Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Blog / reclame

Advertising's Image of Women

Enkele dagen geleden stuitte ik al surfend op een filmpje van een lezing van de docent en schrijfster Jean Kilbourne. Ze is bekend omwille van haar scherpe documentaires en boeken over de impact van reclame op de genderbeeldvorming. In dit filmpje geeft ze een korte lezing waar ze op een grappige manier met reclamefoto's en videoclips aantoont hoe reclamebeelden de stereotiepe beeldvorming over vrouwen in stand houden en versterken. Al heel jong worden vrouwen en mannen verschillende geportretteerd in de media.

Lees meer / 0 comment(s)

Het correcte bioclubje

Ik ben 15 euro armer maar ik glimlach het weg als ik de bio-shop uitwandel. Mams is jarig en ik ga haar een 100 procent biologische appeltaart bakken. Ik voel me een Goed Mens en ik straal de straat op. Dat ik de moeite genomen heb verder te fietsen dan de plaatselijke City Delhaize en dat ik er vrij en bewust voor kies om méér te betalen, alleen maar voor de wereld … knap hoor.

Lees meer / 2 comment(s)

Dunkin' Donuts roept reclame terug met Kefiyeh sjaaltje

Dunkin' Donuts zwicht voor de rechtse islamo-arabofoben in de VS. Het begon allemaal met een onschuldige online advertentiecampagne waar de Amerikaanse bekende kokkin Rachel Ray lachend ijskoude koffie van Dunkin' Donuts aanprijst.

Op zich niets mis met de campagne ware het niet dat de Rachel Ray op de foto het trendy Palestijns sjaaltje draagt.

Lees meer / 6 comment(s)

Google geeft 30 miljoen dollar weg

Google geeft zomaar eventjes 30 miljoen dollar weg in een internationale ruimtevaart-wedstrijd.
De bedoeling is om met je team een robot naar de maan te sturen, beelden te nemen en die naar de aarde terug te sturen.

Indien u zich geroepen voelt om uw hersencapaciteit in werking te doen treden:
http://www.googlelunarxprize.org/

Lees meer / 1 comment(s)

Week van de Fairtrade in Frankrijk

Max Havelaar Frankrijk maakte voor de week van de Fairtrade (26/04 tem 11/05) een leuk filmpje over fairtradeproducten in de supermarkt.

http://fr.youtube.com/watch?v=xrFYKehQ1mY

Lees meer / 0 comment(s)

MTV: van brol naar extreme brol.

Indien er iemand zin heeft om -op een prachtige vrijdagavond in mei- z'n vers verorberde barbecue terug over te geven; lees dan dit stukje over hoe MTV, reclame met z'n eigen ""content"" wil mengen..
http://www.nytimes.com/2008/05/08/business/media/08mtv.html?_r=2&adxnnl=...

“That’s the idea here; we want to blur the lines between the commercial breaks and the entertainment content.”

Lees meer / 2 comment(s)

Lessen uit LA: LAWeekly vs. Clear Channel

Christine Pelisek, journalist van LA Weekly, probeerde in maart een lijst op te halen van alle legale en illegale reclameborden in Los Angeles. Ze zou een beschamende lijst toegestopt krijgen met zo'n 11,000 locaties, waarvan minstens 40% illegaal geplaatst.

Enkele Building and Safety officials van LA besloten daarop Clear Channel en CBS in te lichten over het feit dat LA Weekly op jacht was naar de desbetreffende lijst.
Vooraleer het document alsnog kon overhandigd worden daagden Clear Channel en CBS, LA Weekly en het stadsbestuur voor de rechter.

Lees meer / 0 comment(s)

Indymedia-promofilmpje uit de VS

Last van mainstreammedia-symptomen? Neem wat Indymedia-medicijn. http://nl.youtube.com/watch?v=YGaNtROdlLs

Lees meer / 0 comment(s)

Belgische Eurostar reclame veroorzaakt controverse bij Britten

De affiche in kwestie
In het Verenigd Koninkrijk is een controverse ontstaan over een reclame-affiche van Eurostar in België, waarop een halfnaakte skinhead met een Engelse vlag op zijn rug in een theekopje plast. Op andere posters zijn Blair en Tatcher te zien.

Eurostar voert momenteel een opvallende campagne voor de nieuwe hogesnelheidsverbinding Londen-Brussel in 1u51, onder het motto "Londen ligt net om de hoek". In de campagne worden typische Britse symbolen gebruikt.

Lees meer / 5 comment(s)

Regionaal nieuws ge-Miss-d

Nieuws wordt niet alleen hoe langer hoe meer omringd met alle mogelijke vormen van reclame; reclame, missverkiezingen en BV's dringen het nieuws ook binnen de nieuwskolommen steeds verder naar achter. Neem het voorbeeld van de vervuiling bij ALZ in Genk. Voldoende om een dossier te maken en op de voorgrond te plaatsen in het regionaal nieuws van Het Belang Van Limburg? Nee hoor, Miss Limburg siert uitgebreid de regionale nieuwspagina van de online-krant.

Lees meer / 0 comment(s)

Nieuw in Frankrijk: 'Obesitaks' op publiciteit voedingswaren

Sinds 1 maart wordt in Frankrijk alle publiciteit op grote panelen of in publi-spots voor voedsel belast. De ''Obesitaks'' bedraagt 1,5 pct. van de kost van de publiciteit. Adverteerders kunnen de taks mijden door in hun publiciteit een slogan aan te brengen als: ''niet snoepen tussen de maaltijden'', ''weg met vet, suiker, zout'' of nog ''fruit en groente is beter''.
De federatie van voedingsproducenten heeft al haar leden geadviseerd om geen taks te betalen maar wel de slogans aan te brengen.

Lees meer / 0 comment(s)

Anti-pub activisten in Frankrijk halen slag thuis


Het ''Collectif des déboulonneurs', een groep activisten in Frankrijk die actie voeren tegen publiciteit, haalde deze week een belangrijke slag thuis. Het ''Collectif des déboulonneurs'' is gekant tegen alle publiciteit, maar voert nu speciaal actie tegen de wildgroei van billboards, grote publiciteitspanelen, langs de wegen en in de steden. Op verschillende plaatsen hadden leden van de 'déboulonneurs' hun protest tegen publicitaire wildgroei op de affiches gespoten en werden ze daarvoor opgepakt.

Lees meer / 1 comment(s)