Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Crisis in de media maait kranten weg

Crisis in de media maait kranten weg

In maart verschijnt een nieuwe reader van Indymedia.be met bijdragen over “De crisis in de media”. De teksten zijn net binnen bij de vormgeefster. Frustrerend want de revolutie in medialand gaat verschrikkelijk snel. “Tegen 2010 zouden verschillende steden in de VS geen krant meer hebben.” Zo staat het in onze bijdrage in de reader. Let op de voorwaardelijke wijs. Gisteren kwam het nieuws dat uitgever Hearst er mee dreigt om The San Francisco Chronicle te sluiten. Zo zou San Francisco de grootste Amerikaanse stad worden zonder (betaalde) krant.

The Chronicle heeft een oplage van 339.000 exemplaren, maar maakt wekelijks bijna 1 miljoen dollar verlies. Het lijkt er op dat Hearst in de eerste plaats een zware herstructurering wil forceren met zijn dreigement. Om de verliezen weg te werken, zou naar verluidt de helft van de 1500 werknemers moeten afvloeien. Een andere mogelijkheid is dat de krant verkocht wordt aan het mediaconcern MediaNews Group die ook al kranten als San Jose Mercury News en Oakland Tribune in haar portefeuille heeft. Zo zouden zowat alle kranten in de hele Bay Area uitgegeven worden door hetzelfde bedrijf. Het gaat om een regio met 7,2 miljoen inwoners (meer dan Vlaanderen dus). Een economisch belangrijke regio met Sillicon Valley. En meteen ook de rijkste regio van de VS. Hearst dreigde er vorige maand ook al mee om de Seattle Post-Intelligencer te sluiten.

Vandaag verschijnt de laatste editie van Rocky Mountain News, 55 dagen voor de 150ste verjaardag van de krant die grootste krant is in de stad Denver. Het bedrijf achter de krant (E.W. Scripps) sloot de voorbije jaren ook al Albuquerque Tribune en Cincinnati Post.

Eerder deze week vroegen de twee krantenconcerns Philadelphia Newspapers (met onder meer de Philadelphia Inquirer) en Journal Register (van New Haven) het faillissement aan onder 'chapter 11'. In december van vorig jaar deed Tribune Co., de uitgever van The Los Angeles Times en Chicago Tribune hetzelfde. Ook Star Tribune Holding Corporation (van Minneapolis Star-Tribune) onderging dat lot. De toekomst van die kranten hangt dus ook aan een zijden draadje.

En dan is er nog The New York Times. In mei moet de krant een schuld van 400 miljoen dollar herfinancieren. Zal The New York Times dan beslissen om voortaan alleen nog op het net te verschijnen? Het zou voor een schokgolf zorgen in krantenland. Maar zelfs als er in mei een oplossing gevonden wordt, het is allemaal uitstel van executie, schrijft het magazine the Atlantic. “Regardless of what happens over the next few months, The Times is destined for significant and traumatic change. At some point soon—sooner than most of us think—the print edition, and with it The Times as we know it, will no longer exist.”

Het boekje “Crisis in de media” wordt zondag 29 maart in ons mediacentrum voorgesteld in aanwezigheid van mediaprofessor Hilde Van den Bulck die zelf ook een stuk schreef. De reader bevat verder de meningen van Pol Deltour, Peter Vandermeersch, Rik Van Cauwelaert, Wouter Hillaert.

Hieronder vindt u de flaptekst:

De crisis slaat toe in medialand. Mediaconcerns herstructureren. Journalisten worden ontslagen. Zullen er binnen een paar jaar nog kranten bestaan? En zullen ze nog kwaliteit bieden? Of zal het zoeken zijn naar wat ernst tussen de naaktfoto's van Madonna en de uitwijdingen over populaire quizprogramma's? We hebben het gevraagd aan hoofdredacteuren, aan een professor, een freelancer en de algemeen secretaris van de journalistenbond.

Het is moeilijk dansen op het slappe koord tussen economische en intellectuele waarde, schrijft mediaprofessor *Hilde Van den Bulck*. Zij vindt dat de overheid niet mag verzaken aan haar zorgplicht. Als er perssteun komt voor de mediabedrijven moet die gekoppeld worden aan strikte voorwaarden, schrijft *Pol Deltour*, algemeen secretaris van de Vlaamse Vereniging van Journalisten.

*Peter Vandermeersch*, algemeen hoofdredacteur van De Standaard en Het Nieuwsblad geeft toe dat de toekomst onzeker is. "Uitgever Corelio weet niet waar we binnen vijf jaar zullen staan." De kans dat er in 2015 nog drie kwaliteitskranten overblijven in Vlaanderen acht hij zeer klein. "Het model van de toekomst is kwaliteit en daarnaast heel veel gratis pulp", zegt Knack-directeur *Rik Van Cauwelaert*. Alleen zou het wel eens kunnen dat er een nieuwe sociale kloof opduikt. "Kwaliteit voor mensen die het kunnen betalen en pulp voor de anderen."

Theaterrecensent *Wouter Hillaert* probeert al jaren die kwaliteit te bieden. Met recensenten uit zowat alle Vlaamse media luidde hij onlangs de noodklok. "De kritische cultuurjournalistiek sterft een stille dood", vrezen zij.

Is er dan geen uitweg? Als blijkt dat de commercialisering niet garant staat voor een divers, pluralistisch en kwaliteitsvol medialandschap dan moéten er niet-commerciële initiatieven komen, schrijven Christophe Callewaert en Han Soete van *Indymedia.be*. De overheid, sociale bewegingen en iedere lezer met een hart voor democratische kwaliteitsmedia zouden daar best aan meewerken.

christophe

Gepost door christophe
27.02.2009

Tags