Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De beursintroductie van de NMBS

De beursintroductie van de NMBS

De treinreizigers zijn in België nog nooit zo ontevreden geweest als nu. Het jaarlijks aantal klachten is op het hoogste niveau ooit. Dit is uiteraard niet te verwonderen.

De NMBS is een overheidsbedrijf. In de reguliere economie, lees de privé sector, staat klantvriendelijkheid voorop. De meeste NMBS ambtenaren kennen nog niet eens de betekenis van het begrip klantvriendelijkheid, laat staan dat ze zich klantvriendelijk opstellen. Vertragingen zullen voor een gedeelte altijd onvermijdelijk zijn. Er kan altijd wel iets misgaan met de planning. Men zou de NMBS zo kunnen organiseren dat sommige vertragingen van de baan geholpen worden, zoals bijvoorbeeld de vertragingen vanwege een treinbestuurder die te laat is. Maar dit zou zoveel kosten dat de prijs voor een treinticket nog hoger wordt. De bevolking zal dus moeten leren leven met vertragingen. Hetgeen de NMBS ambtenaren, of moeten we zeggen ambetantenaren, nu vertikken is het geven van correcte informatie omtrent de vertragingen. Dit is weer de klantvriendelijkheid die totaal ontbreekt. Hier moet nog veel verbetering komen. Maar aangezien de NMBS een overheidsbedrijf is zal een verbetering zeer moeilijk worden. Er is bij de NMBS een diepgewortelde cultuur van zelfgenoegzaamheid en arrogantie. Deze zelfgenoegzaamheid en arrogantie komt voor bij alle ambtenaren. Maar bij de NMBS loopt ze de spuigaten uit. Om dit probleem op te lossen is er maar één uitweg: de NMBS moet voor de volle honderd procent geprivatiseerd worden en naar de beurs gebracht worden. Op deze manier kan men veranderingen gaan doorvoeren. Klantvriendelijkheid wordt belangrijk, de service verbetert. De personen die nu om negen uur toekomen en om tien uur gedaan hebben met werken, wat eerder regel dan uitzondering is, worden ontslagen. Iemand die maar een uur werkt en acht uur betaald wordt rooft in feite het geld van de belastingbetaler. Een privé onderneming kan deze problemen gemakkelijk oplossen. Dit zal leiden tot een efficiëntere werking van de spoorwegen. De concurrentie die op de spoorwegen ontstaat, verplicht dan ook de NMBS om even goed of beter te blijven dan de andere maatschappijen die op de sporen rijden. De prijzen zullen dalen. De belastingbetaler ziet zijn geld niet meer verkwanseld aan de nutteloze geldput die de NMBS nu is. De service op de treinen zal ook beter worden. Tevens zullen de treinen stipter rijden. En de treingebruikers zullen meer tevreden zijn. Een beursgang van de NMBS komt dus iedereen ten goede. Ook de werknemers die nu hun schoenen komen verslijten bij de spoorwegen zullen gelukkiger worden. Want zij krijgen de kans om zich weer nuttig te maken in een echte job, lees een privé job. Ik stel wel voor dat één monopolie overeind blijft: het monopolie op de spooruitbating zelf. Dit is een natuurlijk monopolie waar concurrentie onmogelijk is. Maar dit monopolie kan perfect ingenomen worden door een gereguleerd privé bedrijf. Johan Van Woensel. 8 april 2009.

We zagen wat de

We zagen wat de privatisering bij de post gaf en bij de spoorwegen in Engeland een hoera voor het kapitalisme!Ongelukken en uitbuiting van de werkende mensen.

Privatiseren betekent armoede exporteren naar lage lonen landen en ongelukken importeren.

Er is nog nooit zoveel misgelopen met de post als de laatste jaren en de spoorwegen in engeland.

Jij ziet ze vliegen .
je gelooft zeker ook nog in de fabel van ali baba ben laden en de 14 moslimrovers die 3 torens lieten instorten op 11 sept 2001?

heil ....
Weet je wie belgie financierde bij de oprichting in 1933?

Mr Rostchuld!

Citroentje