Ondertussen bij Opel
Ondertussen bij Opel
Luc22 januari 2010 – 15:07
Gisteren, donderdag 21 januari, hoorden de werknemers van Opel Antwerpen dat de fabriek waarschijnlijk dicht moet. De parkings zijn geblokkeerd zodat er geen wagens buiten kunnen. Het gemeenschappelijk vakbondsfront houdt de wacht en trotseert 24u op 7 de koude. We mochten niet binnen met een camera. Een gesprek met René Boone lukte wel.
Grote affiche aan de kantoren van Opel
Jullie zien er veel strijdvaardiger uit dan de arbeiders gisteren bij het verlaten van de poort?
Gisteren hoorden we van directie en vakbonden, dat er momenteel enkel over een mogelijke sluiting gesproken wordt en dat er voor Antwerpen nog genoeg alternatieven zijn. We geven dus de strijd nog niet op.
Alle ingangen van de parking zijn versperd
Er is gesproken over een intentie tot sluiting, wat betekent dat juist?
Dit betekent dat ze eigenlijk nog niet juist weten wat er met de fabriek gaat gebeuren. Ze weten dat er nog mogelijkheden zijn om de fabriek open te houden. Dit is een eenzijdige beslissing van meneer Reilly. Maar deze beslissing kan niet alleen door hem worden genomen.
Het gemeenschappelijk vakbondsfront
In verband met de toekomst ligt de productie van een SUV in het zicht van de klimaatproblematiek niet voor de hand.
We gaan in de toekomst naar groenere, veiligere en gezondere auto’s. De SUV zal wel niet de meest ecologische auto zijn, maar Antwerpen kan alle modellen bouwen, ook ecologische. Antwerpen heeft de meest flexibele fabriek. We zouden hier ook de Opel Ampera kunnen bouwen. Men moet natuurlijk wel ‘willen’ zien dat het hier kan.
Er staat een flinke bries
Antwerpen is competitief, het is een moderne fabriek en jullie maken winst. Waarop zijn jullie afgerekend?
Ik denk dat dit komt door de stakingen in het verleden. Hier houdt een patroon niet van. We zijn hier het flexibelste en productiefste. Het ligt niet aan het presteren van de fabriek.
Verder dan hier mag je met de camera niet komen
Is dit een ‘Verdeel en Heers’ strategie van Reilly?
Daar heeft het alle schijn van. Zij die het diepst buigen voor meneer Reilly zullen het meest krijgen.
Het gemeenschappelijk vakbondsfront houdt 24 op 7 de wacht
Staan de Europese vakbonden die hier dinsdag samenkomen sterk?
Ik denk dat ze heel sterk staan. Gisteren hebben we op de media gezien dat iedereen in Europa strijdvaardig is en Antwerpen niet wil laten vallen. De werknemers van Opel Rüsselsheim hebben gisteren verklaard dat ze Antwerpen niet laten vallen. Er vormt zich een immense solidariteit, die de redding kan zijn voor Opel Antwerpen en Europa.
Het was 3 graden, maar met de wind leek het veel kouder.
Dit lijkt mij de eerste grote Europese vakbonds actie. Als het lukt wordt hier geschiedenis geschreven.
Inderdaad. Opel Antwerpen is een voorbeeld voor de andere fabrieken. Persoonlijk denk ik dat de heer Reilly ook andere vestigingen wil sluiten. De mensen in Duitsland, Engeland, Spanje noem maar zien wat hier gebeurt en gaan goed nadenken. Dat zal de solidariteit doen groeien.
Nieuwslijnmeer
- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
opel
boyke, 24/01/2010 – 09:39
dat de opel fabriek ging sluiten dat is lang beslist
door stakingen in het verleden hebben ze mooie overwinning behaald maar ook de ondergang van opel
belgie staat aan de top van staken in de wereld
als er iets is waar je een baas kwaad kan maken dan is het staken ze geven zich maar tijdelijk gewonnen
Stakingen zijn de oorzaak
Luc, 27/01/2010 – 18:29
Zonder stakingen hadden we nooit de 5 dagen en 40 uren week gehad. Zeggen dat stakingen de oorzaak zijn vind ik veel te kort door de bocht.