Overname Yahoo door Microsoft: wat zijn de gevolgen?
Overname Yahoo door Microsoft: wat zijn de gevolgen?
Michaelvdr05 februari 2008 – 18:48
Op 1 februari bracht Microsoft een overnamebod uit van 44,6 miljard dollar (omgerekend 30 miljard euro) op Yahoo. In dit artikel bespreken we enkele mogelijke gevolgen van deze overname.
Op 1 februari bracht Microsoft een overnamebod uit van 44,6 miljard dollar (omgerekend 30 miljard euro) op Yahoo. Microsoft, bekend van het besturingssysteem Windows en het softwarepakket Office, is een technologiebedrijf dat ook aanwezig is op het internet via onder meer de zoekmachine Live Search en de MSN-portaal. Yahoo is gespecialiseerd in internetdiensten en beschikt vooral over een sterke advertentie-technologie. Ze beheren bekende websites zoals Yahoo Search, Flickr en del.icio.us .
Wat zijn de mogelijke gevolgen voor de gebruikers ?
Allereerst is het onduidelijk hoe de bestaande internetdiensten van Yahoo! en Microsoft zullen geïntegreerd worden. Zal Microsoft de ontwikkeling van de fotowebsite Flickr blijven ondersteunen of gaat Microsoft in plaats daarvan de eigen Live Spaces te promoten ? Deze fusie zal een verschraling van het aanbod van internet services tot gevolg hebben. Beide bedrijven bieden namelijk voor het grootste deel gelijkaardige diensten aan: een e-mail service, een instant messenger programma, een zoekmachine, enz. Gebruikers zullen dus minder keuze hebben tussen deze verschillende services.
Ook voor de open source community betekent deze overname weinig goeds. Yahoo! gebruikt de open source technologie PHP, heeft een open source Yahoo! User Interface (YUI) library uitgebracht en sponsort regelmatig evenementen in de open source community. Laatst verworf Yahoo! Zimbra, dit is de open source concurrent van Outlook. Met de overname door Microsoft is het maar zeer de vraag of deze projecten verder zullen ondersteund worden.
Waarom deze overname ?
Microsoft wil van de expertise van Yahoo! gebruik maken om haar eigen internet-activiteiten te optimaliseren. Zo willen ze een front vormen tegen het oppermachtige Google dat momenteel de internet markt overheerst. Een tweede voordeel van deze fusie is dat van schaalvergroting en efficiëntie (lees: het ontslaan van personen), die volgens Microsoft zou resulteren in een besparing van ongeveer 1 miljard dollar per jaar.
Voor Microsoft was afgelopen week trouwens een ideale periode om een overnamebod op Yahoo te plaatsen. Laatst werd bekend gemaakt dat Yahoo! 1000 personeelsleden zou moeten ontslaan en er in het in het vierde kwartaal van 2007 23 procent minder winst is gemaakt. Het aandeel van Yahoo! is dan ook met 35% gezakt tegenover oktober 2007, waardoor het overnamebod van Microsoft relatief laag ligt.
Anderen hebben sterke twijfels over het succes van een fusie. Men zou immers kunnen stellen dat door de overname van Yahoo!, Microsoft aanduidt dat ze zelf niet in staat zijn om te concurreren met Google. Er moet in ieder geval een serieuze inhaalbeweging gemaakt worden tegenover Google, die steeds verder uitloopt met zijn advertentieprogramma en zijn marktaandeel steeds verder zit te groeien.
Google meent dat deze mogelijke overname de kernwaarden van het internet - zijnde openheid en innovatie - bedreigt. Daarom is ook Google aan het nadenken om samen te werken met Yahoo!.
Toekomst van het internet ?
Het Center for Digital Democracy (CDD) en het Electronic Privacy Information Center (EPIC) maken zich zorgen over de gevolgen voor onze privacy in de digitale wereld. Volgens deze organisatie zal de overname consequenties hebben voor democratische maatschappijen over de hele wereld, aangezien twee digitale gatekeepers gaan controleren hoe het internet en andere interactieve media zich zullen ontwikkelen. Sommige internetgebruikers hebben hier echter een andere mening over: zij zien Google als een monopolist, die er dankzij de overname van Yahoo door Microsoft een echte concurrent bij heeft.
Een hierbij aansluitende vraag die we zeker moeten stellen is of universele diensten zoals e-mail en zoekmachine niet te belangrijk zijn om over gelaten te worden aan één of twee Amerikaanse privé-bedrijven. Deze diensten spelen immers een heel grote rol in ons dagelijks leven. Bedrijven zoals Microsoft en Yahoo! beschikken dan ook over een enorme machtspositie.
Nieuwslijnmeer
- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
Google en reclame
christophe, 06/02/2008 – 00:44
Misschien nog een interessant cijfer:
Van de 16 miljard dollar die in 2006 gespendeerd werd aan reclame op het internet, kwamen er vier miljard in de zakken van Google terecht. Een bedrijf dat zelf geen enkele content maakt.
Qua monopolisering is dat redelijk ongezien in de geschiedenis van de media. Stel je voor dat een kranten- of tv-groep met een kwart van alle reclameinkomsten in de wereld gaat lopen.