Nigel Williams heeft een punt. Hooligans zijn niet 's lands trots. Nochtans spreekt deze affiche geen waardeoordeel uit. Het is geen reclame voor of tegen hooliganisme. Het is een absurde collage van elementen uit de werkelijkheid. Zolang het geen waardeoordeel uitdrukt, vind ik dat elementen uit de werkelijkheid op een humoristische manier getoond mogen worden. Anderzijds zorgt dit soort humor wel voor een spiegeleffect. Britten vragen zich af of zij zich met dit beeld over zichzelf kunnen en willen identificeren. En Nigel Williams stelt terecht de vraag of wij Belgen zelf wel zo goed bezig zijn.

De reacties op de Engelse internetfora zijn verdeeld. Sommigen kunnen de knipoog naar Manneken Pis wel waarderen. Een lezer van The Guardian maant zijn landgenoten aan zich niet aan te stellen: 'Ik dacht dat Belgen saai waren en wij humoristisch, misschien heb ik iets gemist?'

Iets gelijkaardigs was ook mijn eerste spontane reactie. Een maatschappij zonder humor en zonder zelfrelativisme is als een ochtend zonder koffie.

michaël

Gepost door michaël
18.11.2007