VB - Erfgenaam van de Vlaamse jodenjagers?
VB - Erfgenaam van de Vlaamse jodenjagers?
Jan Hertogen03 oktober 2006 – 21:54
Cartoonist van Libération en Charlie Hebdo, Willem, is van oordeel dat de oude Vlaams nationalische traditie en de collaboratie een rol spelen in het succes van het VB (DM 26/09/06). De analyse van Lieven Saerens van het SOMA in hun laatste nieuwsbrief, BEG-nr 16, geeft hierover ook stof tot nadenken. Hij heeft een profiel gemaakt van de Antwerpse Jodenjagers waarbij hij vaststelt dat naast de Vlaamse gezindheid, 80% van hen van uitgesproken katholieke gezindheid waren, "kleine luyden met een (klein) burgerlijke achtergrond". De conclusie van Saerens maakt de vastststelling van Willem begrijpelijk: "Alhoewel uit ons onderzoek duidelijk de band tussen Vlaams-nationalisme en jodenvervolging naar voren komt, verdween dit na de oorlog al vrij snel uit de collectieve herinnering".
28.738 joden werden mede door toedoen van deze(Antwerpse)jagers omgebracht in de Nazi-kampen (DoSSiers Bruxelles-Auschwitz,Maxime Steinberg).
Gewone Vlamingen ? De jodenjagers van de Vlaamse SS in Antwerpen, 1942.
Lieven Saerens, SOMA, BEG nr 16 - 2006.
Toen de joden niet meer bereid waren om zich vrijwillig aan te geven, ging de Sipo-SD vanaf de zomer van 1942 tot razzia's over. De Sipo-SD handelde niet in een maatschappelijk vacuüm. Aangezien ze een permanent gebrek aan mankracht had, beriep ze zich op andere instanties, niet alleen Duitse maar ook Belgische. Langs Duitse kant was er van meetaf aan de hulp van de Feldgendarmerie, die afhing van de Milità¤rverwaltung. Langs Belgische zijde trachtte de Sipo-SD de lokale politie in te schakelen. In Antwerpen lukte dat, met als resultaat dat de Antwerpse politie in augustus 1942 bij drie razzia's 'en bloc' werd ingezet. Ook tijdens de razzia van 11 september 1942 was er op bepaalde vlakken nauwe samenwerking met de Antwerpse politie. Later werden nog regelmatig individuele Antwerpse politieagenten 'gevorderd' om mee te werken aan het oppakken van Joden.
Vanaf omstreeks 20 september 1942 beriep de Sipo-SD Antwerpen zich op SS'ers van de Stormban Antwerpen. In de medewerking van de Antwerpse SS'ers kunnen grosso modo vier fases worden onderscheiden. In een eerste fase werd de SS-Stormban Antwerpen samen met leden van de Sipo-SD en Feldgendarmerie 'en bloc' ingezet. Dan volgde een eerder 'chaotische fase', waarbij Vlaamse SS'ers eerder op eigen houtje leken te handelen. In een derde fase beriep de Sipo-SD zich op een 20-tal Vlaamse SS-vrijwilligers. Tijdens de laatste fase werd beroep gedaan op vier SS-vertrouwelingen, in samenwerking met Felix Lauterborn en de Sipo-SD (Dienststelle Erich Holm, de Judenabteilung). De Antwerpse jodenjagers deden hun taak vrijwillig en kosteloos. Toch waren zij allerminst 'idealisten'. Ter compensatie stalen zij letterlijk als de raven.
In onze bijdrage wordt, in het kader van de studie van de jodenvervolging in België, resoluut de aandacht op de daders gevestigd. Via een beschrijving van een 40-tal Antwerpse jodenjagers-SS'ers wordt getracht door te dringen tot het meest concrete en basale niveau. Dat leverde volgend profiel op. De gemiddelde leeftijd van de jodenjagers was 27 jaar. Een meerderheid was reeds voor de oorlog in Vlaams-nationalistische Nieuwe Orde-gezinde en anti-Joodse kringen terug te vinden. Indicatief is ook dat 30 à 40 % van de Antwerpse jodenjagers-SS'ers haast onmiddellijk na haar stichting, in de periode oktober-december 1940, tot de Algemeene SS-Vlaanderen toetrad. Qua vooroorlogse politieke netwerken is er een duidelijke band met het Verdinaso. Niet minder dan 32 à 35 % van de jodenjagers kwam uit die beweging, of had er minstens een uitgesproken sympathie voor.
Moeilijker is het om de vooroorlogse sociaal-culturele netwerken bloot te leggen. Vast staat in elk geval dat een aantal jodenjagers elkaar reeds voor de oorlog kenden. Kringen als de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten verdienen daarbij nader onderzoek. Opvallend voor de Antwerpse jodenjagers was inderdaad het relatief groot aantal met enige artistieke aanleg en interesse. Qua scholingsgraad leken de meesten enkel lager onderwijs te hebben gevolgd. Vanuit professioneel oogpunt viel het relatief groot aantal lagere bedienden op. Fabrieks- en bouwvakarbeiders kwamen onder de Antwerpse jodenjagers niet voor.
Aangezien een meerderheid reeds voor de oorlog in Nieuwe Orde-gezinde en uitgesproken anti-Joodse, nazigezinde organisaties had gemiliteerd, waren de jodenjagers geen 'doetjes'. Toch waren ze evenmin 'canaille'. De overgrote meerderheid had een blanco strafregister. Even kenmerkend is dat de meerderheid (ongeveer 60 %) zich "Rooms-katholiek" noemde en dat nog eens minstens 20 % een uitgesproken katholieke achtergrond had. Alhoewel een aantal jodenjagers wel onder de economische crisis van de jaren 1930 zal hebben geleden, leek het niet om geboren 'losers' te gaan. Kortom, zij kwamen niet uit buiten-maatschappelijke sociale groepen, maar leken in vele opzichten net heel gewone 'kleine luyden', met een (klein)burgerlijke achtergrond. Dat neemt niet weg dat meerderen het karakter leken te vertonen van eeuwige, steeds verongelijkte, extreem egocentrische querulanten, die moeilijk in de hand te houden waren. De oorlog zette bij hen al vrij snel een verruwingsproces op gang. Tijdens de jodenrazzia's werd het brute geweld niet geschuwd, waarbij kinderen, vrouwen, zieken en bejaarden niet werden gespaard. Tevens krikten de oorlogsomstandigheden onmiskenbaar het ego van een aantal Antwerpse jodenjagers-SS'ers op.
De naoorlogse berechting van de jodenjagers was relatief mild. Het gros van de jodenjagers kwam ten laatste in 1951 vrij. Van degenen die effectief ter dood werden veroordeeld, werd niemand geëxecuteerd. Na verloop van tijd werden er van het 40-tal jodenjagers niet minder dan tien (25 %) in eer hersteld. Algemeen kan trouwens worden gesteld dat na de oorlog het onderzoek naar de jodenvervolging in België niet ten gronde werd gevoerd. Alhoewel uit ons onderzoek duidelijk de band tussen Vlaams-nationalisme en jodenvervolging naar voren komt, verdween dit na de oorlog al vrij snel uit de collectieve herinnering.
Referentie artikel: www.cegesoma.be/Publicaties/Bijdragen/bijdragen.htm
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
"Na verloop van tijd werden
Anonymous, 04/10/2006 – 10:01
"Na verloop van tijd werden er van het 40-tal jodenjagers niet minder dan tien (25 %) in eer hersteld. "
Die 40 waren dus representatief voor het 1 miljoen Vlamingen dat nu op VB stemt als men uw titel moet geloven. Kunt u daar wat over uitwijden?
Ik zie vandaag het VB zich niet schuldig maken aan Jodenhaat, wel eerder uit de linkse hoek:
http://www.antisemitisme.be/site/event_detail.asp?eventId=404&catId=27&l...
Antisemitisch gedicht gepubliceerd op de site van het platform Stop USA
en
http://www.antisemitisme.be/site/event_detail.asp?eventId=368&catId=27&l...
Antisemitische uitlatingen in de "Journal du Mardi"
Ik zie het dewinter en co
Anonymous, 04/10/2006 – 13:39
Ik zie het dewinter en co ook niet doen. Maar op het 2de plan staan er genoeg te trappelen om het ZOG (zionist Occupied Government) af te breken. Namen als Xavier Buisseret, Roeland Raes en andere kaders hebben dat nooit onder stoelen of banken gestoken. Zij schuwen niet alleen wat antizionistisch geprevel, zij gaan regelrecht voor het ontkennen en minimaliseren van de holocaust. En in VB kringen is er nog steeds een zeer belangrijke stroming die de collaboratie, met alle facetten van het nazi rijk, een verheven doel vonden om de onafhankelijkheid van Vlaanderen te bewerkstelligen. Zelfs Dewinter vind het nodig om deze 'Vlaamse martelaren' op het nazi kerkhof van Lommel met een bezoek te vereren.
Verder moet je heel goed oppassen met termen als antisemitisme, Jodenhaat, antizionisme en anti-Israelische gevoelens. Ik heb respect voor ieders geloof. Ik ben niet antisemitisch en ken geen Jodenhaat. Het Zionisme en de rol van Israel in de onderdrukking van de Palestijnen daarentegen kan ik op geen enkel moment goedkeuren. De smerige oorlog tegen Libanon, waar men het nodig vond om voor het ontvoeren van 2 Isrealische soldaten, 800.000 mensen op de vlucht te drijven, F16's en ander hypermodern materiaal in te zetten tegen kalashnikov's en 10.000den woningen op te blazen is wraakroepend. Alleen dat aanklagen is voor de Israelische staat en hun waterdragers voldoende om je een antisemiet en Jodenhater te noemen. Wie gaat er hier in de fout ???
Ik begrijp de vorige
Gcalis, 05/10/2006 – 14:04
Ik begrijp de vorige commentaren echt niet. ze gaan niet in op de grond van de zaak : Het klaarstomen van 'het voetvolk' voor de Nieuwste Orde. Zij zullen de klus wel mee helpen klaren.
So what? Het gaat hier om
Anonymous, 05/10/2006 – 14:07
So what? Het gaat hier om feiten van méér dan zestig jaar geleden... Oud nieuws dus!!!
En afgezien van de eerste zin vind ik niks over het VB terug in het artikel...
VB-erfgenaam van de vreemdelingenhaat
Jan Hertogen, 05/10/2006 – 17:58
De jodenjacht in Antwerpen was de uiterste en logische conesequentie van de vreemdelingenhaat in het algemeen en het anti-semitisme in het bijzonder dat in West-Europa, Duitsland en ook in Antwerpen diep geworteld was in de vooral katholieke milieus. Het is pas in de dertiger jaren en de 2de wereldoorlog dat de afkeer en stigmatisering van vreemdelingen en de joden systematisch werd opgedreven en haar extreme vorm kende in de "jodenjacht" zoals Lieven Saerens dit analyseert. Lieven Saerens is trouwens de onvolprezen auteur van "Vreemdelingen in een wereldstad, een geschiedenis van Antwerpen en zijn joodse bevolking (1830-1944), 2000, Lannoo - Wie dit werk doorwroet is eens en vooral wijs in waar het VB haar ùmosterd haalt.
VB is in eerste instantie erfgenaam van de vreemdelingenafkeer en vreemdelingenhaat die in Antwerpen meer dan elders in België beetje bij beetje tot de uitsluiting en uiteindelijk de vernietiging van de joodse bevolking geleid heeft. De VB-vreemdelingenafkeer/haat ent zich nu vooral op de Marokkaanse en (Noord)afrikaanse bevolking. De terminologie, argumentatie, methode en het doel is bij het VB volledig analoog met wat in de deretiger jaren gebeurde en het feit van deze vaststelling mogelijk te maken is de grote verdienste van Lieven Saerens.
Iedereen zoekt zich gek naar redenen van het blijvend sukses van het VB - welnu, het VB als partij, haar staf en een goed aantal basismilitanten zijn de rechtstreeks politieke uitdrukking van de 'historische' vreemdelingenafkeer waar Antwerpen altijd een groot patent op gehad heeft. Het zal dit inzicht zijn dat het VB uiteindelijk zal moeten counteren, samen met de 'vreemdeling' die, in tegenstelling tot de joden voor de 2de wereldoorlog wel politieke macht aan het ontwikkelen zijn. Dat jongeren nu zich in zeker mate naar het VB wenden is mede het failliet van het onderwijs en de leerkrachten en onderwijzers als instituut die ook historisch altijd enige gevoeligheid aan de dag gelegd hebben voor het racistische en xenofoob discours.
Om te besluiten nog een citaat van Willem: "Volgens mij bestaat de kern van de partij uit fascisten en heeft zich daarrond een grote groep meelopers en postjespakkers geschaard. Daarnaast zullen er wel mensen zijn die echt bang zijn voor een soort buitenlandse invasie. Er is heel veel angst, maar of dat ook opgaat voor mensen binnen de partij, dan wel alleen voor de kiezers is me een raadsel." DM 26-09-06
Het draagvlak van het VB rijkt zo ver als dit van het Vlaams-nationialisme voor de 2de wereldoorlog - en dat is een elastitiek die niet oneindig kan gerokken worden en waar Van Den Broucke en de media een cruciale verantwoordelijkheid dragen om het historische besef te herstellen en de band van de voedstervaders van het VB en de jodenvervolging en vreemdelingenafkeer in het algemeen terug in de collectieve herinnering een plaats te geven.
Vreemd
StopZionism, 06/10/2006 – 00:03
Maar de ik zie dat antismetisme niet op de STOPUSA website.
Dat gedicht waarnaar verwezen wordt staat niet op die website.
Maar bon.
Zionisme is racisme, dat blijkt eens te meer uit de alliantie die de zionisten in België sluiten met het Vlaams Belang.
Dat de zionisten omwille van die racistische aliiantie blind willen worden voor het verleden van het Belang is des te erger.
Straaks gaan we die zionisten nog horen zeggen dat er in België helemaal geen joden werden vervolgd laat staan dat er Vlaams Nationalisten samen werkten met de Nazi's om de Joden *uit te roeien*.
Het is een vreemd soort van negationisme waarvan ik het bestaan nu pas ontdek, maar het is zeer beangstigend.