Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Nieuw in Frankrijk: 'Obesitaks' op publiciteit voedingswaren

Nieuw in Frankrijk: 'Obesitaks' op publiciteit voedingswaren

Sinds 1 maart wordt in Frankrijk alle publiciteit op grote panelen of in publi-spots voor voedsel belast. De ''Obesitaks'' bedraagt 1,5 pct. van de kost van de publiciteit. Adverteerders kunnen de taks mijden door in hun publiciteit een slogan aan te brengen als: ''niet snoepen tussen de maaltijden'', ''weg met vet, suiker, zout'' of nog ''fruit en groente is beter''.
De federatie van voedingsproducenten heeft al haar leden geadviseerd om geen taks te betalen maar wel de slogans aan te brengen.
Een berekening van de federatie leert dat de taks ongeveer 20 miljoen Euro zou opbrengen. Dat betekent ook dat de voedselproducenten in Frankrijk ongeveer 1,3 miljard Euro besteden aan reclame voor hun producten. Het budget van het nationaal instituut voor preventie en gezondsheidseducatie beschikt over een budget van slechts 10 miljoen Euro.

pvl

Gepost door pvl
15.03.2007