Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Interview] Billboard Liberation Front: "Zorg dat je niet gepakt wordt"

[Interview] Billboard Liberation Front: "Zorg dat je niet gepakt wordt"

GENT -- Wie zijn die mensen die in het holst van de nacht met een ladder onder de arm de straat op gaan om de reclameboodschappen op reuze reclamepanelen te verdraaien? Billboard Liberation Front noemen ze zichzelf. Ze waren te gast in Vooruit voor een inspirerend salongesprek: ‘Richt je eigen cel op, wees creatief, maar zorg dat je niet gepakt wordt!”

BLF.jpg

(foto wimpi)

Nergens in de wereld is reclame meer aanwezig dan in de VS. Daar wordt jaarlijks 7,5 miljard dollar in publiciteit omgezet. 375.000 reuze panelen of billboards proberen het consumptiebedrag van de Amerikanen dag in dag uit te beïnvloeden. De prijs van zo’n billboard kan oplopen tot 100.000 dollar. Die reclamepanelen zijn het doelwit van Billboard Liberation Front, een groep die er een sport van maakt om reclameboodschappen een andere betekenis te geven.

Hoe is Billboard Liberation Front ontstaan?
Blank: “BLF is ontstaan uit de San Francisco Suicide Club, een groep die zweerde bij de regel ‘leef alsof het je laatste dag is’. Een van hun vaste activiteiten was ‘Into the Unknown’: waarbij een groepje geblinddoekt naar een plaats gebracht werd, waar ze een opdracht moesten uitvoeren. Bij een van die opdrachten werden ze op het dak van een gebouw voor een gigantisch reclamepaneel geleid. Ze kregen verf en borstels en moesten daarmee iets doen met de billboard. Sommige van die jongens zegden, dit willen we altijd doen. Sindsdien verfraait het BLF minstens één billboard per jaar.”

Slechts één per jaar?
Milton: “De reden hiervoor is luiheid en je moet de juiste billboard vinden.”

Toch zijn er honderden billboards aangepakt.
Milton: “Maar niet allemaal door ons. Alle hits worden misschien aan ons toegeschreven, maar daarom hebben wij ze niet gedaan.”
Blank: “Wij proberen zoveel mogelijk andere mensen aan te sporen om het zelf te doen. Begin je eigen cel, wees creatief, maak leuke dingen en ga professioneel tewerk.”
Milton: “Daarom hebben we een toolkit samengesteld waarin we uitleggen hoe je veilig en effectief tewerk kan gaan zonder jezelf te verwonden of opgepakt te worden.” (The Art and Science of Billboard Improvement, nvdr)

Wat staat daar in?
Milton: “Het is een stap-voor-stap-gids om billboards te hacken. Is het haalbaar? Is het veilig om te klimmen? Is de boodschap het waard? Maak ik mijn letters wel groot genoeg? Soms zijn de letters op billboards mansgroot.”

Wat zijn de belangrijkste regels?
Blank: “Eén: zorg dat je niet opgepakt wordt. We doen dit al 31 jaar en zijn nog nooit betrapt. Twee: Zorg dat je niet gewond raakt. Drie: Berokken zo weinig mogelijk schade. Vier: Heb respect voor de plakker van het billboardbedrijf.”

Hoe bedoel je?
Blank: “We laten altijd een 12-pack of een fles drank achter voor de persoon die het daarna moet opruimen.”

Wat is een goede billboardcorrectie?
Blank: “De beste hits zijn die waarbij je maar één letter verandert en daardoor de ganse boodschap verdraait.”
Milton: “Zodanig dat mensen voorbij rijden en zich pas twee straten verder verbazen over wat ze gezien hebben. Die aanpassingen blijven ook het langste hangen.”

Heb je daar een voorbeeld van?
Blank: “In San Francisco is er een winkelcentrum dat Hillsdale noemt. Op het dak staat die naam in grote neonverlichting gespeld met daaronder ‘The Beginning Of Something Beautiful’. Het enige wat we deden was de elektriciteit uitschakelen van de letters H, I, L, A, L, E. Zodat er overbleef: ‘LSD, The Beginning Of Something Beautiful’. We moesten alleen maar zes schakelaars uitzetten.”

Verder nog leuke voorbeelden van jullie werk?
Milton: “Mijn eerste hit was een levensgrote afbeelding van Johny Walker. Ik maakte de wandelende man wazig door er een paar lijnen aan toe te voegen zodat je de indruk krijgt dat je er twee ziet, wat je hebt als je dronken bent. Het onderschrift ‘Drink responsibly’ heb ik veranderd in Drink yourself blind’. Die aanpassing was zo subtiel aangebracht dat ze twee en een halve week is blijven hangen.

Hoe vind je de juiste billboard?
Milton: “Het begint meestal met een ingeving. Als je vertrekt vanuit een billboard met het idee er iets aan te veranderen, lukt het meestal niet.”
Blank: “Het is een kwestie van kijken. De meeste mensen proberen juist niet te kijken naar reclame. Wanneer je dat wel doet gaat het meestal vanzelf.”

Welke boodschap willen jullie uitdragen?
(In koor): Geen!
Milton:” Wij hebben geen politieke focus. Wij spuiten niet Fuck Bush!”

Vertrekken jullie niet vanuit een verlangen naar meer publieke ruimte, is jullie werk geen roep om een reclamevrije omgeving?
Blank: “Neen. We love Billboards! Hadden we er zelf maar.”
Milton: “Ik zou graag een billboard op mijn dak willen, dan kon ik het zoveel veranderen als ik maar wil.”
Blank: “Zonder billboards zouden wij nu niet in België zijn om erover te praten. Als je een politieke boodschap zoekt in ons werk, kijk je er fout naar. We zijn gewoon een stel grappenmakers die spelen met reuze reclamepanelen.”
Milton: “Wij zijn niet zoals Adbusters (www.Adbusters.org, nvdr), zij zijn een beweging die tegen reclame en tegen branding is, maar die eigenlijk zelf een brand geworden is.”
Blank: “We willen geen statement maken. We doen dit omdat het gewoon ongelooflijk leuk is. Het criterium is dat mensen erom kunnen lachen.”
Milton: “Je mag nooit je publiek beledigen.”

Wat doen jullie wanneer jullie geen billboards hacken?
Milton: “Ik ben grafisch ontwerper.”
Blank: “En ik ben copywriter.”
Milton: “We hebben een enorme variëteit aan expertise binnen de groep. Jack weet alles van elektriciteit, licht en neon, anderen kunnen goed klimmen en er zijn er met een militaire opleiding achter de rug, die zorgen voor de veiligheid.”

De veiligheid?
Milton: “80% van een hit is veiligheid. Dat is wellicht waarom we nog nooit gearresteerd zijn. Er staan mensen op de uitkijk en we hebben zelfs een afleiding voor als de politie komt. Twee van onze mensen op straat beginnen dan ruzie te maken om de aandacht af te leiden. Geweld is een grotere prioriteit dan het betreden van een eigendom, dus gaan de agenten daar op af. Wanneer de klimmers en de plakkers uit de voeten zijn, leggen de ruziemakers het snel bij alsof er niets gebeurd is.”

Denken jullie dat de eigenaars van billboards jullie rauw lusten?
Milton: “Billboardeigenaars zoals Clear Channel zouden gemakkelijk een detective in dienst kunnen nemen. Voor 2500$ zouden ze al onze namen binnen een uur kunnen opsporen. Het kan hen gewoon niet schelen.”
Blank: “Hun verlies komt enkel uit de fysieke schade op het paneel, maar wij maken er een punt van die te beperken.”

En de bedrijven die jullie doelwit zijn, hoe kijken zij naar jullie?
Blank: “Voor hen geldt: alle publiciteit is goed. We vestigen tenslotte extra aandacht op hun advertentie. Zij denken: je mag schrijven over ons wat je maar wilt, zolang je onze naam juist spelt.”

Wat is jullie ultieme uitdaging?
Blank: “De dag dat Nike een swoosh (Nike-logo) op de maan zet, zullen wij het hacken.”

We kijken er naar uit.

halsdale - lsd