Nieuw in Frankrijk: 'Obesitaks' op publiciteit voedingswaren
Nieuw in Frankrijk: 'Obesitaks' op publiciteit voedingswaren
Sinds 1 maart wordt in Frankrijk alle publiciteit op grote panelen of in publi-spots voor voedsel belast. De ''Obesitaks'' bedraagt 1,5 pct. van de kost van de publiciteit. Adverteerders kunnen de taks mijden door in hun publiciteit een slogan aan te brengen als: ''niet snoepen tussen de maaltijden'', ''weg met vet, suiker, zout'' of nog ''fruit en groente is beter''.
De federatie van voedingsproducenten heeft al haar leden geadviseerd om geen taks te betalen maar wel de slogans aan te brengen.
Een berekening van de federatie leert dat de taks ongeveer 20 miljoen Euro zou opbrengen. Dat betekent ook dat de voedselproducenten in Frankrijk ongeveer 1,3 miljard Euro besteden aan reclame voor hun producten. Het budget van het nationaal instituut voor preventie en gezondsheidseducatie beschikt over een budget van slechts 10 miljoen Euro.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme