[Opinie] Het verdriet van A
[Opinie] Het verdriet van A
Laila Ekchouchou20 augustus 2006 – 01:32
Toen ik vanmorgen de weekendeditie van de Standaard doorbladerde (DS,19/08/06) viel mijn oog direct op de VRAAG VAN DE WEEK. Mogen leerkrachten een hoofddoek dragen?
Nu de antwoorden van een aantal ‘prominenten’ in het onderwijs en een aantal politici verbaasde mij uiteraard niet. Het dragen van een hoofddoek kan niet getolereerd worden volgens het neutraliteitsbeginsel. Vanuit het platform Blijf van mijn hoofddoek! zijn wij van mening dat het principe van neutraliteit in een school zich moet baseren op de inhoudelijke invulling van de programma’s en de relaties tussen leerlingen en leerkrachten onder elkaar. Het mag zich niet tot uiterlijkheden beperken! Een school die zich inlaat met de persoonlijke & levensbeschouwelijke keuze van haar leerlingen én leerkrachten schendt het neutraliteitsbeginsel. Een schoolreglement waarin het verbod vermeld staat blijft een aantasting van de mensenrechten.
Patrick Janssens (sp.A), burgemeester Antwerpen, gaat zelfs een stapje verder en verklaart in hetzelfde artikel dat hij zelfs begrip opbrengt voor een bank die niet toestaat dat haar loketpersoneel met een hoofddoek, een kruisje, een keppeltje of een vrijzinnige fakkel achter de balie plaatsneemt.
Niet zo héél lang geleden was het dezelfde Patrick Janssens, die naar aanleiding van de racistische moorden in Antwerpen, in het Vlaams parlement uithaalde en verklaarde dat Vlaanderen resoluut moet kiezen voor ‘diversiteit’. Vlaanderen kan homogeen zijn, de grenzen kunnen dicht, ‘maar dan keren we terug in de geschiedenis en dan gaan we niet vooruit, aldus Janssens. "Racisme is dom, diversiteit is vooruitgang. Enkel in Bokrijk en Pompei zal nooit iets veranderen", zei hij. Janssens riep ook alle beleidsverantwoordelijken op om in de spiegel te kijken. (Het laatste nieuws, 24/05/06).
Op vrijdag 26 mei vond er onder de twee motto's 'Het verdriet is van A' en 'Stop racisme, diversiteit is realiteit' een stille optocht plaats in de stad Antwerpen als steunbetuiging aan de families van Mohamed Bouazza en de slachtoffers van de racistische moorden. De optocht was een sereen protest tegen alle vormen van geweld in onze samenleving en een pleidooi voor een verdraagzame stad.
Als Antwerps burgemeester moet ook hij kiezen voor diversiteit én daar hoort de hoofddoek bij!! Op school, op ons werk, … kortom overal! Hoe kunnen we streven naar een divers Vlaanderen als we telkens weer groepen uitsluiten? Hoe kan je een pleidooi houden voor een verdraagzame stad als je zelf resoluut blijft kiezen voor een uitsluitingsmechanisme? Ziet hij niet dat de kansen van moslimmeisjes in zijn eigen stad worden beknot? In het onderwijs krijgen ze te horen dat ze niet mogen zijn wie ze zijn, met demotivatie en een laag zelfbeeld als gevolg. Daarbovenop moeten ze een school gaan kiezen waar ze wel een hoofddoek mogen dragen. Vaak maken ze hierdoor een verkeerde studiekeuze. Vele bedrijven tolereren de hoofddoek nog steeds niet. Hoogopgeleide meisjes worden gedwongen om een (minderwaardige) job te kiezen waar ze wel hun hoofddoek mogen dragen.
Beste Patrick, verander de wereld, begin bij jezelf. Hopelijk vergat je ondertussen zelf niet in de spiegel te kijken! 't Stad is NIET van iedereen! En dat is pas het verdriet van A!
Laila Ekchouchou
Platform ‘Blijf van mijn hoofddoek!’
www.blijfvanmijnhoofddoek.be
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
Voorbeelden
Belg, 20/08/2006 – 11:50
Wat we nodig hebben zijn voorbeeldfuncties van vrouwen met een hoofddoek: zelfstandigen, ingenieurs, docters, bedrijfsleidsters, bankdirectrices, vakbondsleidsters, chef-redacteurs, rechters, politiekers, ministers. Pas dan zal er iets veranderen.
Laten we eerst het
Laila, 20/08/2006 – 13:01
Laten we eerst het hoofddoekenverbod afschaffen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt! Zo krijgen ze 'misschien' de kansen die ze verdienen en kunnen ze fungeren als 'voorbeeldfunctie'! Wat nog altijd geen garantie is gezien het feit dat de discriminatie op de werkvloer in een vroeger stadium plaatsvindt en meer afhangt van de naam die de sollicitante draagt.
lessen beu
choeke, 20/08/2006 – 13:52
Probeer 's een kepeltje of een kruis aan je nek een job te vinden in een van de moslim landen.... laat staan onderwijzer.
Ben het beu lessen van de moslimgemeenschap te moeten horen over verdraagzaamheid etc... Veeg eerst voor eigen dorpel.
En neen, ik stem NIET Vlaams Belang !
De domste
Anna, 20/08/2006 – 14:23
Qua domste commentaar van de week scoor je hoog, chouke.
Nooit gehoord van de christelijke gemeenschap in Libanon en Irak? De joodse gemeenschap in Marokko? De voormalige minister van Buitenlandse Zaken in Irak (Aziz) was een christen.
In Marokko kan je naar het museum van joodse cultuur en synagoges en joodse scholen worden er gesubsidieerd door de Marokkaanse overheid.
Maar eigenlijk maakt dat niet eens wat uit. Bovenstaand artikel gaat over moslims in België (autochtoon én allochtoon), niet ergens in een ver land. Als jij op het linkervak gaat rijden en daar botst met een Engelsman die in België woont, ga je hem toch ook niet zeggen: "Héla uit de kant, in jouw land rijdt iedereen links!"
Volgende keer dus even nadenken voor je aan het commentariëren slaat.
Hoofddoekjes ...waarom moeilijk doen?
Jo, 20/08/2006 – 18:05
Ik vind het allemaal overdreven dat moslims moeilijkheden maken over de kwestie van hoofddoekjes. Als opvoeder moet ik mij ook aanpassen aan de arbeidsreglementering, uitzonderingen zijn niet toegestaan. Stel dat ik behoor tot de satanische kerk. Mag ik dan met satanische symbolen zwepen op school? Heb ik het recht om mijn privé-geloof op te dringen aan anderen? De sociale bewegingen (van anarchisten over socialisten tem de mei-68-ers) hebben gevochten voor een vrije maatschappij los van het juk van het katholieke geloof! De scheiding der machten is er gelukkig gekomen na veel bloed en tranen in de 19e eeuw. Wat de moslims nodig hebben is eenzelfde emancipatorische beweging zoals wij gehad hebben. Nu staat de halve wereld in brand voor het 'geloof'. Net zoals de katholieken vroeger kijken veel moslimfanatici neer op niet-gelovigen of andersgelovigen. Dat Marokko de laatste jaren vooruitgang boekt kunnen we alleen maar toejuichen. Veel vrouwen dragen daar het hoofddoek niet meer net zoals in Tunesië of Turkije. Zij zijn de dress-codes van hun godsdienst ook beu aan t worden net zoals wij in onze jonge jaren niet meer naar de kerk wilden. Geloof is een privé-zaak geworden en hoort niet thuis in openbare instellingen zoals scholen, de rechtbank enz... Ik doe daar niet moeilijk en pas me aan...zolang we in een democratie leven. Ik wordt kwaad van al wat ruikt naar fanatisme of het nu van moslims komt, van het Vlaams Belang of andere religieuze of politieke kwezels.
een vrijbuiter,
Johan
opdringen?
Bert Appelmans, 20/08/2006 – 18:27
Euh, Johan...
Je zegt dat niemand het recht heeft zijn geloof op te dringen. Maar euh is dat nu niet precies wat jij doet: je (on)geloof opdringen aan iemand die zijn geloof gewoon heel persoonlijk wil beleven? Wat is er opdringerig aan een moslima met een hoofddoek, een jood met een keppel, een sikh met een tulband of een hippie met een peace-symbol? Wat is een vrije maatschappij als niks nog mag en iedereen uniform moet zijn? Kunnen we niet beter een beetje verdraagzamer zijn?
zelfstandigen
Belg, 20/08/2006 – 19:36
Voor zelfstandige beroepen is er niet zoiets als een 'werkvloer' waar je gediscrimineerd kunt worden toch?
Rechters met een
Anonymous, 21/08/2006 – 00:59
Rechters met een hoofddoekje, dat lijkt me geen goed idee. Rechters moeten vooral onafhankelijk zijn. Een rechter met een hoofddoekje wekt alvast de schijn dat hij niet onpartijdig is. Ze zou de schijn kunnen wekken dat ze haar geloofsgenoten zou bevoordelen, of dat ze vooroordelen zou hanteren tegenover bv. homo's. (Ik beweer niet dat elke moslim homofoob is, alleen dat er sommige homohaters zijn die zich op de islam beroepen. (Zoals er andere homohaters zijn die zich op de bijbel beroepen: een reden voor mij om in de rechtszaal geen kazuifels of kruisbeelden toe te staan.)
Hoofddoekjeskwestie
Jo, 21/08/2006 – 10:14
Ik dring mijn (on)geloof net niet op (je doet er mee wat je wil)...draai nu de rollen niet om. U zegt het zelf.."geloof is een persoonlijk beleven waar we respect moeten voor opbrengen". Da's net hetzelfde wat ik al zei in mijn vorige mail. Voor mijn part mag je moslim, Jehovah's getuige, Blokker, vrijzinnige of katholiek zijn maar de openbare diensten, waaronder scholen, zijn er voor iedereen. Je moet daar als postbeambte of leerkracht toch ook niet met een swastika, een jodenster of een kruis rondlopen? Trouwens, herinner je nog de hele heisa rond de mohammed-cartoons. Wat moet je daar dan mee. De heren die dit maakten deden dit ook in vrijheid, blijheid maar dat werd toen niet geaccepteerd door bepaalde moslim-gelovigen ondanks de vrijheid van meningsuiting in West-Europa. Er werd zelfs gedreigd met aanslagen. Dat was toch geen teken van een open debat-cultuur binnen een bepaald deel van de moslim-wereld. Wat je in je dagelijks leven doet gaat niemand een reet aan. Ik ben ook niet voor een eenheidsworst maar laat ons proberen met serieuzere zaken bezig te zijn dan een hoofddoekje. Als ik morgen op mijn werk mijn oorring moet uitdoen (waar ik een persoonlijke waarde aan hecht) kies ik voor mijn werk en doe mijn oorring uit omdat ik brood op de plank wil voor mijn gezin. Maar als ik morgen moet werken waar de arbeidsomstandigheden onmenselijk of gevaarlijk zijn voor het milieu kom ik wel op straat, zoals ik al veel gedaan heb in het verleden, omdat ze iedereen treffen,
Ni Dieu, Ni Maitre om het met de woorden van Leo Ferré te zeggen
een vrijbuiter,
Jo
De diversiteit waarover
Anonymous, 21/08/2006 – 13:30
De diversiteit waarover Patrick Jansens het heeft, is niet het schenden van de neutraliteit in openbare scholen, wat de mensen van de organisatie 'blijf van mijn hoofddoek' bedoelen. Een publieke ambtenaar, zoals een rechter, én een pedagoog, een leerkracht, etc... moet neutraal blijven en geen enkele getuigenis van een overtuiging of religie mag zichtbaar zijn. Wet is wet. Ik interpreteer het niet laks, een ambtenaar is een ambtenaar. Dit is juist het uiterst mogelijke liberalisme dat diversiteit mogelijk maakt! De instellingen, van éénder welke aard - wie het over gradaties heeft, zit fout- van rechter tot leerkracht, van rechtbank tot school, moeten gezuiverd blijven van politiek en religie. Laksheid in deze is het begin van corruptie, vriendjespolitiek en bananenrepubliek. En nogmaals: islamles is niet neutraal? Fout! Een islamleerkracht zou moeten les geven over de islam, anders moet je bij de imam zijn. Een leerkracht zedenleer moet les geven op een neutrale wijze, over de actualiteit, filosofie, maar daar niet als zijnde een vrijzinnige staan te préken, zie je...
Ik vind niet dat we tolerant moeten zijn tegenover schending van neutraliteit. Een islamleerkracht die een overtuigd moslim is die niet over de islam spreekt, maar in de naam van de islam spreekt, is een regelrechte overtreding van de grondwet, een stap terug in de tijd en een afbraak van de strijd tegen fanatisme, politiek en religieus waar we in onze leefwereld voor staan.
Een zelfstandige is zijn
Joachim Raes, 21/08/2006 – 13:46
Een zelfstandige is zijn eigen baas, hij doet wat hij wil (of zij) omdat hij of zij op dat moment tot de private sfeer behoort. In de openbare sfeer: rechtbanken tot scholen, moet neutraliteit gevrijwaard blijven. Denk maar niet dat deze neutraliteit 'niet neutraal' is, dat is ze zeker: geen politiek en geen religie. Oordelen in geschillen moet afstandelijk gebeuren. Onderwijzen moet afstandelijk gebeuren: dus praten OVER, niet praten IN NAAM VAN. Begrijpt u het gevaar? Laksheid in deze is het begin van corruptie, vriendjespolitiek en bananenrepubliek! Ik vind het onterecht ja zelfs onbeschoft om openlijk de grondwet niet neutraal te achten, ten bate van een sjaaltje (want in wezen is het dat), een oprechte geschokte burgemeester door het slijk te halen, die eveneens oprecht heeft gepleit voor diversiteit. Om diversiteit op straat en in de private sfeer te garanderen, moet liberaliteit en verlichting gegarandeerd blijven in de publieke. Ik wil het niet hebben over hoe men in Saudi Arabië zou reageren moest een Amerikaanse daar in een kort rokje lesgeven, het gaat over hier! Een beetje meer respect eis ik als burger van België voor de Belgische Grondwet. De heisa over die doekjes is carrément overdreven. Ik heb er niets tegen, wel tegen het arrogante gezeik die de mensen van 'blijf van mijn hoofddoek' uitkramen om zomaar eventjes 300 jaar geschiedenis van een gevecht voor Ni Dieu Ni Maitre in het gevaar te brengen. Een onbeschoftheid van de eerste graad! Gebuisd!
goede formulering
Peter vds, 21/08/2006 – 16:51
Goed geformuleerd.
Geen hoofddoeken toelaten in publieke functies is absoluut geen uitsluitingsmechanisme, het is een manier om zo neutraal mogelijk over te komen naar de burger toe. Dat is een van de vele opdrachten die tot het takenpakket van publieke ambtenaren behoort.
Er zijn ambitieuze moslima's
Elza Celina, 21/08/2006 – 18:20
Er bestaan moslima's met hoofddoek en carrière, die allerlei functies bekleden, bedrijfsleidsters, verpleegsters, vroedvrouwen, scientific officers, directiesecretaresses zelfs hogere functies, zoals een audit-controller in een bekende Belgische bank. Al deze dames hun verhalen bundelen en uitgeven. Dat zou pas verhelderd zijn.
- Als al onze publieke
Laila, 21/08/2006 – 19:04
- Als al onze publieke instellingen zo 'neutraal' zijn, kan iemand mij dan uitleggen waarom vorige week dinsdag (15 augustus - Onze Lieve vrouw hemelvaart) ALLE publieke instellingen gesloten waren?? Volgens mijn laatste berichten is dit een 'christelijke' feestdag. En ik laat Kerstmis, Pasen, (wettelijke feestdagen!!)... even terzijde. (Beste Joachim, ik denk dat je jouw gevecht 'Ni dieu, Maitre daar even zal moeten verderzetten).
- Diversiteit is een 'hip' woord dat velen graag te pas en te onpas gebruiken. En Patrick Janssens is daar één van, mijn excuses voor zijn fanclub, maar 'just is just'! Wil je het hebben over diversiteit dan hoort de hoofddoek daar nu eenmaal bij, punt andere lijn! Geloof is niet iets dat je NIET in een keurslijfje kan steken. Wanneer Patrick Janssens in datzelfde interview claimt dat hoofddoek ook niet in de banksector kan dan gaat hij een stapje te ver!
- Emancipatie heeft volgens mij te maken met een streven naar gelijkrechtigheid, zelfstandigheid en eerlijke 'maatschappelijk verhoudingen en NIET naar de klederdracht van die persoon. Deze definitie komt uit de Van Daele, hoor, ik heb hem niet 'verzonnen'. Wanneer je als werkgever/school een hoofddoekenverbod invoert dan zorg je er juist voor dat iemand wordt uitgesloten van werk & onderwijs. Is dat dan emancipatiebevorderend??
- We leven in een 'democratisch' land, waar keuzevrijheid gegarandeerd wordt. Het dragen van een hoofddoek is daar één van. Wij zijn dan ook tegen elke vorm van dwang: het opleggen van een hoofddoek, maar ook de verplichting aan een moslimvrouw om haar hoofddoek uit te doen. Beiden toepassingen druisen in tegen de normen en waarden van een democratie waar godsdienstvrijheid gegarandeerd wordt! (EVRM)
- Wij tellen hoofddoekdragende en niet- hoofddoekdragende leden, man/vrouw, allochtoon/autochtoon! Vrouwen die wel met hoofddoek werken en anderen die steeds de deksel op de neus krijgen! En misschien komen we 'arrogant' over, maar daar trekken we ons niet echt iets van aan!
hoofddoek symbool sekseongelijkheid
Elvis, 21/08/2006 – 21:21
Waarom krijgt de samenleving geen kans om tegen haar bevolking te zeggen: wij tolereren niet dat onze dochters verplicht worden zich te verschuilen achter een hoofddoek?
De hoofddoek is een symbool van de verplichting van meisjes om die doek aan te doen. Natuurlijk maakt de hoofddoek deel uit van de culturele beleving van de islam en geen enkele reden waarom dat niet beleefd zou mogen worden.
Enkel, in een klaslokaal verkondigen leerkrachten de waarheid aan onwetende kinderen. Als een leerkracht een hoofddoek draagt in de klas dan geeft zij haar leerlngen mee dat het normaal is verplicht te worden de hoofddoek aan te doen omwille van het meisje zijn.
De leerkracht in kwestie kan dan wel uitleggen dat het voor haar persoonlijk geloof een eer is die doek te mogen dragen, omdat jongens in diezelfde cultuur daarvan vrijgesteld zijn, verdedigt zij impliciet sekseongelijkheid.
De meerderheid van de Vlaamse ouders ziet nu eenmaal liever dat hun kinderen opgroeien tot weerbare individuen die zowel jongens als meisjes dezelfde rechten toekennen.
Anna, ik blijf erbij ;
chouke, 21/08/2006 – 21:27
Anna,
ik blijf erbij ; Probeer 's een kepeltje of een kruis aan je nek een job te vinden in een van de moslim landen.... laat staan onderwijzer.
In Praag is een joods museum, een joods kerkhof en een synagoge, maar Joden zijn er niet meer. In Marocco, en Tunesie ook, veel joden zijn weg.
Je voorbeeld "Libanon". Ik begrijp niet wat je met de christelijke gemeenschap van Libanon bedoeld, Libanon is (nog) niet een islamitisch land ! dus het feit dat er christenen wonen heeft niets te maken met moslim-tolerantie.
Scholen in Marokko ? Kan je ook spreken over de franstalige scholen die in Algerije allemaal dicht moesten ?
oei oei, we gaan hier een dovemansgesprek tegemoet...
Da's in de roos !!
Anonymous, 22/08/2006 – 07:44
Da's in de roos !!
Mensen toch
Gaetan, 22/08/2006 – 10:17
Wat is dat toch hier? Iedereen is echt zo geobsedeerd door die hoofddoekenkwestie.
Uiteraard moeten openbare diensten neutraal zijn en kan het niet dat de uitvoerders ervan (ambtenaren)uiterlijke religieuze of politieke kenmerken vertonen.
MAAR jullie vergeten er allemaal wel bij te vertellen dat het hier over een leerkracht godsdienst gaat en niet over een leerkracht chemie. Al ik mijn kind inschrijf voor de les islam, zedenleer of Rooms katholieke godsdienst is dat mijn keuze en dan verwacht ik ook dat die bepaalde levensbeschouwing onderwezen wordt. Uiterlijke kenmerken zoals een kruiskettinkje, een fakkel of een hoofddoek horen daar dan wel bij.
kort antwoord
Peter vds, 22/08/2006 – 10:39
1. Het idee achter verlofdagen en het gedrag van publieke ambtenaren vergelijken, dat zijn appelen en camions. Niets met elkaar te maken.
2. Patrick Janssens zijn woorden zijn voor zijn rekening. Mail hem eens als je zijn visie op diversiteit uitgelegd wilt hebben.
3. Ik zou graag eens willen weten in welke manier een hoofddoek emanciperend werkt.
4. De keuzevrijheid om een niet publieke functie aan te nemen of niet te werken en wel een hoofddoek te dragen is toch gegarandeerd?
5. Dat jullie die hoofddoek dragen en jullie van andermans gedrag niets aantrekken is positief. Het bewijst ook dat er godsdienstvrijheid is in dit democratisch land :)
Ik ben blij dat u het
Joachim Raes, 22/08/2006 – 11:48
Ik ben blij dat u het standpunt over neutraliteit in de publieke instellingen erkent. Het laatste standpunt, over de ouder die zijn kind graag naar de islamles of godsdienstles stuurt, mét de implicatie dat deze mensen zich niet neutraal hoeven te gedragen, blijkt tamelijk hardnekkig te zijn. Ik heb er begrip voor. Het staat mensen (ouders) vrij om hun kinderen op te voeden naar believen en hun morele en religieuze leefwereld in te richten. Alle respect. Voor mijn part staat het hun niet vrij om daarvoor beroep te doen op het Belgische onderwijs. Laat hen dan maar beroep doen op de kerk of de moskee, of eender welk religieus of levensbeschouwlijk huis. Deze mensen die bij deze instellingen betrokken zijn, zullen dat véél beter doen dan een leerkracht. Publiek en private sfeer: strikt gescheiden of we glijden af naar meer laksheid. Om de dames van 'blijf van mijn hoofddoek', die zich 'niets aantrekken' van hun arrogantie van repliek te dienen: uw volste recht, u zult niet eens opvallen, aangezien het in deze maatschappij stikt van arrogantie (waaronder ik misschien); maar dat bewijst dan maar ieders betrokkenheid en respect. Over die christelijke feestdagen die gelden voor alle publieke instellingen: dames, ik ben het gloeiend met u eens. Als ik op een godvergeten christelijke feestdag voor een gesloten deur sta, durf ik al eens de verschrikkelijkste vloeken af te steken. Bij deze ben ik consequent. Ik wens alle dames met een hoofddoek zeer veel succes bij hun strijd voor emancipatie en dit is oprecht. Toch zal ik bij elke poging om de neutraliteit aan te tasten lijnrecht tegenover u staan!
Tot slot: beste Gaetan, u heeft gelijk: ik bén geobsedeerd door hoofddoekjes. Ik kick erop. Hoeveel ik op straat ook tracht meisjes mét hoofddoek te versieren en hoeveel ze mij ook non-achtig afwijzen, alles heeft zo zijn omgekeerd effect. Want ziet u, ik ben ook maar een mens. Een hoofddoek is zoals een soutiens, ik wil weten wat eronder steekt.
Leuke discussie
Evi De Backer, 22/08/2006 – 12:32
Leuke discussie. Interessant ook, maar zoveel testosteron, Joachim. Je lijkt wel een potentiële tourwinnaar.
3. surf naar
Laila, 22/08/2006 – 17:08
3. surf naar www.blijfvanmijnhoofddoek.be/platformtekst. In onze platformtekst waren we reeds in 2004 pro-actief door een aantal argumenten tegen de hoofddoek op te lijsten en te beargumenteren.
Veel leesplezier!
je moet dan consequent zijn
Gaetan, 23/08/2006 – 11:38
Je praat over godsdienstlessen in termen van PRATEN OVER in plaats van PRATEN IN NAAM VAN. Wat ga jij dan doen met het katholieke net? In Vlaanderen gaat hier hier makkelijk om 50% van alle scholen. Zoiets heeft veel meer impact dan één hoofddoekdragende moslimleerkracht. Evenzeer is dit ik niet 'neutraal'.
Zolang er een katholiek onderwijsnet is, moet men niet komen zeveren over de neutraliteit van het onderwijs. Want zwijgen daarover, maar afgeven op hoofddoekdragende moslimleerkrachten is niet alleen discriminatie, maar gewoon absurd.
De vraag is wie er in feite
circe, 23/08/2006 – 12:15
De vraag is wie er in feite geobsedeerd is door die hoofddoeken. Wie zijn degenen die naar de rechtbank stappen omdat hun hoofddoek blijkbaar is vastgegroeid? Wie blijft met een uitgestreken gezicht steeds maar beweren dat het een "geloofsplicht" zou zijn? Op welk koranvers baseren ze zich? De waarheid is dat er nergens in de koran over een hoofddoek wordt gesproken!
Lees hier het volledige verslag: http://www.submission.org/Dutch/dress.html
Circe is korankenner?
Evi De Backer, 23/08/2006 – 12:23
Circe heeft blijkbaar een eigen interpretatie van de Koran. Goed zo! Maar wat maakt het ook uit. In de bijbel staat ook niet dat leerlingen van het katholiek onderwijs twee uur per week godsdienstles moeten krijgen of dat priesters geen sex mogen hebben. Is dat voor jou een reden om alle priesters te verplichten kennis te maken met deze heerlijke geneugten die ze nu moeten missen? Leven en laten leven. Is dat geen mooi principe voor verdraagzame, open en moderne mensen?
Ik heb op een katholieke
Joachim Raes, 23/08/2006 – 13:19
Ik heb op een katholieke hogeschool les gevolgd. De katholieke geloofsleer wordt daar niet gepreekt, in tegenstelling tot koranscholen in de moslimwereld. Zelfs Darwin wordt erkend, alsook de wetenschappelijke methode. Waarom? Omdat dit is verplicht. Het is verplicht het Vlaamse leerplan te volgen. In België staat het vrij een eigen onderwijsnet in te richten, dus een islam georiënteerde school zou in principe ook moeten kunnen. Maar toch moet elke leerling kunnen kiezen, naar een publieke of naar een katholieke, of;... school te gaan. Hier gaat in feite de neutraliteit over. Het gaat er niet om dat één strekking zijn wil oplegt aan al de rest. Het feit, dat er een katholiek net mag bestaan, getuigt van neutraliteit. Toch mag nergens een leeraar zijn eigen geloof gaan verkondigen. Je kan ook voor priester gaan hé. Afstandelijkheid in onderwijs is een must. Als een directie beslist een hoofddoekdragende leerkracht te ontslaan omdat de directie van mening is dat dit de neutraliteit schendt, is dit volkomen terecht, zeker in een publieke school.
In alle sectoren word door de overheid neutraliteit gegarandeerd door iedereen vrij initiatief te laten nemen, zoals verzuilde vakbonden, verzuilde onderwijsnetten, enzovoort. Verder is de staat verplicht een neutrale instelling ernaast te creëren, om de burger constant te vrijwaren verplicht zijn te kiezen voor een gekleurd of een verzuilde sector. In de gezondheidszorg is dit nét hetzelfde. Het is dus zeker niet hypocriet dat er een katholiek net bestaat. En waarom moet zonodig alles christen-moslim, of atheïst- gelovige worden voorgesteld? Ik begin over de hoofddoekjes in publieke sectoren en het debat wordt verschoven naar iets anders. Ik bén geen katholiek! Kijk liever naar de realiteit. Als die directie het zo beslist omwille van hun filosofie, is dat volkomen terecht. Alle netten dienen trouwens het Vlaamse leerplan te volgen. En ik was consequent, voor mij kunnen christelijke kruisjes bij leerkrachten ook absoluut niet door de beugel.
Ieder zijn wil...
Anon, 23/08/2006 – 21:38
Waarom zo moeilijk doen over een hoofddoek? Is het dan zo'n groot probleem dat het onverdraaglijk is dat het niet mag? Of MOET elke vrouw haar lokken laten zien? Of zijn gewoon sommige mensen er gewoon bang van dat je het op je werk niet mag aandoen?! Accepteer gewoon de gelooofskeuze van elk mens vooral als dit geen schade toebrengt aan de maatschappij.
Hoofddoeken en klakken.
observator, 23/08/2006 – 22:06
Mijn grootmoeder was francaise en droeg gans haar leven een hoofdoek,mijn moeder ook en mijn vader zijn klakke.Doodnormaal als men dit wil dragen ,men doet er niemand pijn mee en schaadt er ook niemand mee.Dus leve de hoofddoek en de klakke of de hoed .Wat een gezever zeg van die pseudo-intelectuele tegenstanders van een hoofddoek.Of is het om iets anders te doen,sluimert er daar weer geen onderhuids racisme .
Diegenen die een kijkje zijn
Laila, 23/08/2006 – 23:24
Diegenen die een kijkje zijn gaan nemen naar onze website die zullen noch koranversen vinden noch een verplichting aan anderen om de hoofddoek al dan niet te dragen. Het 'bekeren van anderen' staat NIET op onze agenda. Dat anderen er steeds van uitgaan dat vrouwen met een hoofddoek een soort 'bekeringsdrang' hebben zegt meer over hun beperkte visie! Het dragen van een hoofddoek blijft een individuele, persoonlijke keuzes.
We leven nu eenmaal in een rechtstaat. Dus wanneer burgers van dit land zich ten onrechte behandeld voelen dan hebben ze alle het recht om juridische stappen te ondergaan.
We kampen met een virus dat aan de wortels zit en de naam 'structureel racisme' draagt! Dat virus nestelt zich meer en meer in alle hoeken van onze maatschappij. Velen claimen dat ze dit virus willen aanpakken en komen af met 'pseudo-oplossingen die veel belastingsgeld kosten, maar op lange termijn niets uithalen!! Meer diversiteit op de arbeidsmarkt, meer diversiteit in het onderwijs! Misschien kunnen ze er een 'verkiezingshit van maken ...
Hoe kan je het bovenstaande realiseren als:
- 1/2 werkgevers een autochtoon verkiest boven een werknemer met een islamitische achtergrond (deze twee kanditaten beschikken over dezelfde capaciteiten).
- er nog steeds zoiets bestaat als 'dé witte vlucht' in het onderwijs én in de grote steden. (lees ik wil geen allochtonen als buren en ik wil niet dat mijn kinderen met allochtone kindjes in de klas zitten)
- het zoeken van een huurwoning een ware hel is (lees: ik wil mijn woning niet verhuren aan allochtonen
- als een ander mij moet voorschrijven wat ik juist mag dragen!
- discrimantie en racisme op de arbeidsmarkt reeds in een vroeger stadium start (ik zal het blijven herhalen ...). CV's die een 'vreemde' naam dragen, worden verticaal geklasseerd. En daar spreken we noch over de hoofddoek noch over het 'fameus' neutraliteisbeginsel!!
- etc. etc.
Wanneer je kampt met een virus kan je twee kuren volgen. Ofwel schakel je het virus direct uit en kies je voor de 'korte pijn
- invoeren van quota, wie niet luisteren wil moet voelen!! De overheid draagt een verpletterende verantwoordelijk door 'moedeloos' toe te zien hoe dagdagelijks jongeren worden gediscrimineerd! Wil je het hebben over diversiteit op de arbeidsmarkt, zorg er dan voor dat 'recht op werk' een basisrecht is voor iedereen! Iemand die beschikt over een inkomen zal meer investeren in onroerend goed, vrijetijdsbestediging, etc.
Op je werk kom je sowieso in contact met andersdenkenden/gelovigen, etc. De professionele band zorgt er juist voor dat men elkaars verschillen respecteert.
- pluralistisch & divers onderwijs: onderwijs moet een weerspiegeling zijn van onze samenleving waar iedereen het recht heeft om verschillend te zijn. Wanneer een school een hoofddoekenverbod invoert leert zij toch kinderen discrimineren in plaats van te leren samenleven met elkaar! Welke waarden en normen geef je mee aan de generatie van morgen??
- ofwel pomp je jezelf vol met pijnstillers en verkies je een héél lange lijdensweg!
- het ondertekenen van intentieverklaringen, sensibiliseringscampagnes -> werkloosheid blijft stijgen. Met de vergrijzing in onze maatschappij zullen wij blijven kampen met het 'pensioenenprobleem'.
- het invoeren van het zogenaamde 'GOK-decreet'dat moest zorgen voor meer diversiteit in het onderwijs.
- ....
Misschien moet België maar eens een kosten-baat analyse doorvoeren! Ondertussen zullen wij aan de bel blijven trekken ....
Racisme
Joachim Raes, 24/08/2006 – 13:21
Een pleidooi voor neutraliteit in openbare instellingen is géén onderhuids racisme. De mevrouw die ontslagen is, had haar arbeidsreglement gelezen: geen religieuze symbolen. De school in kwestie was van het gemeenschapsnet. Dus hét onderwijsnet, voorzien door de overheid om deze neutraliteit te garanderen. Deze neutraliteit dient om ouders de keuze te laten om voor neutraal onderwijs te kiezen, naast de gekleurde, verzuilde netten zoals het katholiek onderwijs. Daar mogen er voor mijn part kruisjes hangen of wat dan ook. Een Islamitisch apart net is voor mij ook geen probleem, zolang ze het Vlaamse leerplan maar volgen. Leerkrachten met hoofddoek is voor mij ook geen probleem, als ze maar lesgeven in een niet-neutrale instelling. Wet is wet: dat is geen racisme, ook geen meeloperij.
Ik ben een Belgische burger dat verontwaardigd is omdat er zonodig een lobbygroep dient te bestaan, die deze neutraliteit in gevaar brengt. Ik vind dat respectloos en onbeschoft. 'Blijf van mijn hoofddoek'? Ja. Blijf dan ook van de wet. Deze neutraliteit is niet atheïstisch geïnspireerd, of wat dan ook. Het gaat nog minder om klederdracht, het gaat om de verschijningsvorm en de afstraling naar het publiek toe. Het gaat ook om het principe.
Deze maatschappij is Europees en opgenomen in een 300 jaar lange strijd voor deze neutraliteit. De verzuchting om juist in het gemeenschapsnet de goegemeente te provoceren met dat religieuze symbool is ronduit achterlijk en zeer klein, tegenover al onze gemeenschappelijke sociale verwezenlijkingen.
Beweren dat België met deze vorm van instellingen niet democratisch is, is pure nonsens en kan niets meer inhouden dan een kinderlijke provocatieve quatsch. Het feit, dat zo'n onbeschoftheid kan bestaan, dat zo een farse tegenover het (met bloed verworven) culturele erfgoed dat we allen genieten kan plaatshebben, bewijst dat België wel degelijk democratisch is. In Turkije was Kemal Attaturk gekant tegen de hoofddoek en daar vlieg je 'in den bak' als je zijn figuur durft te beledigen. Da's andere koek, hé?
Het is discriminerend tegenover alle Mohammedaans geïnspireerde meisjes om met een louche lobbygroep als 'blijf van mijn hoofddoek' in naam van je geloof onze instellingen proberen aan te tasten. Er zijn vele Mohammedaanse meisjes die gewoon burger zijn, meewerken aan integratie en betere leefomstandigheden voor 'allochtonen'. Gematigde mensen doen hun best om het voor zoveel mogelijk mensen leefbaar te maken. Tot er een bende radicalisten de goegemeente tegen de schenen probeert te schoppen met hun gezwets.
Volgens mij is het echt wel niet racisme en discriminatie dat deze lobbygroep dwarszit. Ik ben het grondig beu dat een bepaalde gemeenschap, een allegaartje van mislukte kleine linksen die zich multicultureel gedragen zolang het filosofisch is, en verder arrogante radicalen, zich ALS EEN GESLAGEN HOND gedragen. In plaats van mee te werken en zich aan de regels te houden, gromt deze geslagen hond naar alles en iedereen die hen uit die positie wil halen.
Want ziet u, die directeur van die bewuste school van het Brussels gemeenschapsonderwijs heeft deze regel in zijn arbeidreglement staan om integratie te bevorderen. De arme geslagen hond noemt het dan maar racisme! Ik weet het echt niet meer uit te maken wie eigenlijk de racist is? Alle Vlamingen of alle Belgen zijn domme racisten, want het is dat, hè?
Bepaalde mensen hebben constant een vijandsbeeld nodig. Moesten de dames van 'blijf van mijn hoofddoek' zich wat verzoenlijker opstellen, hoefde deze heisa niet. Waarom noemt jullie organisatie niet 'pro integratie' of 'voor emancipatie'? Omdat ik zeker weet dat jullie dat niet willen. Jullie sekssymbool moet zonodig op de éérste plaats blijven staan. Boven de 300 jaar Verlichte geschiedenis. Boven de Europese beschaving die we hier kennen. Boven de wet. Want een hoofddoek dragen, zo hoort het in de Islam. Dat zeggen jullie. En dat is grondig fout. Er zijn velen die God kunnen voelen zonder een hoofddoek.
Die Vlaamse leerkracht die zich heeft bekeerd tot de Islam is geen echte Islamiet. Ze is zo christen als ze maar zijn kan. "Ik voel God door mijn hoofddoek" is bijgelovig gezever dat alléén een christen kan uitkramen. Volgens de Islam is er geen God dan God en is hij niet representeerbaar in relikwiën, in sjaaltjes, wat dan ook. God is God en hij is ondeelbaar. In de ogen van een ware Islamiet zou de mevrouw in kwestie een afgodendienares zijn en branden in de hel. Dat soort gezever is niet aan mij besteed!
Wat ben ik dus blij, dat er een gemeenschapsnet is dat gevrijwaard is van religie en politiek! Een democratische verdienste. Maar neen, de geslagen hond zal weer grommen dat het racisme is.
En dan zijn er de kinderen. 'Mevrouw, waarom draagt u altijd dat sjaaltje?' In een Islamitisch geïnspireerde school is dat geen probleem want daar zullen ze het begrijpen. Maar in een gemeenschapsschool moeten leerkrachten op een naar Belgische normen normale manier aan hun leerlingen 'verschijnen'.
Tot slot. Vrijheid blijheid! Wat met de navelpiercingen? Wat met de keppeltjes? Blote buiken? Niets met mekaar te vergelijken. Een hoofddoek is een onvervalst religieus symbool. Hoort niet thuis in een publieke instelling.
Geachte, de
Joachim Raes, 24/08/2006 – 13:39
Geachte,
de 'representativiteit' waarmee u komt aandraven, is een belachelijke muggenscheet. Waarom representativiteit? Omdat ik zeker weet dat u zich niet als een burger onder de burgers beschouwt. Racisme en discriminatie moet koste wat kost worden bestreden, dat is waar. Iedereen moet gelijke kansen krijgen: in de gezondheidszorg, de huisvesting, de arbeidsmarkt. Dat is een onvervalsbaar mensenrecht.
Maar om toch maar even uw fameuze 'representativiteit' te analyseren:
Ik haat het om over 'allochtonen' te moeten beginnen, want voor mij bestaat dit niet. Ook arme mensen moeten geïntegreerd worden. Jammer genoeg nog stééds de anderskleurige mensen. Wat een afgrijselijk woord, ik kots ervan. Maar goed, we moeten door met onze analyse.
Ik schat héél gul, dat er zo een 2 tot 12 procent van onze bevolking van 'vreemde afkomst' is. Die zouden moeten gerepresenteerd zijn, nietwaar? Akkoord. In alle lagen van de bevolking, alle mogelijke instellingen. Akkoord. We gaan een stapje verder. De meesten zijn gelovig. Geen bezwaar. De helft meisjes, waarvan een groot deel verder geëmancipeerd zijn en zonder hoofddoek op straat lopen. Het grootste deel zelfs, ik woon in een concentratiebuurt van mensen van Turkse afkomst. Toch neemt u het op voor dat 'hoofddoekengedeelte'.
Dà t moet representatief zijn? Ocharme, da's bijna niks. Echt verwaarloosbaar. Als je vind dat het hoofddoekengedeelte van de vrouwelijke bevolking representatief moet zijn, ben je eigen je eigen winkelruiten aan het inslaan!
En als het dan toch verwaarloosbaar is, zou je het eigenlijk niet erg moeten vinden, dat er ochot één onderwijsnet is, die geen religieuze symbolen wenst.
Geen religieuze symbolen, de stakkers maken er dan nog een abstractie van! Nog nooit gehoord van een schooljongen die zijn pet dient af te nemen? De hoofddoek even van het hoofd tijdens de werkuren? Is dat echt zo fascistisch? Gedraag u alsjeblieft niet zoals een geslagen hond, want dan zal men u zo behandelen.
Tot slot. U zult aan de bel blijven rinkelen? Chapeau voor uw engagement, ik bewonder het zeer dat u de zwakken wilt emanciperen. Neemt u het dan ook op voor de 'autochtone' zwakken? Want we willen geen racistische termen gebruiken, nietwaar? Of bent u toch zo arrogant als ik denk, en neemt u het slechts voor de hoofddoeken op?
Ik zal aan de bel blijven rinkelen voor de neutraliteit in het gemeenschapsonderwijs. Als u echter verder gaat, en het in een wet wilt zien dat 300 jaar Verlichte geschiedenis voor niks is geweest (want een kleine toegeving terug betekent 50 jaar terug!) dan klaag ik uw organisatie aan. Dit is geen dreigement, dit is een belofte.
Ik tracht me te baseren op
Laila, 24/08/2006 – 18:54
Ik tracht me te baseren op feiten & onderzoeken in plaats van persoonlijke ervaringen & opvattingen ('De hoofddoek is voor mij zoals een soutien, ik wil weten wat er ondersteekt, arrogante dames, dé stakkers, 'louche lobbygroep', ... . Deze talrijke opmerkingen zeggen eigenlijk al genoeg en tonen aan dat niet iedereen een discussie op peil kan houden!
Ik heb in bovenstaande tekst genoeg voorbeelden opgesomd die aantonen dat het probleem veel dieper zit. Anders gezegd dat we ons met verschillende issues bezighouden. Vervolgens verschillende keren aangetoond dat we geen 'prediking-organisatie zijn of whatever! Maar bon, een mens gelooft ook maar alleen hetgene wat die wil geloven!
mvg
Een Belgische burger!
Ik steun al uw inspanningen
Joachim Raes, 25/08/2006 – 11:30
Ik steun al uw inspanningen voor integratie van vrouwen met een hoofddoek. Behalve in alle publieke instellingen waaronder het gemeenschapsonderwijs.
Men heeft keuze genoeg waar men zich engageert of waar men gaat werken. Het idee achter de publieke instellingen: volledig initiatief van de overheid, zodat een burger niet hoeft te kiezen voor iets gekleurd. Vakbonden zijn ook gekleurd, onderwijs,...
Mevrouw, de héle Belgische maatschappij is gekleurd. Respecteer dan dat initiatief van de staat om voor alle sectoren iets neutraals te bieden! We kunnen opnieuw in discussie gaan over wat neutraal is, maar wat de overheid inricht, moet men zo laten. De kruisbeelden zijn reeds geweerd, ik tolereer niet dat we problemen met de mantel der liefde bedekken én opnieuw religieuze symbolen in publieke gebouwen introduceren. Dat argument schijnt moeilijk te zijn.
Voor de goede verstandhouding: ik ben geen racist, ik ben een multiculturalist. Maar ik heb nog steeds een zeer diep respect voor het gevecht sinds 1700 om dit waar te kunnen maken.
Ik bied mijn verontschuldigingen aan voor alles wat als een belediging en alles wat als racisme of haat overkwam. Het gaat mij werkelijk over het respect voor onze staat en onze democratie dat u redelijk cynisch tussen aanhalingstekens plaatst.
Dat grapje was bedoeld als sarcasme voor het feit dat volgens mij hoofddoeken een omgekeerd effect hebben. Humor mag nog steeds, hoop ik? Het feit is, dat zonder humor en toegevingen aan beide kanten extremisme uitgelokt zal worden. En geen vergissing hierover: ook aan uw zijde. Dat gefocus op de hoofddoek vind ik lichtjes belachelijk. Zowel van de mijne als van de uwe, als van iedereen in feite, die aan deze discussie heeft deelgenomen.
Diversiteit is ook begrip voor mekaar, en dat is een wederzijds begrip; ook van uw kant! U heeft het volste recht een hoofddoek te dragen, maar volgens mij werkt dat integratie niet in de hand. Zeg mij, wiens fout is dat? Niemands, omdat iedereen een punt heeft dat allemaal waar is. Toch zal iedereen wat water bij de wijn moeten doen.
Met achting,
Joachim
Weeral gaat het om vrouwen
Bart, 25/08/2006 – 11:46
Beste allemaal,
Ik denk eigenlijk niet zozeer dat dit debat gaat over religie. Het is een onmiskenbaar feit dat, sinds 11/09/2001, moslims geviseerd worden preventief veroordeelt als potentieel terrorist.
Maar moslimmannen dragen geen hoofddoeken. Je kan ze niet zomaar spotten. Niet iedereen van Noord-Afrikaanse afkomst is moslim en er zijn er heel wat uit delen van Oost-Europa die zo blank zijn als ... een blanke. Maar vrouwen dragen die hoofddoeken en maken zo hun geloof duidelijk. En lopen zo in het visier van de islamofoben (en dat zijn er wat). En omdat we toch nog altijd in een mannensamenleving leven. Spijt me zeer dames, maar jullie zijn nog lang niet uitgestreden.
Zo kan dus de blanke christenhond (pardon christenman) twee vliegen in één klap slaan. Vrouwen weren uit beroepen die hij zelf wil en moslimachtige toestanden uit zijn zicht bannen.
Denk er eens over na, dit is volgens mij de ware toedracht van het hoofddoekenverbod. Vrouwen staan nog steeds onder mannen. Moslims onder christenen. Moslimvrouwen staan dus heel wat sporten lager op de ladder der dominantie in de samenleving. En het verbod op de hoofddoeken versterkt dat, heel hard.
groetjes
Bart
(ik heb in de spiegel gekeken en een hoofddoek staat me niet, anders droeg ik hem uit solidariteit)
Veroordeelt is natuurlijk
Bart, 25/08/2006 – 11:52
Veroordeelt is natuurlijk met een d (voltooid deelwoord hé ;-)
't moest rap gaan
groetjes
Kideren zijn niet
Bart, 25/08/2006 – 13:07
Kideren zijn niet onwetend,
Leerkrachten verkondigen de waarheid niet
Beste Bart, je slaat de
Anonymous, 25/08/2006 – 18:59
Beste Bart,
je slaat de spijkers op hun kop! Ik geef je 100% gelijk! Voor de meesten zal het beter uit jouw mond klinken! Ik krijg meestal de wind van voren ....
Op welk vlak zou de
Laila, 25/08/2006 – 19:16
Op welk vlak zou de hoofddoek de integratie tegenwerken??
Zelfs volgens Minister Van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering
Marino Keulen ben ik geïntegreerd. Hij hanteert de volgende definie van integratie: De dwingende uitnodiging aan iedereen die in onze samenleving wettelijk verblijft en er zijn toekomst wil uitbouwen om actief deel te nemen aan die samenleving, de taal te leren, de basiswaarden ervan te kennen en na te leven en er zo snel mogelijk op eigen benen te kunnen staan."
In deze definitie wordt zelfs geen woord gerept over klederdracht noch over religie! So what's the fuss??
wetten ,rekbaarheid en begripvolle opsstelling
observator, 26/08/2006 – 19:15
Oei,wet is wet dat klinkt zo straf en wekt bij mij al wrevel op,altijd al moeite gehad met sommige vormen van gezag vooral deze die zo een beetje onderdrukkend over komen. Maar zijn alle wetten per definitie juist? Naar mijn bescheiden mening zijn veel wetten integendeel zeer rekbaar en kunnen op verschillende manieren uitgelegd worden.En er word ook dikwijls meer dan een loopje genomen met de wet.En wetten mogen al eens aangepast worden dacht ik zo evenals een schoolreglement.Op vele scholen mocht men jaren geen piercings of oorringen dragen.De feiten hebben daar al lang het reglement achterhaald en de reglementen zijn in vele scholen in die zin aangepast.Mijn kinderen weten er alles van en ikzelf als ouder ook want we zijn er mee geconfronteerd geweest.De directie van hun school en dan nog een(grote) kaloteschool hebben die zaak zonder aan waardigheid en gezag in te boeten op een volwassen en begripvolle manier opgelost.Tot grote tevredenheid van de vele leerlingen in dat geval.
s te veel
observator, 26/08/2006 – 19:57
Die dubbele s in opstelling is er natuurlijk te veel aan.En verdorie dan nog wel een s die aan iets naars herinnert .
Mijn wedervraag aan u is:
Joachim Raes, 28/08/2006 – 14:41
Mijn wedervraag aan u is: hoe werken hoofddoeken integratie in de hand? De meeste vrouwen in België dragen er géén. Dat maakt van de groep die u verdedigt een duidelijk aanwijsbare minderheid. Als u het al kan ontkrachten dat het integratie tegenwerkt, kan u niet bewijzen dat het integratie in de hand zou werken.
De 'fuss' of de moeilijkheid vind ik: één van de basiswaarden van onze maatschappij is dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Nu dat is wat ambigu omdat er veel racisme en discriminatie is op de werkvloer, dat weet ik. Ik ga niet met u discussieren of dat wel of niet gebeurt, ik weet zeker dat dat gebeurt.
Nu, deze gelijkheid van kansen, houdt concreet in, dat de overheid in een aparte zuil voorziet van gezondheidszorg, onderwijs, vakbond,...enzovoort. Ik vind het evident dat de overheid in die zuil de spelregels bepaalt. Als iemand eruit wordt gegooid en wordt verzocht om werk te zoeken in de 'niet neutrale' sfeer, dan getuigt dit niet van racisme, maar van bescherming van deze zuil. Het is de bedoeling dat mensen kunnen kiezen voor voorzieningen die niet gekleurd zijn. Noch door religie, noch door politiek. Geen hoofddoekje dragen is toch zo erg niet? Als je die koppig wél draagt, getuig je van een onverzetbaarheid en de opinie dat diet absoluut op de eerste plaats voor jou komt. In dat geval geef ik die directeur van het gemeenschapsonderwijs gelijk. Ik wil niet mijn standpunten blijven herhalen, om de uwe opnieuw te horen, we zitten in een impasse. U klaagt over racisme, dat ik erken. Ik klaag over neutraliteit, die volgens u niet bestaat. We vullen de zaken anders in, opdat we in een impasse zitten. Ik vind dat er in onze maatschappij genoeg vrijheid is om je religie te uiten. Behalve dan in die sector die door de overheid wordt gecreërd, die ten allen tijde een imago van onuitgesprokenheid wilt uitstralen.
In feite is dat middenveld en die zuilerij niets anders dan het volgende: het bieden van onderwijs, werk, herverdelen van kansen en vooral van geld. Al deze zuilen hebben wel een ideologische achtergrond. Nu, probeert u zich eens voor te stellen dat er ook een islamitische zuil zou bestaan. Met verplichte hoofddoekjes, en de verplichting een solidariteitsbelasting te betalen, de zakaat. In wezen zou die zuil hetzelfde doen dan alle andere zuilen. Als de overheid nu zegt: er bestaat een neutrale zuil, die hetzelfde doet als alle andere, maar het weert alle kleuren en tekens, omdat ER mensen bestaan, die zich niet socialist voelen, of liberaal, of islamitisch, of katholiek. Dus moeten alle uiterlijkheden en ideologiën van deze strekkingen uit deze zuil geweerd worden!
Nu, lees mijn argumenten alsjeblieft zorgvuldig, en begrijp dat ik niets zou hebben tegen een islamitische zuil. Is dit discriminatie? Is dit racisme? Breng eens een bezoekje aan de site van het Vlaams Belang, dan zult u beseffen wat het verschil is tussen dit en dat uiterlijke vertoon, manier van argumenteren, invalshoek, etc...
Als we nu nog niet akkoord zijn, stel ik voor gewoon op te houden met discussieren.
Ik vind dat
Joachim Raes, 28/08/2006 – 17:54
Ik vind dat neutraliteitsbeginsel geen futiliteit. Navelpiercings, petten en hoofddoeken zijn niet met elkaar te vergelijken. Een hoofddoek is een veel verregaander onderscheidingssymbool dan een piercing of een klak. Ik denk dat vele ouders wensen dat er een 'normaal' geklede leerkracht aan hun kinderen verschijnt. De kruisjes zijn nog maar net uit de publieke gebouwen geweerd en nu laks worden over de introductie van een nieuw religieus symbool is pure vriendjespolitiek. Ik geloof dat men dat zou toelaten om een bepaalde gemeenschap met de mantel der liefde te bedekken uit schrik om voor 'racist' versleten te worden. We zouden afglijden naar een bananenrepubliek moest er corruptie en favoritisme zijn in publieke instellingen. De ontslagen mevrouw in kwestie had haar arbeidsreglement gelezen. Ik vind het frappant dat men begint over discriminatie en racisme: het ging wel degelijk omwille dat het een religieus symbool was, niet omdat ze een verkeerd klinkende naam had: de leerkracht in kwestie was een Vlaamse. Ik ontken wel niet dat discriminatie op de werkvloer op basis van de naam niet bestaat.
70 burgemeesters tegen alle vormen van geweld
Enca Caen, 13/03/2008 – 18:48
Geachte Heer Minister Geert Bourgeois,
Geachte kabinetsmedewerkers,
Van harte bedankt om de interesse die de heer minister vertoont betreft het peterschap voor
het project van de 70 Burgemeesters tegen alle vormen van geweld.
Het project van de 70 Burgemeesters tegen alle vormen van geweld ga ik hier niet toelichten
omdat dit prachtig voorgesteld te vinden is op de website van de ambassadeur van het project op www.martinuvijn.be
Doelstelling en toelichting van het peterschap.
De doelstelling van het peterschap betreft een eventuele ondersteuning van de statements ter sensibilisering van de bevolking. Het “project van de 70 Burgemeesters” is geen organisatie en heeft geen autoritaire of commerciële structuren maar is bedoeld om 70 Burgemeesters en hun gemeenschappen in alle vrijheid te sensibiliseren, geen enkele vorm van geweld toe te laten in hun gemeenschap.
70 handen zijn hiervoor klaargemaakt, 39 Burgemeesters hebben reeds een hand aanvaardt en worden momenteel kunstig beschildert, een meterschap is reeds aanvaardt door mevr Caroline Gennez en eens de 70 Burgemeesters gesensibiliseerd zijn, word een eerste ketting gevormd met de handen in de lakenhalle van de vredesstad Ieper. Deze ketting van handen vormt de basis van het project, (70 Burgemeesters tegen alle vormen van geweld) en is het eerste statement.
Een 2de statement is om de 70 handen van de 70 burgemeesters een ketting te laten vormen in het Vlaams parlement. Om dit te verwezenlijken zouden we uiteraard de steun van uw peterschap nodig hebben.
Een 3de statement word het uitreiken van een soort vredesprijs aan de 70 burgemeesters die de hand aanvaard hebben door de vredesstad Ieper in de vorm van een certificaat dat zij een stad of gemeente zijn die zich inzet tegen alle vormen van geweld en dat iedere geweldvorm op hun grondgebied “niet welkom” is.
Voor elk statement is een special (hand) klaargemaakt die de 70 Burgemeesters uitreiken.
Voor de vredesstad Ieper die de handen van de 70 Burgemeesters ontvangt in hun lakenhalle stelt het hand de volledige vrijheidsberoving en discriminatie van het vrouw zijn op deze wereld voor. 5 vingers, 5 continenten, 5 vrouwen vastgeketend op het hand, ontnomen van alle vrijheid en bewegelijkheid en ontnomen van zicht en gehoor. Dit kunstwerk zal overhandigd worden op het eerste statement aan de vredesstad Ieper
Het 2de special (hand) is een kunstwerk voor het Vlaams-parlement, en symboliseert in de handpalm de leeuw van de Vlaamse gemeenschap met op de rugzijde een leeuw met 70 klauwen. Elke klauw staat symbool voor een burgemeester en zijn ,(haar) gemeenschap voor hun verzet tegen iedere vorm van geweld in onze huidige samenleving.
Dat dit een unieke sensibiliseringscampagne is die in Vlaanderen zijn voorgaande niet kent bewijst het feit dat momenteel reeds 38 gemeenten en steden in het project geparticipeerd hebben. Het zou ook de eerste keer zijn in de geschiedenis van Vlaanderen en het Vlaams parlement dat 70 Burgemeesters een solidair front vormen tegen alle vormen van geweld zowel gepleegd in Vlaanderen als daarbuiten bv. tegen het gebruik van kindsoldaten door niets ontziende krijgsheren, tegen de steniging van vrouwen, tegen kinderarbeid enz……
Voor het peterschap zijn 6 ministers aangeschreven waarvan het kabinet van minister Bert Anciaux alvast bedankt heeft, (naar mijn mening zonder dat de minister zelf op de hoogte werd gebracht en zijn mening heeft herzien om de bedanking te annuleren). Aangezien het project politiek ongebonden wil zijn en Caroline Genez reeds het meterschap aanvaard heeft zou dit niet kunnen omdat minister Anciaux uit dezelfde politieke strekking komt.
De concrete verwachting van het peterschap is onze vraag om rugsteun te bieden aan de ambassadeur van de 70 Burgemeesters teneinde deze de kans te geven om het project voor te stellen en toe te lichten in het Vlaams-parlement en de volksvertegenwoordigers te overtuigen het statement ter sensibilisering tegen alle vormen van geweld te aanvaarden. Dit komt het imago van Vlaanderen alleen maar ten goede.
Momenteel haalt het project frequent de regionale media, overal te lande, maar aangezien U ook minister van media bent zouden wij U bij deze ook willen voorstellen om de nationale media te vragen, aandacht aan dit project te schenken.
Nogmaals van harte bedankt voor de interesse,
Met vriendelijke groeten,
Enca Caen.