Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Anti-pub activisten in Frankrijk halen slag thuis

Anti-pub activisten in Frankrijk halen slag thuis


Het ''Collectif des déboulonneurs', een groep activisten in Frankrijk die actie voeren tegen publiciteit, haalde deze week een belangrijke slag thuis. Het ''Collectif des déboulonneurs'' is gekant tegen alle publiciteit, maar voert nu speciaal actie tegen de wildgroei van billboards, grote publiciteitspanelen, langs de wegen en in de steden. Op verschillende plaatsen hadden leden van de 'déboulonneurs' hun protest tegen publicitaire wildgroei op de affiches gespoten en werden ze daarvoor opgepakt.
Deze week besliste de rechtbank dat ze slechts 1 Euro symbolische boete moeten betalen. En dat hun overtreding als ''licht van aard en symbolisch'' beschouwd wordt. de procureur had voor elke beklaagde een boete van 500 Euro gevraagd.

De déboulonneurs zijn ook al met hun eisen naar de politieke partijen en de kandidaten voor het presidentschap getrokken. Van twee grote partijen (PS en UMP) kregen ze de toezegging dat er een nationaal debat over de impact van publiciteit zal komen. En dat de reglementering op publiciteit helemaal moet herzien worden. De woordvoerder van presidentskandidate Ségolene Royal (PS) wil zelfs dat het toegelaten volume publiciteit in een gebied afhankelijk is van het aantal inwoners en dat alle energieverbruikende reclame verboden wordt.

Het ''Collectif des déboulonneurs'' is tegen alle vormen van publiciteit op openbare plaatsen. Maar als centrale eis stelt het collectief het verbieden van publiciteit op grote panelen van meerdere vierkante meters. ''Die panelen dringen de publiciteit aan ons op. Er is geen redelijke kans om ernaast te kijken en die publiciteit te mijden. Dus schendt ze de rechten van het individu'', zegt de woordvoerder van de déboulloneurs. Als eerste stap willen ze een nationaal debat over publicitait en de beperking van grote panelen in aantal en tot een omvang van 50 x 70 cm.

http://www.deboulonneurs.org

Leve de anti-pub activisten!

Natuurlijk mag reclame maar niet overal en zeker niet daar waar ze
het straatbeeld of de natuur verknoeit.
Enorme en meestal smakeloze billboards zijn out!

pvl

Gepost door pvl
14.03.2007