Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] De Wever, rechtsnationalisme en racisme

[Opinie] De Wever, rechtsnationalisme en racisme

Onlangs werd er een aflevering van het actualiteitenprogramma Morgen Beter gewijd aan het flagrant racisme dat weer eens opduikt in Vlaanderen, ditmaal in Sint Niklaas. Wouter Van Bellingen, de zwarte schepen was terecht verontwaardigd over het racisme van de drie Vlaamse paren die niet door een zwarte getrouwd wilden worden. Hij was even terecht verontwaardigd over de gevolgen van racisme die te zien waren in het clipje over Afro-Amerikaanse kinderen.

logostruggel.jpg

De rest van het gezelschap aan tafel voerde gedurende het gesprek een bizarre verontwaardiging op maar Bart De Wever wist te pleiten voor relativisme. De zwarte kinderen die veel liever blank willen zijn, conformeren zich ‘gewoon’ naar de meerderheid waar volgens De Wever verder niet veel achter gezocht moet worden. Stel dat Vlamingen een minderheid zouden vormen in België; zou een verfransing van Vlaamse kinderen ook een loutere conformering zijn waar niets achter gezocht moet worden? Of valt dit niet te vergelijken?

Het laat De Wever koud of deze kinderen al dan niet te kampen hebben met inferioriteitsproblemen en een totaal negatief zelfbeeld meedragen met alle dramatische gevolgen van dien. Zolang ze zich maar proberen te spiegelen aan de blanke ‘superieure’ meerderheid ziet hij er geen graten in. Is een positieve identiteit conform aan deze van de ouderlijke context zelfs voor een zwart kind ook niet belangrijk? De redenering van De Wever dat een Vlaams Belang’er die uit een vakbond wordt gezet ook racisme is, staat in schril contrast met zijn pleidooi om enerzijds de zaken te relativeren en anderzijds geen containerbegrip te maken van racisme. Ik kan voor beide onderdelen van zijn pleidooi begrip opbrengen maar de consistentie van het geheel ontgaat me een beetje.

De man wist verder te melden dat de zaak Sarrogh na drie dagen pas duidelijk werd; Sarrogh was namelijk in een discotheek geweigerd door een andere allochtoon, hij zou al eerder in de zaak geweest zijn en hij is een aanhanger van Abou Jahjah. Dit laatste betekent zoveel als impliciet bekken dat mensen toch uitgesloten kunnen worden op basis van hun politieke overtuiging. Enerzijds klagen over de uitsluiting van leden van het Vlaams Belang en anderzijds zelf de weigering in een discotheek verklaren aan de hand van sympathieën voor de AEL als politieke beweging (en niet Abou Jahjah als persoon) is hypocriet.

De Wever mocht over de zaak Sarrogh beter eerst te rade geweest zijn bij zijn lokale kartelpartner in Mechelen. Een van de weinige zeer positieve verdiensten van de voorbije coalitie was het opdoeken van het portierssysteem in de Mechelse uitgangsbuurten. Na de doden en de vele gevechten kwam het schepencollege onder aanvoering van Bart Somers tot de conclusie dat de Marokkaanse portiers tewerkgesteld werden om andere Marokkanen buiten te houden. Er werd een quota gehanteerd van een maximum aantal ‘vreemdelingen’ waardoor een Marokkaan de ene dag wel binnen mocht en de andere dag geweigerd kon worden. Het hoeft niet te verbazen dat na verloop van tijd de hele uitgangsbuurt verziekt werd, net zoals Vlaanderen verziekt geraakt.

Wouter Van Bellingen duidde de vertoonde clip met Afro-Amerikaanse kinderen zeer algemeen als een schrijnend maatschappelijk probleem maar wilde er verder geen probleem van maken. De man is geassimileerd, ‘een Vlaming met een andere huidskleur’, dixit De Wever en werd uitgebreid gecomplimenteerd voor zijn Sint-Niklaas’ accent. De keuze voor assimilatie moet voor ieder individu mogelijk zijn maar mag op geen enkele manier een dwingend karakter krijgen. Het politieke klimaat en beleid van vandaag doet het racisme verschuiven van een biologische naar een culturele vorm. Biologisch racisme is een blijvertje en is van alle tijden; het is inderdaad een diepgewortelde overtuiging zoals De Wever het benoemde. Racisme tov ‘de islam’ is volgens De Wever dan wel ergens te onderbouwen al vindt hij dit ook verwerpelijk. Conform zijn pleidooi om geen containerbegrip te maken van het woord ‘racisme’ kunnen we stellen dat dit laatste geen biologisch racisme is maar thuishoort in het cultureel racisme. Biologisch racisme leeft onder de mensen en valt inderdaad niet uit de mensen te kloppen zoals Luc Vanderkelen correct aangaf. Mensen hebben het recht op vrije meningsuiting en hoeven niet bij uitspraken of daden die geen rechten van derden schenden, bestraft te worden. Biologisch racisme valt met de wetgeving te reguleren en dient als breekpunt discriminatie te hanteren.

Vrije meningsuiting zou absoluut kunnen zijn zolang geen mensenrechten geschonden worden. Het culturele racisme werkt achterstellend en wordt in België door de wetgeving geïnstalleerd om tot assimilatie te komen. De taalvereiste voor een sociale woning, het hoofddoekenverbod, de heksenjacht op mensen met een schotelantenne(die ten einde liep met de opkomst van TV Vlaanderen), de inquisitie van moskeeën en hun Arabisch taalgebruik in riten en taalonderricht, etc…
Het cultureel racisme wordt door het beleid geïnstalleerd en maakt het biologisch racisme levensgevaarlijk, het verheft het vanuit een karikaturaal niveau en verzuurt zo de hele samenleving. Het zorgt voor (bloederige) conflicten en zet de maatschappelijke tegenstellingen lijnrecht tegenover elkaar. Biologisch racisme zonder cultureel racisme is marginaal en zorgt hooguit voor wat ongemakkelijke momenten tussen de betrokkenen.

Vraag is nu waarom Bart De Wever die enerzijds pleit voor relativisme inzake racisme en anderzijds ijvert voor de Vlaamse identiteit toch maar niet wil inzien hoe belangrijk identiteitsbehoud voor ‘allochtonen’ is. De reden hiervoor kan niet anders zijn dan dat Bart de Wever een even rechts-nationalistisch onderdrukkend discours aanhoudt als het Vlaams Belang.

Punt van verschil met het VB lijkt hierbij puur van strategische aard te zijn. De éénthemapartij van De Wever is bereid België te doen barsten in politieke stappen waar Vlaams Belang die onmiddellijk eist. Vlaams belang is echter niet alleen vele malen groter dan de NVA, ze is ook al jarenlang pleitbezorger van een eendrachtig rechts-nationalistisch front. Een front waar De Wever absoluut niet van wil weten, niettegenstaande de ideologische gelijkgezindheid. Ziedaar de bestaansreden van De Wever en de NVA, de reden van het steevast opvoeren van De Wever als aanvaardbaar Vlaamsnationalist. De oeroude tactiek van het verdelen en heersen. Hilarisch wordt het als we denken aan de vaudeville rond BHV en de rol van de NVA hierin. Excuus-Truzen hebben ze in de Vlaamse Beweging ook al een tijdje blijkbaar. Het zou me niet verbazen als Verhofstadt er zelf bij Leterme op aandrong om het kartel met de NVA terug te herstellen. Verdeel die extreemrechtse bende en zet ze tegen elkaar op. Alleen een opportunistische en inconsistente derderangspoliticus als De Wever trapt daar dan in!

Democratisch Vlaams-nationalisme ?

Ik kan me alleen verheugen dat het soms duidelijk is: er bestaat geen verdraagzaam of democratisch Vlaams-nationalisme, het verschil tussen N-VA (en dus ook CD&V) en VB is een louter strategische kwestie, er is nauwelijks inhoudelijk meningsverschil.

En daar wringt hier het schoentje: ook Wouter Van Bellingen behoort tot een Vlaams-nationalistische partij,nl. Spirit. En onder meer door de invloed van Spirit wordt ook Sp.a een Vlaams-nationalistische politieke formatie.

Rond Wouter Van Bellingen hangt dan ook een mistgordijn, zijn huidskleur wordt misbruikt ten dienste van de Vlaamse kwestie.

"Fatsoenlijke mensen hebben gereageerd tegen de trouwweigeraars" schrijft Walter Pauli in De Morgen, wat impliceert dat wie niet reageerde of erger, zijn bedenkingen heeft, onfatsoenlijk is.

Het wordt hoog tijd dat we afraken van zulke symbooldossierbekrompenheid en ons concentreren op wat belangrijk is: de mens of de mensen (met hun goede kanten en met hun gebreken).

Lees ook verder